arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۱

بر سر دوراهي هويت جنسي چه بايد كرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك روان‌پزشك با اعتقاد به اين‌كه با درمان نشدن اختلال هويت جنسي(T.S)، مشكلات فرد مبتلا بيشتر مي‌شود، گفت: وي از ازدواج فرار مي‌كند و در صورت ازدواج نيز با همسر خود سازگاري ندارد. اين افراد حتي با خانواده خود مشكل دارند.

دكتر «اشرف تشكري» در گفت‌وگو با ايسنا ‌اظهار كرد: در مبتلايان به اختلال هويت جنسي(T.S) فرد در ظاهر ويژگي‌هاي يك جنسيت را دارد اما شخص تمايلي به اين جنسيت نشان نمي‌دهد و همواره تغيير جنسيت را خواستار است.

وي با اشاره به گوناگوني علل اختلال هويت جنسي افزود: يكي از اين علل نگرش اطرافيان و خانواده فرد از دوران كودكي به اوست. در بسياري از خانواده‌ها والدين به جنسيت خاصي علاقه دارند و كودك را به شكل جنس مخالف در مي‌آورند. اين حركت سبب مي‌شود كه كودك ناخودآگاه به سمت جنس مخالف متمايل و از جنس خودش متنفر شود.

تشكري با بيان اين‌كه عوامل مختلف هورموني و ژنتيكي مي‌تواند در بروز اين مشكل موثر باشد، ادامه داد: اگرچه علائم اين اختلال در كودكي تظاهر مي‌كند اما تصميم به تغيير جنسيت در سنين بالاتر و نوجواني است.

وي گفت: به علت فرهنگ موجود در كشور و اين‌كه اين قبيل اختلالات هنوز در فرهنگ ايراني جا نيفتاده است و اختلال هويت جنسي پنهان مي‌شود نمي‌توان آمار دقيقي در خصوص ميزان شيوع اين اختلال در ايران گزارش كرد.

وي با بيان اين‌كه براي درمان اختلال هويت جنسي بايد از خانواده آغاز كرد، گفت: خانواده بايد از دامن زدن به اين مشكل بپرهيزد و كودك را در هر جنسي پذيرفته و رفتاري در خور آن جنس داشته باشد. اگر براثر برخورد اطرافيان جوي اين چنيني ايجاد شد بايد برطرف شود. البته اختلالات جنسيتي با علت هورموني با تجويز برخي درمان‌هاي دارويي برطرف مي‌شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: گاه با وجود همه بررسي‌ها فرد به تغيير جنسيت اصرار دارد و جنسيت موجود را نمي‌پذيرد كه در اين صورت با گذر از مراجع قانوني مي‌تواند نسبت به تغيير جنسيت اقدام كند.
نظرات بینندگان