arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱

نرخ احتمالی افزایش بلیت هواپیما +جدول

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوسان نرخ ارز باعث شد بار دیگر بحث برسر افزایش قیمت بلیت هواپیما از عمق به سطح بیاید. در چنین فضایی البته افزایش قیمت بلیت هواپیما آنچنان دور از انتظار نبود زیر نرخ ارز توانسته از بازار مسكن گرفته تا خودرو و اقلام خوراكی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از اقتصاد ایران، مشكل فقط میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما بود كه چندی پیش حمیدرضا پهلوانی رییس سازمان هواپیمایی كشوری كار را یك‌سره كرد و نرخ افزایش قیمت بلیت هواپیما را ۵۰ درصد عنوان كرد. این نرخ یعنی بلیت هواپیما تنها یك گام دیگر با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی و شاید آزادسازی كامل این نرخ فاصله دارد.
 
حقیقتا هم شكاف عمیق میان هزینه و درآمد شركت‌هایی هوایی راهی به غیر از جبران مشكلات از طریق افزایش قیمت بلیت برای آنها نگذاشته است. زیرا آنطور كه گفته می‌شود حمایت مالی و ساختاری از صنعت هوایی كشور به گردن دولت است و دولتی‌ها هم این روزها كم‌ترین توجهی به وضعیت صنعت هوایی كشور ندارند.
 
در این میان باید به نكته دیگری هم اشاره كرد. مسلما بار افزایش قیمت ۵۰ درصدی بلیت هواپیما به گردن مصرف‌كننده یا مسافر خواهد افتاد. به همین دلیل مسافر هوایی انتظار دارد كه در مقابل اضافه پرداخت او، به خدمات شركت‌های هوایی هم افزوده شود. تا به حال ارتقا خدمات شركت‌های هواپیمایی به عنوان حلقه‌ گمشده صنعت حمل‌ونقل هوایی كشور در نظر گرفته شده‌است. زیرا افزایش قیمت‌ها هیچ‌گاه به پیشرفت خدمات نیانجامیده‌است.

 حال سوال اینجاست كه با افزایش قیمت ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما گره‌ای از مشكلات باید دولت متوجه باشد كه صنعت حمل‌ونقل هوایی كشور را رها نكند. زیرا با این اتفاق هم ایمنی شركت‌های هوایی كاهش پیدا می‌كند و حادثه‌ساز می‌شود و هم یكی از استراتژیك‌ترین حوزه‌های اقتصادی كشور از دست می‌رود و این برای كشور تبعات به همراه دارد. هواپیمایی‌ها باز می‌شود كه آنها بتوانند به خدمات مسافری خود توجه بیشتری كنند؟
 
افزایش قیمت‌ها یك واقعیت است
 
عده‌ای از كارشناسان افزایش قیمت بلیت هواپیما را در چنین شرایطی امری حقیقی می‌دانند كه نمی‌توان از آن گریخت. سید مهدی صادقی كه پیش‌ترها مدیر عامل شركت هواپیمایی «ایران ایرتور» بود و اكنون عضو انجمن شركت‌های هوایی‌است در این خصوص به «اقتصاد ایران آنلاین» گفت: افزایش قیمت‌ در تمام كالاها واقعیتی‌است كه همگان، از مسئولین دولتی گرفته تا مردم باید آنرا بپذیرند.

 زمانی كه نرخ ارز نزدیك به دو برابر رشد پیدا می‌كند محال ممكن است مه تبعات آنرا در بازارهای مختلف مشاهده نكنیم. صادقی ادامه داد: صنعت هواپیمایی كشوری به دلیل اینكه در ارتباط مستقیم با زندگی عموم مردم نیست زیاد هم توجه‌ای به آن نمی‌شود. این در حالی‌است كه حوزه حمل‌ونقل هوایی بسیار استراتژیك و پول‌ساز است. بنابراین زمانی كه افزایش قیمت در بلیت هواپیما رخ می‌دهد عده‌ای فكر می‌كنند كه این افزایش به حق نیست یا نباید اعمال شود.
 
او تصریح كرد: موضوع اما دقیقا بر عكس است. زمانی كه نرخ ارز نوسان شدید دارد باید بیش از هر حوزه‌ای به حوزه هوایی توجه شود. زیرا صنعت هوایی به نرخ ارز همبستگی بسیار زیادی دارد. دلیل آن هم مشخص است. حدود ۷۰ درصد از هزینه‌هایی شركت‌های هوایی ارزی‌است و گران شدن نرخ ارز می‌تواند این هزینه‌ها را به شكل سرسام‌آوری افزایش دهد. برای مثال ما اگر بخواهیم برای صنعت هوایی ۱۰۰ هزار تومان خرج كنیم قطعا باید ۷۰ هزار تومان آنرا تبدیل به دلار كنیم.
 
مدیر عامل سابق ایران ایرتور همچنین به عدم توجه دولت و بانك مركزی به صنعت حمل‌ونقل هوایی اشاره كرد و افزود: مشكل صنعت هوایی كشور این است كه دولت و بانك مركزی به مسئولیتی كه در این میان دارند عمل نمی‌كنند. دولت و بانك مركزی باید به شركت‌های هوایی ارز با نرخ مرجع ارائه دهد. این مهم اما صورت نمی‌گیرد و شركت‌های هوایی مدت‌هاست كه مجبورند با نرخ ارز آزاد به سر و سامان دادن هزینه‌های خود بپردازند.
 
وی ادامه داد: زمانی كه شركت‌های هوایی در چنین شرایطی كار می‌كنند چاره‌ای جز این ندارند كه برای سر پا ماندن به افزایش درآمدهای خود روی بیاورند.
 
راهكاری برای گره‌گشایی از مشكلات
 
سید مهدی صادقی اما در این میان راهكاری ارائه داد كه با بكار بستن آن می‌توان جلوی افزایش قیمت بلیت هواپیما را گرفت. او در توضیح این راهكار گفت: دولت سهم قیمتی خدمات فرودگاهی را تا ۱۵۰ درصد افزایش داده‌است. یعنی شركت‌ها برای سوخت‌گیری اكنون هزینه بسیار بیشتری پرداخت می‌كنند. یك راه این است كه دولت نرخ خدمات را به قیمت قبل بازگرداند و قیمت بنزین و خدمات دیگر را كاهش دهد.مشكل صنعت هوایی كشور این است كه دولت و بانك مركزی به مسئولیتی كه در این میان دارند عمل نمی‌كنند.

دولت و بانك مركزی باید به شركت‌های هوایی ارز با نرخ مرجع ارائه دهد.تا هزینه‌ شركت‌های هوایی كمی متعادل شود. از سوی دیگر برای شركت‌های هوایی براساس طبقه‌بندی كارشناسی شده تخصیص اعتبار ارزی كند و بر اساس لیست خود ارز با نرخ مرجع در اختیار شركت‌های هوایی بگذارد.
 
صادقی در نهایت خواستار توجه دولت به صنعت هوایی كشور شد و گفت: باید دولت متوجه باشد كه صنعت حمل‌ونقل هوایی كشور را رها نكند. زیرا با این اتفاق هم ایمنی شركت‌های هوایی كاهش پیدا می‌كند و حادثه‌ساز می‌شود و هم یكی از استراتژیك‌ترین حوزه‌های اقتصادی كشور از دست می‌رود و این برای كشور تبعات به همراه دارد.
 
شركت‌های هوایی ورشكست می‌شوند
 
از سوی دیگر برخی كارشناسان دیگر، عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما را مساوی با ورشكست شدن شركت‌های هوایی می‌دانند. فرج‌الله كریمی مجد معاون سابق استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری معتقد است یا باید تن به افزایش قیمت‌ها داد یا با شركت‌های هوایی خداحافظی كرد. او هم مانند دیگر كارشناسان به نوسانات نرخ دلار اشاره كرد و گفت: این روزها صنعت هوایی كشور كاملا دلاری شده‌است. یعنی برای عوض كردن روغن موتور هواپیما هم هزینه‌های سنگین، آن هم به دلار پرداخت می‌شود و همین موضوع كار شركت‌های هوایی را با چالش روبه‌رو كرده‌است.
 
كریمی خاطرنشان كرد: مسلما هزینه‌ها و درآمد باید با یكدیگر همخوانی داشته باشد تا صنعتی بتواند روی پای خود بیاستد. او البته افزایش قیمت بلیت هواپیما، آن هم افزایش ۵۰ درصدی را امری مثبت نمی‌داند و در این خصوص می‌گوید: ما كارشناسان به عنوان یك شهروند و یا مصرف‌كننده خدمات هواپیمایی به هیچ عنوان از افزایش بلیت و خدمات خوشنود نیستیم و این موضوع خوش‌آیند به نظر نمی‌آید.

 با این وجود اما شرایط به گونه‌ای است كه باید به افزایش قیمت بلیت تن دارد. زیرا اگر این افزایش اعمال نشود و قیمت بلیت هواپیما به تعادل نرسد شركت‌های هوایی ورشكست می‌شوند و آنگاه شهروندان به كلی صنعت هوایی را از دست می‌دهند و این درد آور تر از افزایش قیمت بلیت هواپیما به نظر می‌آید.

قیمت‌های احتمالی هواپیما پس از افزایش قیمت
مسیر/                 قیمت سابق/  قیمت احتمالی
تهران مشهد               ۷۹.۰۰۰ /۱۱۸.۵۰۰
تهران‌ اهواز                  ۶۳.۲۰۰ /۹۴.۸۰۰
تهران اصفهان              ۵۸.۲۰۰ / ۸۷.۳۰۰
تهران‌  بندرعباس        ۱۰۸.۶۰۰ /۱۶۲.۹۰۰
تهران‌  تبریز                  ۶۱.۷۰۰ /۹۲.۵۵۰
تهران  عسلویه             ۹۷.۷۰۰ /۱۴۶.۵۵۰
تهران  كیش               ۱۰۳.۱۰۰ /۱۵۴.۶۵۰
* قیمت‌ها به تومان است
نظرات بینندگان