arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

گل‌گهر و شمس‌آذر قهرمانی را از کدام تیم می‌گیرند؟/ میانه‌نشین‌ها؛ تاثیرگذار در تعیین قهرمان

درحالی‌که تنها دو هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده سرنوشت متفاوتی برای تیم گل‌گهر و شمس‌آذر رقم خورد. این دو تیم که در ابتدای فصل با اهدافی متفاوت وارد مسابقات لیگ برتر شدند در موقعیتی قرار گرفته‌اند که نتایج این دو تیم در هفته بیست‌ونهم می‌تواند تاثیر مستقیمی در سرنوشت قهرمان لیگ برتر داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرهیختگان: درحالی‌که تنها دو هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده سرنوشت متفاوتی برای تیم گل‌گهر و شمس‌آذر رقم خورد. این دو تیم که در ابتدای فصل با اهدافی متفاوت وارد مسابقات لیگ برتر شدند در موقعیتی قرار گرفته‌اند که نتایج این دو تیم در هفته بیست‌ونهم می‌تواند تاثیر مستقیمی در سرنوشت قهرمان لیگ برتر داشته باشد.

 در هفته بیست‌ونهم شمس‌آذر در یک دیدار حساس و سرنوشت‌ساز میزبان پرسپولیس است و استقلال در ورزشگاه آزادی به مصاف گل‌گهر سیرجان می‌رود. با توجه به اتفاقاتی که در هفته بیست‌وهشتم رخ داد و پرسپولیس با یک امتیاز اختلاف بالاتر از استقلال صدر جدول را از آن خود کرد، این دو دیدار می‌تواند بسیار حساس و تماشایی باشد. مخصوصا اینکه شمس‌آذر به‌عنوان یک تیم جوان و تازه‌وارد در لیگ برتر در شرایطی خارق‌العاده در جایگاه ششم قرار گرفته و برای پرسپولیس حریف راحتی نیست و گل‌گهر نیز به واسطه ستاره‌های جوانش می‌تواند برای استقلال دردسرساز شود. 

گل‌گهر پایین‌تر از جایگاهی که پیش‌بینی می‌شد

هفته بیست‌ونهم با خوش‌شانسی استقلال همراه شده است؛ چراکه گل‌گهر آخرین بار در هفته بیستم مقابل صنعت نفت به پیروزی یک بر صفر رسید و از آن هفته تاکنون در ۸ هفته اخیر موفق به کسب هیچ پیروزی نشده است. استقلالی‌ها اگر خوش‌شانس باشند می‌توانند نهمین ناکامی متوالی گل‌گهر را به این تیم تحمیل کنند. درحالی‌که شاگردان مربی یونانی می‌توانستند دست‌کم ۲۰ امتیاز از ۱۰ مسابقه اخیر دریافت کنند، به ۹ امتیاز رضایت داده و جایگاه خود را در جدول رده‌بندی ارتقا ندادند. آن‌ها می‌توانستند در بهترین شرایط در رتبه پنجم قرار بگیرند، اما ترجیح دادند هشتم بمانند. جالب است بدانید که گل‌گهر در بسیاری از بازی‌ها از حریف پیش بود و به نظر می‌رسید پیروز شود، اما در کمال ناباوری بازی برده را با شکست عوض کردند تا تیمی متزلزل در هفته‌های اخیر نشان دهند. 

شاگردان اوزونیدیس که از ابتدای فصل هدف‌شان با توجه به هزینه‌ای که این باشگاه کرده بود قرار گرفتن در بین ۴ تیم بالای جدول و کسب سهمیه آسیایی بود حالا درحالی در جایگاه هشتم قرار گرفته‌اند که ۳۶ امتیاز بیشتر کسب نکرده و ۱۲ امتیاز با حداقل جایگاه مدنظرشان فاصله دارند. تیم گل‌گهر در بازی‌های اخیر با وجود برتری مقابل حریفان شکست را می‌پذیرد و این موقعیت خوبی برای استقلال و شاگردان نکونام است که پیروز میدان شده و در صورت خوش‌شانس بودن صدر جدول را از پرسپولیس پس بگیرند. از طرفی با توجه به اینکه استقلال بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد مهاجمان گل‌گهر کار سختی دارند، مخصوصا اینکه آن‌ها خط حمله قدرتمندی ندارند. حتی عملکرد تهاجمی‌شان از برخی تیم‌هایی که در جایگاه پایین‌تر از آن‌ها قرار دارند نیز ضعیف‌تر است. آن‌ها در خط دفاعی البته شرایط خوبی دارند و با دریافت ۲۵ گل در ۲۸ هفته تا حدودی هم‌تراز تیم‌های بالای جدول هستند. 

درواقع جایگاه تیم گل‌گهر در رده هشتم به لطف مساوی‌هایی است که این تیم کسب کرد. عملکرد محمدرضا اخباری، دروازه‌بان این تیم که رقابت سختی با دیگر دروازه‌بانان لیگ برتر برای تصاحب دستکش طلا داشت، باعث شد تا آن‌ها ۱۱ کلین‌شیت را به ثبت برساند. هرچند فصل، دیگر رو به پایان است و حسرت تصاحب دستکش طلا برای اخباری همچنان به قوت خود باقی است، اما ۱۱ کلین‌شیت این دروازه‌بان باعث شد تا آن‌ها در جایگاه هشتم قرار بگیرند؛ چراکه با توجه به عملکرد ضعیف مهاجمان این تیم در امر گلزنی، چه‌بسا ممکن بود جایگاهی در نیمه پایینی جدول نصیب‌شان شود. هرچند هیچ مسابقه‌ای قابل پیش‌بینی نیست، اما آمار می‌گوید استقلال کار سختی مقابل گل‌گهر ندارد و اگر دچار بدبیاری‌های فوتبالی نشود گل‌گهر نمی‌تواند برایش دردسر درست کند. 

بازگشت شمس‌آذر به ریل 

تیم شمس‌آذر همین حالا هم با منفی سه امتیاز موفق شده ۳۹ امتیاز کسب کرده و خود را در رده ششم جدول رده‌بندی قرار دهد. شاگردان سعید دقیقی با توجه به ترکیب جوانی که اغلب به میدان می‌فرستد بالاتر از تیم‌هایی قرار گرفتند که به مراتب بیشتر هزینه کرده و حتی مخارج آن‌ها قابل قیاس با شمس‌آذر نیست. تیم شمس‌آذر درحالی در جایگاه ششم قرار گرفته که با شروع نیم‌فصل دوم و حواشی که در تعطیلات زمستانی برایشان رخ داد دچار افت محسوس شده بودند. دقیقی، اما به سرعت مشکلات فنی و روحی تیمش را برطرف کرد و موفق شد دوباره شمس‌آذر را روی ریل برگرداند. این تیم از هفته بیست‌وچهارم که مقابل استقلال شکست خورد تا امروز نباخته و آمار خوبی از خود به جای گذاشته است. 

این تیم که از ابتدا با هدف بقا در لیگ برتر وارد مسابقات شد و تصمیم داشت اولین فصل حضورش را به این شکل به پایان برساند، اما بخت با آن‌ها یار بود و با اینکه ترکیبی جوان روانه مسابقات می‌کند و تقریبا در همه بازی‌ها نیمی از ترکیب‌شان از بازیکنان زیر ۲۳ سال تشکیل شده، اما موفق شده‌اند بالاتر از تیم‌هایی، چون آلومینیوم اراک، گل‌گهر سیرجان، ذوب‌آهن و مس قرار بگیرند. حالا این تیم جوان و با‌انگیزه قرار است این هفته در قزوین میزبان پرسپولیس صدرنشین باشد. عملکرد آن‌ها در فاز تهاجمی رضایت‌بخش بوده و همین حالا نیز با ۳۳ گل زده در جمع ۵ خط حمله برتر لیگ قرار دارند. شمس‌آذر درحالی این هفته به مصاف پرسپولیس می‌رود که مهاجمان گلزنش باید مقابل یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ قرار بگیرند. هرچند به نظر می‌رسد دیگر رقابت برای عنوان آقای گلی با شهریار مغانلو ممکن نیست، اما همین حالا هم پوریا سرآبادانی از این تیم با هشت گل در این جدول یکی از بهترین‌هاست. 

اما در فاز دفاعی به نظر نمی‌رسد پرسپولیس کار چندان سختی در پیش داشته باشد؛ چراکه شمس‌آذری‌ها ۲۸ گل دریافت کردند که به‌طور میانگین در هر بازی یک گل را دربر می‌گیرد و این آمار رضایت‌بخشی نیست. از این رو با توجه به اینکه پرسپولیس پس از سپاهان بهترین خط حمله لیگ برتر را از آن خود کرده، مدافعان شمس‌آذر کار بسیار سختی در این بازی دارند، مخصوصا اینکه اخیرا نیز اورونوف به یکی از آزاردهنده‌ترین بازیکنان پرسپولیس در فاز تهاجمی تبدیل شده و می‌تواند برای شمس‌آذر و خط دفاعی‌اش دردسرساز شود. هرچند علیرضا جعفرپور جوان درون دروازه این تیم با ۱۰ کلین‌شیت آمار خوبی از خود به جا گذاشته، اما با این حال به نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها با روحیه‌ای که دارند کار سختی در قزوین نخواهند داشت.

نظرات بینندگان