پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دیجیاتو: نزدیک به یک چهارم شرکتهای ژاپنی هماکنون در تجارت خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اما بیش از ۴۰ درصد اعلام کردهاند که برنامهای برای استفاده از این فناوری متحولکننده ندارند.
در نظرسنجی که توسط Nikkei Research برای رویترز انجامشده، طیفی از سوالات برای ۵۰۶ شرکت مطرح شد و تقریباً ۲۵۰ شرکت به شرط ناشناسماندن به آنها پاسخ دادهاند. حدود ۲۴ درصد شرکتکنندگان گفتند که هماکنون از هوش مصنوعی استفاده میکنند و ۳۵ درصد دیگر در حال برنامهریزی برای انجام این کار هستند.
۴۱ درصد باقیمانده نیز اعلام کردهاند که چنین برنامهای ندارند که این امر سطح مختلفی از پذیرش فناوری هوش مصنوعی در شرکتهای ژاپنی را نشان میدهد.
در پاسخ به سوالی درمورد اهداف استفاده از هوش مصنوعی که امکان پاسخ به چند گزینه در آن وجود داشت، ۶۰ درصد شرکتها گفتند که با این فناوری در تلاش هستند تا مشکل کمبود کارگر را کنار بگذارند، ۵۳ درصد به کاهش هزینههای نیروی کار اشاره کردند و ۳۶ درصد با هدف تسریع تحقیق و توسعه قصد استفاده از هوش مصنوعی را دارند.
همچنین در مورد موانعی که باعث عدم استفاده از این فناوری میشود، یکی از مدیران به «اضطراب کارمندان نسبت به کاهش احتمالی تعداد آنها» اشاره کرده است. موانع دیگر شامل فقدان تخصص فنی، هزینه قابلتوجه و نگرانیهای مربوط به قابلیت اطمینان میشود.
این نظرسنجی همچنین نشان میدهد که ۱۵ درصد از پاسخدهندگان در طول سال گذشته مورد حملات سایبری قرار گرفتهاند یا شرکای تجاری ۹ درصد آنها با حمله مواجه شدهاند. ۲۳ درصد این شرکتها نیز گفتهاند که تجارت آنها بهطور موقت متوقف شده است و ۴ درصد با نشت اطلاعات خود مواجه شدهاند.