arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱

جزييات كمك هاي دولت به متروي تهران تشريح شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جزييات كمك هاي دولت به متروي تهران تشريح شد دبير شوراي عالي ترافيك كشور در واكنش به برخي اظهارات در مورد اينكه تا قبل از سال 84 دولت 33 درصد از هزينه هاي شهرداري تهران را تامين مي كرده و اين رقم از سال 84 به پنج درصد رسيده است شرح جزييات كمك هاي دولت به متروي تهران طي هفت سال گذشته را اعلام كرد.

به گزارش انتخاب ؛ مجتبي شفيعي عصر دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اعتبارات پرداختي دولت از محل رديف يارانه بليت متروي تهران در سال هاي اخير در زمان فعاليت دولت هاي نهم و دهم حدود 3/11 ( يازده و سه )برابر سال هاي مشابه در دولت هاي قبل بوده به طوري كه كل اعتبارات پرداختي در اين بخش در سال هاي 84 تا 90معادل حدود 200 ميليارد تومان بوده درحالي كه اين رقم طي سال هاي مشابه دولت قبل حدود 18 ميليارد تومان بوده است.

دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور تاكيد كرد: مروراعتبارات پرداختي دولت براي توسعه شبكه مترو در شهر تهران نشان مي دهد ارقام پرداختي به متروي تهران در هفت سال اخير نيز بيش از 11 برابر دولت هاي قبل بوده است.

وي توضيح داد: كل اعتبارات پرداختي در بخش توسعه متروي شهر تهران طي سال هاي 84 تا 90 از سوي دولت به مترو تهران بيش از يكهزار و 145 ميليارد تومان بوده در صورتي كه اين رقم در سال هاي مشابه دولت قبل بيش از 100ميليارد تومان بوده است.

شفيعي با اشاره به جدول هاي اعتبارات پرداختي دولت براي توسعه سامانه قطار شهري در شهرهاي مختلف كشور اظهاركرد: رقم هاي پرداختي هفت سال اخير (دولت نهم و دهم) حدود 6/10 برابر سال هاي مشابه دولت هاي قبل بوده است.

وي اضافه كرد: مجموع اعتبارات پرداختي در توسعه متروهاي شهرهاي كشور در سال هاي 84 تا 90 افزون بر سه هزار و 700 ميليارد تومان است در حالي كه اين عدد در سال هاي مشابه دولت قبل بيش از سه ميليارد تومان بوده است.

شفيعي با بيان اينكه جمعيت شهرتهران معادل حدود 11 درصد ازجمعيت كل كشور را تشكيل مي دهد تاكيدكرد: سهم تهران از توزيع اعتبارات عمراني دولتي به متروهاي كشور در دولت هاي نهم و دهم به بيش از 31 درصد رسيده است.

مديركل دفتر حمل و نقل شهرهاي وزارت كشور گفت: مطابق قانون حمايت از سامانه هاي ريلي شهري، دولت مي تواند حداكثر تا 50 درصد هزينه توسعه قطارهاي شهري را تامين كند و مابقي هزينه برعهده شهرداري هاست؛ اما اين سهم در دولت نهم و دهم به بيش از 80 درصد رسيده و شهرداري هاي كشور درمجموع به طور متوسط حداكثر تا 20 درصد از اين هزينه را برعهده داشته است.

دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور براي ارايه ديگر جزييات كمك هاي دولت به شهرداري تهران اعلام آمادگي كرد.

نظرات بینندگان