arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱

حسن روحانی: کشور به مدیر نیاز دارد نه نوکر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حسن روحانی که این روزها شایعه کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده در رسانه ها بازتاب‌هایی پیدا کرده است در همایش برند برتر، کیفیت برتر به بیان موضوعاتی پیرامون اداره کشور ، برطرف کردن موانع تولید ، چگونگی ارتباط ایران با جهان ، دیپلماسی سیاست خارجه ، نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها و محاکمه دانه درشت ها پرداخت.

به گزارش مهر ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز یکشنبه با اشاره به نامگذاری سال 91 به عنوان سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار داشت: حقیقتا تولید پایه و اساس قدرت در کشور است اگر می خواهیم به توسعه دست یابیم و جایگاه خوبی را در نظام اقتصادی به دست آوریم باید به تولید بها دهیم.

وی با بیان اینکه تولید با شعار و تیتر درست نمی شود، افزود: ما باید شرایط لازم را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم ضمن آنکه باید امنیت نیز در تولید مورد توجه قرار گیرد. منظور از امنیت آن است که آرامش برای تولیدگران فراهم شود همچنین باید به این نکته اشاره کرد که برای فراهم شدن آرامش در جامعه باید به قانون و قانونگرایی تمکین کرد. اگر به قانون تمکین کنیم آرامش در جامعه نیز به وجود می آید.

روحانی با طرح این پرسش افزود: تولیدکنندگان با چه امنیتی می توانند در داخل سرمایه گذاری کنند مقررات امروز در تعرفه مشخص نیست روزی تعرفه را 150 درصد اعلام می کنند و فردای همان روز تغییر می کند. این تغییر تعرفه را در حوزه شکر به خوبی دیدیم. تعرفه آن 150 درصد اعلام شده بود و چند روز بعد 4 درصد رشد یافت.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش ارتباط با جهان را بسیار مهم ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه باید ارتباط خوبی با کشورها برقرار کنیم، اظهار داشت: نحوه ارتباط ما با کشورها مشخص نیست. امروز با بعضی از کشورها دوست صمیمی هستیم، فردا رقیب و پس از آن متخاصم و دشمن می شویم. مگر رابطه با دنیا هوس است که هر ساعت به یک سمت و سو حرکت کنیم.

وی عرصه دیپلماسی را هنرمندانه عنوان کرد و گفت: حقیقتا سیاست خارجی نیاز به علم و هنر دارد و دیپلماسی سلیقه و شعار نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اداره مملکت با سخنرانی حل نمی شود. اداره کشور نصیحت نمی خواهد، باید کار کرد. همه باید به سمت تولید حرکت کنیم باید کاری صورت گیرد تا تولید به صرفه و با امنیت باشد اگر این اقدام صورت گیرد مردم خود به دنبال تولید می روند و دیگر نیاز به شعار نیست. باید موانع تولید را برطرف کنیم تا محیط مناسب برای تولیدکنندگان آماده شود.

به گفته روحانی تولید و سرمایه نیاز به منزلت اجتماعی دارد ثروت ملی قدرت ملی شناخته می شود پرستیژ یک کشور است و باید به ثروت ملی و سرمایه دار بها داد.

وی گفت: متاسفانه مفهوم غلطی از سرمایه و سرمایه دار ارائه شده است، عده ای سرمایه داران را به معنای تروریست اقتصادی و یا زالوصفت معرفی می کنند که این به هیچ وجه قابل قبول نیست. امروز باید هم به کارگر و هم به سرمایه دار بها داد. اگر سرمایه دار نباشد کاری هم تولید نمی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت اگر تولید رقابتی نشود با ثبات نیز نخواهد شد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه دولت باید با برنامه و اجرای دقیق حرکت کند، افزود: در کشور ما دولت پا را فراتر گذاشته است. نمایندگان پیش از این اعلام کرده بودند که بانک مرکزی ارز را وارد بازار نکند اما مورد توجه واقع نشد و دیدیم چه اتفاقاتی به وجود آمد. در حالیکه ما در کشور قانون و مقررات داریم و باید همه به آن توجه کنیم.

وی گفت: مشکل ما در نحوه اجرا است مگر کسی با اجرای قانون یارانه ها مخالف بود .همه با اجرای این قانون موافق بودند اما قانون یارانه ها چگونه اجرا شد!

روحانی خاطر نشان کرد: قرار بود بخشی از پول یارانه ها به حمایت از بخش تولید واریز شود اما چه شد؟

وی گفت: رشد نقدینگی در کشور ما بی حساب و کتاب است در این هفت سال رشد نقدینگی ما چقدر بود؟ رشد نقدینگی ما 6 برابر شده است. آیا واقعا در قانون یارانه ها آنچه که قانون گفت اجرا شد یا سلیقه های شخصی مورد توجه قرار گرفت.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: چه بگویم که اقتصاد کشور هر روز به سمت و سوی سیاست داخلی و خارجی می رود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه به اهمیت و نقش سفارتخانه های کشورمان در خارج از کشور پرداخت و افزود: برخی بر این باورند که در سفارتخانه های ما فقط باید پرچم کشورمان برافراشته باشد در حالیکه ما سفارتخانه هایی را می خواهیم که زمینه تولید ما را در بازار کشورهای دیگر فراهم کنند. زمینه روابط ما را با کشورها به خوبی برقرار کنند تا بتوانیم به بازار هدف دست یابیم. اگر می خواهیم در عرصه سیاست خارجی کشورمان را بخوبی معرفی کنیم نیاز به تبلیغ خود داریم در این تبلیغ باید کالاهای خوب را به کشورهای دیگر معرفی کنیم. نباید فقط شعار داد اگر این کار صورت گیرد و کالاهای خوب وارد کشورهای دیگر شود آبروی کشور ما حفظ می شود.

روحانی تاکید کرد: شک نکنید که ما می توانیم تمام بازار کشورهای دیگر را در اختیار بگیریم. بنده معتقدم ما این توانایی را داریم که بتوانیم تمام بازار پوشاک اروپا را فتح کنیم و به راحتی بازار حلال را در اختیار خود قرار دهیم امروز فضای حلال فقط برای مسلمانان نیست غیرمسلمانان نیز دنبال غذای حلال هستند بر این اساس با کلمه حلال می توان این بازار را فتح کرد. فتح بازار حلال به معنای تبلیغ شریعت و اسلام است.

دبیر سابق شورای امنیت ملی افزود: درست است که دشمن به ما فشار می آورد، درست است که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم اما آیا خودمان به ملت مان فشار وارد نمی کنیم؟ نقدینگی را چه کسی بالا برده؟

وی گفت: با این مشکلاتی که پیش روی ما قرار گرفته است فقط باید به فکر ملت باشیم اگر از کارشناسان استفاده می کردیم این مشکلات بوجود نمی آمد. باید قبول کرد که ما امروز مشکل اقتصادی و مشکل سیاست خارجی داریم، بالاتر از این اینکه مشکل سرمایه اجتماعی نیز داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این پرسش را مطرح کرد که آیا مسئولان ما درد مردم را درک می کنند؟، درد مردم را می گویند؟ اگر می گویند برنامه ای را برای حل معضلات این مشکلات ارائه دهند. حقیقتا با این مشکلات می خواهیم به کجا برسیم؟

روحانی ادامه داد: ما سال 85 تحریم نبودیم اما زمانی که تحریم ها شروع شد برای این تحریم ها چه برنامه ای را در نظر گرفتیم آیا واقعا به فکر اقتصاد مقاومتی بودیم.

روحانی افزود: اگر مردم بدانند که مسئولان مشکلات و معضلات آنها را می فهمند و دلسوزانه راه حل ارائه می دهند از مشکلات عبور می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دوران شعار و درشت گویی به پایان رسیده است، تصریح کرد: مردم از اینکه فقط حرف می شنوند خسته شده اند مردم از اینکه یک عده می آیند فقط یک طرفه سخن می گویند و به مسائل دیگر که مهم هم هست اشاره نمی کنند، خسته شده اند. مردم از آنهایی که می آیند آمارهای دقیقی ارائه نمی دهند خسته شده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مردم دلار نمی خواهند صداقت و برنامه می‌خواهند ما نیاز به نوکر نداریم نیاز به مدیر داریم. ما نیاز به نوکر مدیر داریم، نه نوکر خالی. تنها نوکر بودن کافی نیست.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: متاسفانه یک عده آمدند و کارشناسان را منزوی کردند پس از منزوی کردن کارشناسان و مدیران دیدیم که چه فسادی بوجود آمد. البته امیدوارم دستگاه قضایی این شهامت را پیدا کند تا دانه درشت ها را پای میز محاکمه بیاورد. البته این اقدام از سوی دستگاه قضا صورت نگرفته است.

روحانی با بیان اینکه ما باید شرایط خود را با دنیا مناسب کنیم، افزود: اگر این اقدام صورت گیرد و شرایط خوبی در داخل و خارج از کشور فراهم شود، تولید نیز به خوبی محقق خواهد شد و ما می توانیم با این تولید به ایرانی بودن خود افتخار کنیم که می توانیم به تولید ملی، سرمایه و کار ایرانی دست یابیم.

نظرات بینندگان