پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حسین انتظامی، کارشناس برنامههای انتخاباتی صداوسیما در گفتوگو با فرهیختگان گفت: وقتی یک نامزد همین حرفهای کلی درمورد فضای مجازی میزند و میگوید «فضای مجازی، هم تهدید دارد هم فرصت» ما باید درمورد جزئیات بپرسیم و نگذاریم او بتواند پشت حرفهای گرد و کلی پنهان شود.
حتی نظرم این بود که از این شش نامزد بپرسم چه رمانی را خوانده و مثلا کدام تئاتر یا فیلمها از کارگردان مشهور ایرانی یا خارجی دیده و سپس درباره همان کتاب یا تئاتر یا فیلم گپ بزنیم.
مدیران کتابنخوان خطرناک هستند. اما ترسیدم که ممکن است برای آقایان و اطرافیانشان سوءتفاهم شود، لذا منصرف شدم.
بعضیها شریک و بلکه سازنده وضع موجود بودند. عملکرد آنها را باید جلوی چشمشان آورد تا نتوانند انکار کنند.
تلاش من این بود که رفتار حرفهای داشته باشم... درست است که من کارمند صداوسیما نیستم ولی پیش خود گفتم باید حرمت آن قاب را نگه داشت و سوءاستفاده نکرد.
اصولا رعایت ادب در هر مصاحبهای لازم است، چه رسد به آنکه طرف مقابلتان نامزد ریاستجمهوری باشد، چون به هر حال او رئیسجمهور بالقوه است که قرار است نماد کل کشور باشد. البته کاری به این نداریم که بعضی خروجیهای شورای نگهبان، وهن عبارت «رجل» در قانون اساسی است.
صداوسیما که رفتارش با کارشناسانی که خودش دعوت کرده حرفهای است و بههیچوجه به ما امرونهی نکرد. فقط کلیات را گفت که مثلا خارج از حوزه فرهنگ نباید سوال کنید. حرف درستی هم هست. انصافا علاوهبر طراحی ابتکاری و ارزشمند، رفتار حرفهای هم داشتند.
یکی از اشکالاتی که مناظرهها دارد؛ متاسفانه یک رفتار گلادیاتوری در آن است. میزبان که درواقع مجری برنامه است نهایتا میتواند وقت نگهدار باشد اما اینکه کاندیداها دوبهدو یا سهبهسه چطور با همدیگر رفتار میکنند، خیلی چیز دندانگیری به معنای محتوای جزئی و دقیق از آن درنمیآید
وقتی با من صحبت کردند، گفتند اگر لاریجانی در انتخابات حضور داشت، طبیعتا تو را دعوت نمیکردیم، چون آشکارا تگ داشتم. این نکته که تگ آن کارشناس، مشخص نباشد، درست است. اینکه در ستاد هیچکدام از نامزدها حضور نداشته باشند، حتی اگر با آنان آشنایی یا حتی دوستی دارد لااقل در ایام انتخابات با آنها رفتوآمد نداشته باشد، درست است.
به نظرم میزگردها فیالمجموع موفقتر از مناظرهها بودند. منهای مناظرههای دور دوم، فکر میکنم میزگردهای تخصصی در شناخت بیشتر مردم از نامزدها اثر بیشتری داشت.
متاسفانه سیاستگذاریهای تبلیغاتی و رسانهایمان جوری است که بر عکس این قاعده حکمرانی است، یعنی یک موضوع ساده اجتماعی بلافاصله به کیس امنیتی تبدیل میشود؛ موضوعی که میتوانست بهراحتی در حوزه اجتماعی جمع شود.