arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳

معرفی فیلم استرداد

استرداد برخلاف فروش کمی که داشت فیلمی فوق‌العاده خوش ساخت بود، فیلمی که در تمامی بخش‌های جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه شد. فیلمی که به داستان یازده تن طلایی که ایران بابت جنگ جهانی دوم از شوروی طلب داست می‌پردازد. این فیلم ۴ سیمرغ بلورین را به خانه برد؛ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد که حمید فرخ نژاد بود، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین تدوین. فیلم‌برداری این فیلم سینمایی خوب ایرانی در ۴ کشور ایران، ارمنستان، لهستان و روسیه انجام شد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم : استرداد 

کارگردان: علی غفاری

تهیه کننده: محسن علی اکبری

نویسنده: علی طالب زاده

محصول کشور : ایران

تاریخ انتشار : 1392

 

بازیگران: حمید فرخ‌نژاد- فرهاد قائمیان- آلیسا کاچر- صالح میرزاآقایی- سیاوش چراغی‌پور- علیرام نورایی- بهنام تشکر- احمد نجفی- شیرین یزدان‌بخش- علی روئین‌تن

 

 

خلاصه داستان

استرداد برخلاف فروش کمی که داشت فیلمی فوق‌العاده خوش ساخت بود، فیلمی که در تمامی بخش‌های جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه شد. فیلمی که به داستان یازده تن طلایی که ایران بابت جنگ جهانی دوم از شوروی طلب داست می‌پردازد. این فیلم ۴ سیمرغ بلورین را به خانه برد؛ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد که حمید فرخ نژاد بود، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین تدوین.
فیلم‌برداری این فیلم سینمایی خوب ایرانی در ۴ کشور ایران، ارمنستان، لهستان و روسیه انجام شد.

 

درباره سریال

فیلم «استرداد» به کارگردانی علی غفاری مضمونی نو از تاریخ معاصر را به تصویر می‌کشد. اینکه داستان فیلم «استرداد» واقعی یا برداشتی آزاد از یک اتفاق تاریخی است در نزد تماشاگر فیلم تاثیر چندانی ندارد چرا که با توجه به همان ذهنیتی که غالب آثار ساخته شده درباره تاریخ معاصر به وجود آورده‌اند مخاطب احساس می‌کند در نهایت با فیلمی مواجه خواهد شد که در آن همه اعضا و کادر یک سیستم دوران گذشته را از سر تا پا فاسد و وطن فروش نشان خواهد داد. فیلم «استرداد» محصول همین نگرش است. با این همه شروع جذاب فیلم و گره‌افکنی‌ها به قاعده در فیلمنامه در نیمه‌های ابتدایی فیلم تا اواسط آن، در کنار طراحی صحنه و لباس فکر شده و فیلمبرداری همیشه محترم محمود کلاری مخاطب را مجاب به دیدن و دنبال کردن قصه فیلم می‌کند. با این همه به نظر می‌رسد فیلمنامه در نیمه دوم تا پایان آن نتوانسته جذابیت‌های ابتدایی خودش را حفظ کند. به همین جهت هم گره‌های داستانی شکل گرفته در ذهن مخاطب در چند دقیقه پایانی فیلم کارکردی همچون بمباران اطلاعاتی را پیدا می‌کند که به جهت حجم و وسعت باعث سردرگمی او می‌شود.

«استرداد» قصه دارد و تا حدود زیادی هم خوب، قصه‌اش را تعریف می‌کند. قهرمانی باور پذیر (با بازی استاندارد حمید فرخ‌نژاد) و ضدقهرمان‌هایی البته کلیشه‌ای دارد.

با این همه اگر بخش پایانی فیلم‌نامه می‌توانست همپای بخش ابتدایی تا میانه فیلم با حوصله و دقت نظر بیشتری نوشته شود تماشاگر قطعا با اثری ماندگارتر مواجه می‌شد. هر چند با بضاعت اندک سینمای ایران با توجه به علل و عواملی که در بالا ذکر شد «استرداد» فیلمی آبرومند است که در نهایت مخاطب سخت‌گیر خود را راضی می‌کند.

 

 

 

 

نظرات بینندگان