arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۲۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱

اولین واکنش دولت به تحریم‌های جدید اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه اروپایی، با بیان این که این تحریم‌ها نقض مسلم حقوق بشر است، از پیگیری اقدام حقوقی علیه تحریم‌ها از کانال وزارت امور خارجه خبر داد.

«فاطمه بداغی» معاون حقوقی رییس جمهور در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به تصویب تحریم های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا به بهانه فعالیت های صلح آمیز هسته ای گفت: درباره این که بحث تحریم‌ها علیه تمام آحاد شهروندان ایرانی یک نمونه آشکار از نقض حقوق بشر است هیچ شکی وجود ندارد و اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد حقوق بشری نیز اصل تحریم‌ها را نقض می‌کند.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: از جمله این موارد می‌توان به حق تجارت آزاد و حق بهره برداری از منابع طبیعی اشاره کرد و حق هر ملتی است که بتواند بدون هیچ محدودیتی از منابع طبیعی خود استفاده کند.

بداغی گفت: محدودیت‌هایی که در خصوص صادرات نفت اعلام شده ،به طور حتم معارض با این اصل بنیادی حقوق بشر محسوب می‌شود و محدودیت‌های بانکی نیز در تعارض با اصل تجارت آزاد است و به اقتصاد ایران ضربه می‌زند.

وی ادامه داد: زمانی که بانک‌ها مورد حمله و آسیب قرار می‌گیرد به طور حتم بحث رفت و آمد آزاد غذا و دارو که جزو نیازهای طبیعی انسان‌ها است لطمه می بیند بنابراین از مناظر مختلف،تحریم‌ها نقض حقوق بشر محسوب می‌شود.

بداغی گفت:در مشروعیت تحریم‌ها نیز تردید جدی وجود دارد و سازمان ملل متحد بنیان نهاده شد تا توسل به زور در سطح جهانی کاهش پیدا کند اما اقدامات دولت‌هایی که خارج از مدیریت مشترک جهانی برای خود حق امتیاز و مدیریت ویژه‌ای قائل هستند بر خلاف اصول بنیانگذاری سازمان ملل است.

معاون حقوقی با بیان اینکه توسل به زور به شکل تحریم‌های یک جانبه حتی اگر به طور جمعی اعمال شود مشروعیت ندارد به ضرورت پیگیری حقوقی علیه تحریم ها اشاره کرد و گفت: بحث‌های حقوقی بر علیه تحریم‌ها قابل پیگیری است،البته هزینه‌های زیادی نیز دارد که باید در این خصوص برآوردهای لازم صورت بگیرد.

وی افزود: اقدامات دیپلماتیک و شکایت به مراجع بین المللی از طریق سخنرانی‌ها از جمله اقداماتی است که قابل انجام است و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شده است و به طور کلی مدیریت این گونه اقدامات را وزارت امور خارجه پیگیری می‌کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمیدحسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
0
13
لطفارئیس جمهورمحترم پاسخ دهندکه میگفتندقطعنامه های سازمان ملل کاغذپاره ای بیش نیست
نظرات بینندگان