arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱

حضور پرتعداد مدیران وزارت ارشاد در المان / تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت به روزهای پایانی نزدیک می‌شود اما حضور پرتعداد مدیران فرهنگی وزارت ارشاد در این نمایشگاه جای بسی تامل دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس؛ چند روزی است از فعالیت شصت و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران این بار برخلاف سال گذشته با آثار خوبی در این نمایشگاه حضور دارد.

 

 دا، نورالدین پسر ایران، کمی دیرتر، پایی که جا ماند از آن جمله‌اند که زینتی دو چندان به آثار ایرانی داده است، اما اینکه غرفه کودک و نوجوان از سایر غرفه‌ها دور و ناشران ایرانی در طبقه زیر همکف و دور از غرفه ارشاد هستند، خود موضوعی است که باید در نمایشگاه‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.

 

اما نکته قابل تامل غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است، این غرفه به مانند بسیاری از غرفه‌ها از چهار سمت برای ورود و خروج به غرفه طراحی نشده، این مهم نکته‌ای است که در اکثر غرفه ناشران کشورهای حاضر همانند ترکیه مشاهده می‌شود.

 

ورود مخاطبان به غرفه از یک سو و مشاهده آثار شاهد در سال‌های آینده باید مورد دقت قرار گیرد چرا که باز بودن چهار سمت غرفه می‌تواند مخاطبان بسیاری را به مشاهده آثار به داخل غرفه رهنمون باشد.

 

* هر که دستی بر آتش دارد عازم فرانکفورت شد/ جای خالی اصحاب رسانه

 

شاید یکی از انتقادهایی که همواره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع داده شده و بی‌پاسخ می‌ماند موضوع اهمیت به اصحاب رسانه است.

همانگونه که هرساله خبرنگاران در بزرگ جلوه دادن و اطلاع رسانی اخبار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نقشی انکار نشدنی دارند، مسئولان امر باید برای پوشش حضور ایران در آلمان و یا هر نمایشگاه کتاب دیگر از اصحاب رسانه استفاده و توجه خاصی به آنها داشته‌ باشند.

در تصویر  بالا تقریبا تمام مدیران معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حضور دارند

 

 

اینکه بسیاری از مدیران فرهنگی و ارشاد برای حضور در شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت عازم آلمان شده و غرفه ایران اغلب مملو از مدیران داخلی است جای بسی تامل دارد، این درحالی است که بسیاری از کشورها برای لحظه و دقیقه زمان حضور در این نمایشگاه و مذاکره با سایر کشورها برنامه های خاصی دارند.

 

در دوره مسئولیت بهمن دری در معاونت فرهنگی اعتنای چندانی به این نمایشگاه نشد و حتی در دوره گذشته غرفه ایران مسدود شد که این امر انتقادهای اهالی فرهنگ و رسانه را در برداشت ولی در دوره علی اسماعیلی ایران با شدت و قدرت شرکت به نحوی که اکثر مدیران این مجموعه رهسپار نمایشگاه فرانکفورت شدند.

از ایران علی اسماعیلی(سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی شجاعی صائین(رییس خانه کتاب)، علی اکبر اشعری(رییس باغ کتاب تهران)، حسن بیادی(عضو شورای شهر تهران) به همراه محمد اللهیاری (مدیر اداره کتاب و کتاب‌خوانی وزارت ارشاد)، داریوش رضوانی (مشاور اجرایی معاونت فرهنگی)، محمدرضا وصفی (مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد) ، محمد عظیمی مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و...از جمله مدیران فرهنگی کشورمان هستند که به این نمایشگاه رفته‌اند.

باید ماند و دید حاصل این سفر فرهنگی چه خروجی‌هایی دارد و چه ثمراتی برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی خصوصا در وزارت فرهنگ و ارشاد دارد.

نظرات بینندگان