arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۱

وزیرعلوم:امسال دشمن به دانشگاه‌ها طمع دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دشمن در سال تحصیلی 91-92 به دانشگاه‌های ما طمع دارد، تاکید کرد: دانشگاهیان چشم طمع دشمن را کور خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی با بیان اینکه دشمن به دنبال آن است که با اعمال تحریم‌ها ما را به زانو دربیاورد، اظهار کرد: دشمن قصد دارد کاستی‌هایی را در دانشگاه‌ها به وجود آورده و دانشگاه‌های ما را از مسیر اصلی خود خارج کند، به طوری که شإن دانشگاه از منطق و فرهیختگی به سوت زدن و هو کردن تبدیل شود.

وی افزود: دانشگاهیان ما انقلابی‌گری را در تقابل با تحریم‌های دشمن می‌دانند نه در مقابل مدیریت دانشگاه‌ها.

دانشجو با بیان اینکه ملت ما در تحریم آب دیده شده نه در ناز و نعمت، ‌تصریح کرد: محال است که یک دانشجوی با غیرت ایرانی در چنین شرایطی بر رفاهیات دانشگاهی پافشاری کند.

وزیر علوم همچنین با بیان اینکه دشمن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به دنبال طمع است، گفت: دشمن قصد دارد با فشار بر مسایل اقتصادی کاری کند که ما با فشار اقتصادی به مرحله انتخابات برسیم و در آن مرحله عده‌ای را به عنوان ناجی معیشتی مردم معرفی کند.

وی افزود: دشمن به دنبال آن است که انسانی را معرفی کند که نه تنها در فتنه 88 حضور داشتند، حتی پس از آن نیز یک جمله علیه فتنه نگفته‌اند و همراه مردم 9 دی نشده‌اند، اما ما می‌دانیم که دانشگاهیانمان بصیرت دارند و این افراد را تشخیص می‌دهند.

وزیر علوم تاکید کرد: دشمن هم اگر فکر می‌کند که می‌تواند این افراد را به عنوان ناجی معرفی کند، بداند که اشتباه می‌کند و تودهنی خواهد خورد. بنابراین هر کدام از ما باید به اندازه وسع خود شرایط مناسبی را تبیین کنیم.

دانشجو همچنین با اشاره به تحصیل 13 درصدی دانشجویان در رشته‌های مهارتی، گفت: ما در حال حاضر در وضع مطلوب نیستیم، چرا که باید حدود 60 تا 70 درصد دانشجویان ما در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند که در همین راستا نیز آموزش‌های نظری حذف شد.

وزیر علوم با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسایلی که در طول دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفت، بحث آموزش عالی مهارتی است، تصریح کرد: در این بحث رشته‌های مورد نیاز بازار کار را با همکاری و هماهنگی حوزه کاربرد تعریف کردیم. تعداد مراکز فعال علمی کاربردی از 640 عدد در سال 88 به 941 مرکز رسید. این در حالی است که در سال 84 تا 88، 180 مرکز به مراکز علمی کاربردی اضافه شد.

وی همچنین با اشاره به افزایش 15 هزار متری فضای آموزشی، اظهار کرد: این فضای آموزشی برای دانشجویان علمی کاربردی مقاطع مختلف ایجاد شد و تعداد آنها نیز از 400 هزار به 500 هزار نفر افزایش یافت. همچنین در حوزه مهارتی در حالی که تا سال 84، 457 برنامه درسی داشتیم، این رقم در سال 88 به 341 و در سه سال اخیر با افزایش هزار و 323 برنامه درسی به دو هزار و 121 عدد رسیده است.

دانشجو با اشاره به بازنگری 400 سرفصل دانشگاهی، اظهار کرد: تابحال 100 سرفصل ابلاغ شده است و حدود 200 رشته و 3000 سرفصل را در 70 کمیته وزارت علوم در حال بازنگری داریم.

وزیر علوم افزود: معمولا سرفصل‌ها در دنیا هر پنج تا هفت سال بازنگری می‌شوند، اما ما در ایران سرفصل‌هایی را داریم که 25 سال بازنگری نشده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر نیاز به تولید علم به تبدیل آن به ثروت ملی نیاز داریم، گفت: ما هم به علم و هم به بحث‌های کارآمد نیاز داریم. علمی که در راستای مشکلات جهت بگیرد و در جاهایی که بتواند گره‌ها را باز کند.

دانشجو با بیان اینکه دانشگاه در این زمینه تا مرحله نمونه‌سازی حرکت می‌کند، تاکید کرد: در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صنایع و حوزه کاربرد باید حمایت قاطعانه انجام دهند.

وزیر علوم درباره سیاه‌نمایی برخی از رسانه‌ها درباره میزان تولید علم در کشور، گفت: برخی رسانه‌هایی که دوقلویشان توقیف شده‌اند، به سیاه‌نمایی عادت کرده‌اند و تیترهایی می‌زنند که رشد علم متوقف شده نشان دهند. چرا بعضی‌ها از این رشد و خوشحالی ملت ناراحت می‌شوند و به مردم یادآوری می‌کنند که نباید خوشحال باشیم.

به گفته دانشجو، متوسط رشد تولیدات علمی ایران، 11 برابر متوسط تولیدات رشد جهانی است.
نظرات بینندگان