arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه سوریه/ لحن بسیار تند لاوروف در جلسه 4 ساعته با اروپایی ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتحادیه اروپا بدون این که با روسیه در زمینه بحران سوریه به توافقی برسد، مستقلا تحریم‌های جدیدی علیه حکومت بشار اسد وضع کرد. همچنین این اتحادیه درخواست پذیرش پناهندگان سوری را رد کرد.

نوزدهمین جلسه وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا درباره بحران سوریه، که از ماه مارس 2011 تا کنون تشکیل شده، امروز دوشنبه در لوکزامبورگ برگزار شد.

گیدئو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در این زمینه، گفت: خطر یک آتش‌افروزی منطقه‌ای تقویت شده و هیچ کس از جمله روسیه از آن بهره‌ای نخواهد برد.

وی تأکید کرد: لازم است کسانی را که از حکومت اسد حمایت می کنند، متقاعد کنیم که خطر جنگ افزایش یافته است.

همچنین وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا شب گذشته با سرگئی لاوروف همتای روس خود به مدت سه و نیم ساعت درباره بحران سوریه تبادل نظر کردند.

به گفته یکی از دیپلمات‌های اروپایی، لحن لاوروف در این دیدار بسیار تند بود. او نسبت به رفتار اروپا در مورد بحران سوریه و وضع تحریم علیه این کشور انتقاد کرد.

اما با این حال، این انتقاد مانع نشده که امروز وزرای امورخارجه کشورهای اروپایی، از تصویب یک سری تحریم‌های جدید علیه سوریه منصرف شوند.

بر اساس تحریم‌های جدید، 28 نفر دیگر از نزدیکان بشار اسد و دو شرکت وابسته به دولت سوریه به فهرست سیاه اتحادیه اروپا اضافه شد. اکنون در مجموع، 181 نفر از افراد نزدیک به حکومت بشار اسد و 54 شرکت یا سازمان سوری در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارند. دارایی این افراد و سازمان‌ها بلوکه و صدور ویزا برای آنها ممنوع می‌شود.

مشخصات افراد و سازمان‌های جدید مورد تحریم قرار گرفته، قرار است فردا سه شنبه در بولتن رسمی اتحادیه اروپا منتشر شود. اتحادیه اروپا پیشتر تحریم‌هایی را در زمینه نظامی و اقتصادی علیه سوریه وضع کرده بود.

همچنین در حالی که امروز اعلام شد شمار آوارگان سوری در ترکیه از مرز ۱۰۰هزار نفر گذشته، وزیر امور اروپایی ترکیه خواستار پذیرش بخشی از این پناهندگان از سوی اروپا شد.

اما بلافاصله وزرای امورخارجه کشورهای اروپایی از جمله آلمان و لوکزامبورگ به این درخواست ترکیه جواب منفی دادند و گفتند که با انتقال پناهندگان به اروپا مشکلی حل نخواهد شد.

همچنین امروز اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

این چهارمین مرحله سفر منطقه‌ای آقای ابراهیمی است که قرار است در آن با نوری المالکی نخست وزیر عراق درباره بحران سوریه دیدار و گفت‌وگو کند.

اخضر ابراهیمی در سفر خود به ایران، از این متحد بشار اسد خواست که ایران در آتش بس در سوریه به مناسبت عید قربان در 26 اکتبر کمک کند.


نظرات بینندگان