arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱

روایت پرویز پرستویی از خواب حبیب رضایی قبل از فیلمبرداری آژانس شیشه ای؛ پدرم به خوابم آمد...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مستند "دل واره" به کارگردانی امید نجوان و تهیه کنندگی رضا میر کریمی از شبکه نمایش پخش شد. به گزارش شفقنا، در این مستند که درباره فیلم "آژانس شیشه ای " است، ابراهیم حاتمی کیا، رضا کیانیان ، پرویز پرستویی و... درباره ساخت این فیلم مهم تاریخ سینمای ایران حرف های جالبی زدند.

به گزارش شفقنا، پرستویی در بخش هایی از اظهارات خود گفت: حبیب رضایی خاطره ای درباره فیلم "آژانس شیشه ای" تعریف کرد که خیلی برایم جالب بود. او می گفت شب قبل از اینکه به دفتر فیلمسازی فیلم آژانس شیشه ای برویم و فیلمنامه را بخوانیم، پدرم به خوابم آمد و گفت: مراقب کاظم باش. فردای آن روز که از خواب بیدار شدم با خودم گفتم این کاظم کیست؟ در حالی که در میان دوستانم و آشنایان، فردی به نام کاظم نمی شناختم.

بعد که به دفتر فیلمسازی رفتم و فیلمنامه را خواندم و با شخصیت حاج کاظم آشنا شدم متوجه شدم که منظور پدرم از کاظم چه کسی بوده است!

پرستویی در ادامه حرف های خود گفت: کل فیلمبرداری فیلم آژانس شیشه ای دو ماه طول کشید و ما پنج روز در آژانس بودیم که الان تبدیل به یک بانک شده است. آژانس  شیشه ای یکی از بهترین تجربه هایم است. آدم های آن را دوست داشتم و این فیلم نگاهم را عمیق تر کرده است.

 

فیلمی که فقط یک گلوله در آن شلیک شد

در این مستند حاتمی کیا هم درباره فیلم آژانس شیشه ای گفت: درباره  این فیلم به من می گویند که تو نسبت به قهرمان قصه ات جانب دارانه وارد شدی. باید در پاسخ به این مساله بگویم فیلمی که جانبدارانه به مساله نپردازد وجود ندارد، ممکن است فیلمی در ظاهر جانبدارانه نباشد ولی در اصل، امیال خود را در پشت پنهان کرده است.

وی در ادامه گفت: شخصیت اصلی این فیلم یعنی حاج کاظم قیامی که می کند و شرایطی را که ایجاد می کند اولین ضربه اش به خودش وارد می شود.

حاتمی کیا در ادامه صحبت های خود گفت: از مدت ها قبل از ساخت فیلم "آژانس شیشه ای" در فکر بودم که روزی فیلمی بسازم که یک گلوله بیشتر در آن شلیک نشود. دقیقا این فریم در ذهنم بود و تا روزی که قرار بود آژانس شیشه ای را فیلمبرداری کنیم این ایده را در ذهن داشتم.

 

روایت کیانیان از شباهت شخصیت سلحشور به یوزپلنگ

رضا کیانیان در فیلم آژانس شیشه ای، شخصیت مشهور"سلحشور" را بازی کرده است. او در این باره گفت: قرار نبود در فیلم آژانس شیشه ای نقش سلحشور را بازی کنم و قرار بود فقط بازی گردان باشم.

برای بازی در این نقش بازیگرهای متعددی تست شدند ولی هیچ کدام به نتیجه نرسید. خود من وقتی در تمرین ها به جای شخصیت سلحشور تمرین می کردم به نکات ظریفی رسیدم تا اینکه قرار شد خودم این نقش را بازی کنم.

وی در ادامه گفت: شخصیت سلحشور در فیلم آژانس شیشه ای شبیه یوزپلنگ است.

یوزپلنگ حیوانی تیزهوش، قدرتمند و درنده است و من سعی کردم این خصلت ها را در بدن خودم بیاورم.

 

ماجرای علاقه  حاتمی کیا به دوچرخه سواری بدون پا زدن

در بخش های پایانی این مستند، حاتمی کیا همچنان حرف های جالبی برای گفتن داشت. او گفت: من از دوران کودکی بعضی بازی ها را بیشتر از همه دوست داشتم. بازی هایی که نکات بسیار جالبی در آن بود. اینکه دو تا چوب داخل جوی آب شلوغ می انداختیم تا ببینیم تا کجا می روند؟ سرنوشت این چوب ها معلوم نبود، موانعی جلویشان بود که هیچ کدام شبیه هم نبودند و این برایم جالب و قشنگ بود.

وی در ادامه گفت: یا یک مسابقه دوچرخه سواری بدون پا زدن می گذاشتیم از خیابان های بالای شهر تا پایین شهر، این مسابقه خیلی ریسک داشت و پر خطر بود. یادم است من خودم را تا بهارستان رسانده بودم. این کار هیجان و انرژی داشت و با اینکه پایانش را نمی دانستیم ولی برای ما بسیار راضی کننده بود.

نظرات بینندگان