arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

ثبت شکایت گزارشگران بدون مرز از اسرائیل در دیوان کیفری لاهه

گزارشگران بدون مرز، دوشنبه ۷ خرداد اعلام کرد سومین شکایت خود از اسرائیل را به دلیل «جنایت جنگی» علیه روزنامه نگاران فلسطینی در نوار غزه به دیوان کیفری بین المللی فرستاده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: «گزارشگران بدون مرز» سومین شکایت خود از اسرائیل را به دلیل «جنایت جنگی» علیه روزنامه نگاران فلسطینی در دیوان کیفری لاهه ثبت کرد.

گزارشگران بدون مرز، دوشنبه ۷ خرداد اعلام کرد سومین شکایت خود از اسرائیل را به دلیل «جنایت جنگی» علیه روزنامه نگاران فلسطینی در نوار غزه به دیوان کیفری بین المللی فرستاده است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد سومین شکایت، ۸ مورد قتل و زخمی شدن روزنامه‌نگاران فلسطینی در بازه زمانی ۲۰ دسامبر تا ۲۰ مه را در بر می‌گیرد.

این سازمان با اشاره به اینکه «همه خبرنگاران در حال انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود کشته یا زخمی شده‌اند» افزود «بر اساس دلایل منطقی، برخی از این روزنامه نگاران عمدا کشته شده‌اند و برخی دیگر قربانی حملات عمدی ارتش اسرائیل به غیرنظامیان بوده‌اند.»

این سازمان در بیانیه خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواسته است از ۷ اکتبر «بررسی جنایات ارتش اسرائیل علیه خبرنگاران» در غزه را در اولویت قرار دهد.

این سازمان در شکایت خود آورده است «تعداد روزنامه‌نگارانی که ارتش اسرائیل در غزه کشته از ۱۰۰ روزنامه‌نگار فراتر رفته است که به مثابه ریشه‌کردن مطبوعات فلسطین به شمار می‌رود.»

گزارشگران بدون مرز اعلام کرد طرح شکایت جدید، چند روز پس از درخواست دادستان دیوان کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت در مورد جنگ غزه و همزمان با نهمین سالگرد صدور قطعنامه شماره ۲۲۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حمایت از خبرنگاران در زمان جنگ صورت می‌گیرد.

این سازمان شکایت‌های مشابهی را در ۳۱ اکتبر و ۲۲ دسامبر به دادگاه لاهه ارائه کرده است.

اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر حماس و گروه‌های فلسطینی به شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه، حملات خود را به نوار غزه آغاز کرد.

نظرات بینندگان