arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۱ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

بلینکن برای پیگیری طرح تازه آتش‌بس غزه دوشنبه راهی خاورمیانه می‌شود

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۸ خرداد اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده برای پیگیری پیشنهاد مطرح شده توسط جو بایدن برای آتش‌بس در غزه روز دوشنبه عازم خاورمیانه خواهد شد. بلینکن از زمان حمله  حماس به غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته تاکنون هفت بار به خاورمیانه سفر کرده و قرار است در هشتمین سفر خود به این منطقه در مصر، اسرائیل، اردن و قطر با مقامات ارشد این کشور‌ها مذاکره کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۸ خرداد اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده برای پیگیری پیشنهاد مطرح شده توسط جو بایدن برای آتش‌بس در غزه روز دوشنبه عازم خاورمیانه خواهد شد.
 
بلینکن از زمان حمله  حماس به غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته تاکنون هفت بار به خاورمیانه سفر کرده و قرار است در هشتمین سفر خود به این منطقه در مصر، اسرائیل، اردن و قطر با مقامات ارشد این کشورها مذاکره کند.
 
طرح سه مرحله‌ای آتش بس در غزه که جو بایدن آن را بیان کرد و گفت که بازتاب مواضع اسرائیل است برای رهبران حماس ارسال شده است و اکنون میانجی‌گران منتظر پاسخ این گروه هستند.
 
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آقای بلینکن در این سفر «درباره این‌که چگونه پیشنهاد آتش‌بس به نفع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواهد بود، مذاکره خواهد کرد. او تاکید خواهد کرد که این(توافق) رنج مردم غزه را کاهش می‌دهد، کمک‌های بشردوستانه به طور گسترده افزایش می یابد و امکان بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود فراهم می‌شود.»
 
مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس تاکنون بارها بدون نتیجه به پایان رسیده است و هر یک از طرفین، دیگری را به دلیل مانع پیشرفت در مذاکرات معرفی کرده‌اند.
 
وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است، طرح تازه آتش‌بس همچنین امکان توقف درگیری‌ها در امتداد مرز شمالی اسرائیل با لبنان را فراهم و شرایط را برای تعامل بیشتر اسرائیل و همسایگان ایجاد می‌کند.
 
طرح اعلام‌شده آزادی همه گروگان‌ها استرداد اجساد گروگان‌های کشته‌شده را درنظر گرفته است. اسرائیل در مقابل باید طی سه مرحله، سرانجام با آتش‌بس و خروج نهایی نیروهای خود از باریکه غزه موافقت کند.
نظرات بینندگان