arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱

19 میلیارد دلار ارز در دست مردم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارسلان فتحي پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با حضور در برنامه "من طهران"، در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، دلایل نابسامانی اخیر در بازار ارز را تشریح کرد.

فتحی پور درباره علل كاهش ارزش پول ايران گفت: ما با جنگ اقتصادي مواجه هستيم و دشمن تحريم ها را تشديد كرده است وعدم خريد نفت ايران را بر کشورها تحمیل می کند و عدم انتقال پول و ارز از كشورهايي كه ما با آن ها مبادله تجاري داريم را درپيش گرفته و بانك مركزي را هم تحريم كرده است، دلال ها و واسطه ها تقاضاي كاذبی را در بازار ايجاد كرده بودند و سعي مي كردند كه از فرصت پيش آمده سوء استفاده كنند و دشمن هم احساس مي كرد كه دراين نبرد اقتصادي موفق شده است، درصورتي كه اين گونه نيست .

آرامش بر بازار ارز حکمفرما می شود

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت:  مخلان اقتصادي شناسايي و بازداشت شدند و بازار به حالت عادي بازخواهد گشت. همچنین مجلس و دولت، راه كارهايي را براي مقابله با اتفاقات اخير و كاهش ارزش پول اتخاذ كرده اند و ما سعي كرديم كه ميان مجلس و دولت وحدت و همدلي ايجاد كنيم . دشمن براي ايجاد اختلافات تلاش مي كند ما در يك نبرد رو در روی اقتصادي قرار گرفته ايم، و برنامه هايي را براي تثبیت "اقتصاد مقاومتي" كه رهبر معظم انقلاب مطرح كرده اند، پيش بيني كرده ايم..

تصمیمات مهم مجلس برای تقویت پول ملی

وي افزود: روز گذشته مجلس جلسه اي حدودا هشت ساعته را براي بررسي اين موضوع برگزار كرد و به تصميمات خوبي رسيد كه اين هفته نهايي خواهد شد. اين تصميمات ثبات اقتصادي را در كشور ايجاد خواهد كرد و نيز باعث رشد اقتصادي مجدد در كشور خواهد شد. ما تثبیت ارزش پول كشور را در اولويت قرار داده ايم .

فتحی پور همچنین درباره علت اصلي كاهش ارزش پول ايران كه به گفته علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هشتاد درصد علت آن ناشي از سوء مديريت است، گفت: در زمان جنگ نيز اين اتفاق افتاد و مديريت و مردم درآن زمان با هم همكاري كردند و دائما بايد اينگونه باشد و ما بايد اقتصاد مقاومتي را در سرلوحه قرار دهيم .

 لزوم جلوگیری از واردات بی رویه

وي در ادامه تصریح کرد: بايد هزينه ها را كاهش بدهيم و صرفه جويي در مصرف را داشته باشيم و جلوي واردات بي رويه را بگيريم، متاسفانه در سال هاي گذشته، شاهد سي ميليارد دلار واردات بوديم و اكنون واردات ما افزايش پيدا كرده است و به 68 تا 70 ميليارد دلار رسيده است.

وي تصريح كرد افرادي مي خواهند كه توليد در كشور رونق نگیرد و بيشتر به سوي واردات هجوم مي آورند ، اين تقاضا در بازار يك تقاضاي كاذب است و ما بايد بيشتر به فكر توليد باشيم و آن را مديريت كنيم. بانك مركزي ايران بايد سياستگذاري كند و ما نبايد از بازار تبعيت كنيم، مجلس درحال جمع بندي است و قطعا" دراين رابطه تصميم خواهد گرفت.

فتحي پور در پاسخ به سوالي درباره طرح كاهش واردات غيرضروري كه در مجلس بررسي مي شود، گفت: ما طرحي را ارائه خواهيم كرد مبني بر اين كه ارز مرجع را براي كالاهاي اساسي حفظ كنيم و ارز مديريت شده شناور را در برنامه پنجم كلا" حذف كنيم، ما در اين زمان ويژه بايد يك قانون ويژه داشته باشيم تا از اين مرحله اي كه دشمن ايجاد كرده است، عبور کنیم. براي اين كه ثبات اقتصادي داشته باشيم ، بايد كالاهاي اساسي را با ارز مرجع وارد كنيم و درصورت لزوم سهميه بندي را مثل دوران گذشته انجام بدهيم و كالاهاي اساسي به دست همه مردم برسد و رانت ايجاد نشود و همه از سهميه در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

تأمین ارز لازم برای کالاهای اساسی

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ايران گفت: تلاش ما براين است كه براي توليد كنندگان قيمت 1700 تا 1800 تومان را تثبيت كنيم تا مواد اوليه و وارداتي آنان تامين شود و از ركود اقتصادي در كشور جلوگيري كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح ايجاد مركز مبادلات ارزي با قيمت مشخص فايده اي دارد يا نه، گفت: بودن اين طرح بهتر از نبودن آن است ولي با اين حال، اين طرح ايده آل نيست و ما بايد ثبات اقتصادي داشته باشيم .

وي افزود: اين طرح غيرتخصصي است و من با آن مخالفم، بهترين كار تثبيت قيمت است و بايد از وارد كردن كالاهاي غيرضروري به كشور جلوگيري كنيم.

فتحی پور در پاسخ به اين سوال كه آيا وجود قيمت هاي مختلف براي ارز در بازار درحال حاضر مشكل ساز نيست ، گفت:  قيمت رسمي ما براي كالاهاي اساسي گروه يك و دو همان هزار و دويست و بيست و شش تومان است و قيمت 1800 تومان در مركز مبادلات ارزي فعلا" وجود ندارد و يك قيمت هم در بازار داریم. در صورتي كه جلوي واردات كالاهاي غيرضروري را بگيريم، تقاضا كاهش خواهد يافت.

19 میلیارد دلار ارز در دست مردم

فتحي پور گفت درحال حاضر اعلام مي كنيم كه اكنون 19 ميليارد دلار ارز در دست مردم است كه بايد آن را جمع آوري كرد و نقدينگي را كاهش داد. كشورهايي كه ما را تحريم مي كنند ، خودشان با ركود اقتصادي و با بحران مالي روبرو هستند. ما برنامه ريزي خواهيم كرد كه اگر اين تحريم ها ده سال هم ادامه داشته باشد ، بتوانيم با آن مقابله كنيم.

فتحي پور گفت چند كشور اين تحريم ها را لغو كرده اند و با ايران به مبادلات تجاري پرداخته اند ، ما مي خواهيم با كشورهايي كه روابط اقتصادي و تجاري داشته ايم ، همچنان رابطه داشته باشيم .
به اندازه کافی ذخیره ارزی داریم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ذخاير ارزي براي مقابله با تحريم ها كفايت مي كند ، گفت: ما با اين ذخاير تا ده سال مي توانيم مقاومت كنيم و هيچ اتفاقي نخواهد افتاد و مخلان اقتصادي در داخل و خارج از كشور قطعا موفق نخواهند شد.

وي در مورد ميزان ذخاير ارزي ايران  گفت: بانك جهاني 106ميزان ذخاير ارزي را ميليارد دلار اعلام كرده است ولي ذخاير ارزي ايران خيلي بيشتر از اين مقدار است. ما مي توانيم هفته اي يك ميليارد دلار به بازار ترزيق كنيم و هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد

 تاثیر تحریم ها محدود است

وی همچنین درباره تاثیر تحریمها بر کاهش ارزش پول ملی گفت: این تحریمها حدود 20 درصد می تواند تاثیر داشته باشد و اگر سوء مدیریت نباشد، تاثیر تحریم ها قابل کنترل خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
3
جونمون دراومد کی مدیریت درست میشه؟ هی بندازید گردن همدیگه!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
4
تحلیل های ابکی و غیر واقعی
نظرات بینندگان