arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۱ خرداد ۱۳۸۰: روحانی گفت شورای نگهبان و وزارت کشور بر سر چند میلیون رأى اختلاف داشته‌اند که با دخالت رهبری حل شده

خاطرات هاشمی رفسنجانی: دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از وضع امروز و آينده كشور، با توجه به وضع دولت و سياست‌هاى رهبرى، اظهار نگرانى‌كرد و گفت، امروز با آقاى [سیدمحمد] خاتمى ملاقات داشته؛ روحيه خوبى در او نديده است.گفت، شوراى نگهبان و وزارت‌كشور، بر سر چند ميليون رأى اختلاف داشته‌اندكه با دخالت رهبرى حل‌شده است. در مورد سياست‌مان در خصوص عراق و نيز ماندن در شوراى‌عالى امنيت‌ملی، سئوالاتى داشت؛ گفتم بماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۱ خرداد ۱۳۸۰: صبح [آقاى ريكاردوسا]، سفير ايتاليا آمد؛از وضع روابط و همكارى‌ها ابراز رضايت كرد وگفت، بناى اين روابط خوب را شما گذاشتيد و دولت ايتاليا هم على‌رغم سياست‌هاى متغير اتحاديه اروپا، سياست همكارى با ايران را تداوم داده و امروز محور ساير كشورهاست و علیرغم تغييرات سريع دولت‌هاى ايتاليا، معمولاً سياست خارجی‌كشور دچار تزلزل نمى‌شود و در مدت 55 سال بعد از جنگ جهانى دوم، 58 دولت در ايتاليا عوض شده و [جولیو] آندرئوتی، هفت بار نخست‌وزير شده است. بيش از حد ملاقات با سفرا، وقت صرف شد. 
 
امير [عبدالله] عقبايي آمد؛ اخيراً با قيد كفالت، از زندان آزاد شده است؛ تظلم‌كرد. دكتر [حسن] فيروزآبادى، [رییس ستادکل نیروهای مسلح] را عامل مشكلات پرونده‌اش مى‌داند و استمداد كرد. جمعى از مديران و اساتيد دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم آمدند. آقايان [سیدمحمدتقی] آل‌غفور، دكتر [علیرضا] صدرا، دكتر [مهدی] ابوالحسنى، دكتر [داود] فیرحى، دكتر احمد ايران‌منش و [نجف لك‌زايى و غلامحسن مقيمى]، گزارشى از وضع تحصيلى‌شان دادند و از من خواستند، براى تقويت سطح علمى كمك كنم. تعداد 800 دانشجو در رشته‌هاى فلسفه، كلام، تاريخ و علوم سياسى دارند وگفتند 40 درصد قبولى دكتراى اين رشته‌ها در دانشگاه‌هاى دولتى را فارغ‌التحصيلان آنها تشكيل مى‌دهند. 
 
عصر مصاحبه‌اى با تلويزيون المنار داشتم ؛ از حزب‌الله لبنان است و از طريق ماهواره در اكثر نقاط جهان، مستمع فراوان دارد و با پشتوانه پيروزى‌هاى حزب‌الله بر اسرایيل، اعتبار خوبى دارد. بيشتر مطالب، مربوط به فلسطين و لبنان بود وكمى هم از مسایل داخلى. 
 
دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از وضع امروز و آينده كشور، با توجه به وضع دولت و سياست‌هاى رهبرى، اظهار نگرانى‌كرد و گفت، امروز با آقاى [سیدمحمد] خاتمى ملاقات داشته؛ روحيه خوبى در او نديده است.گفت، شوراى نگهبان و وزارت‌كشور، بر سر چند ميليون رأى اختلاف داشته‌اندكه با دخالت رهبرى حل‌شده است. در مورد سياست‌مان در خصوص عراق و نيز ماندن در شوراى‌عالى امنيت‌ملی، سئوالاتى داشت؛ گفتم بماند.
نظرات بینندگان