arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱

جنگ در فضای سایبری به راه افتاده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


 وزرات دفاع روسیه اعلام کرده که قصد انجام مناقصه در حوزه تحقیقات امنیت کامپیوتری را دارد. منابع روسی زبان اعلام کرده اند که ساختارهای نظامی در سایر کشورها نیز به انجام تحقیقات مشابه مشغول هستند، به همین خاطر، روسیه نمی خواهد که از سایرین عقب بماند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از روزنامه کامرسانت چاپ روسیه، چندی پیش، در ایالات متحده امریکا نیز مناقصه ای برای تدوین برنامه های جدید با قابلیت ارزیابی سطح دفاعی در مقابل حملات سایبری به زیرساخت های نظامی مطرح شد. این برنامه در دستور کار پنتاگون و سازمان امنیت امریکا قرار گرفته است. نیروهای هوایی امریکا نیز به نوبه خود ساخت برنامه ای را دنبال کردند که بتواند برنامه حملات سایبری به پایگاه های فرماندهی را خنثی کند.

بدین ترتیب، آیا می توان گفت، جنگ در فضای سایبری که به کرات مطرح می شود و درباره آن می نویسند، در حال تحقق است. آندره گروزین کارشناس روس در گفتگو با خبرنگار رادیو صدای روس اینطور توضیح می دهد: «تمام دنیا از جنگ سایبری صحبت می کنند، اما تمام سخنان به گونه ای است که انگار درباره مساله ای نه چندان واقعی صحبت می شود. حدود ده تا پانزده سال پیش، همه دنیا به همین شکل درباره بهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین سخن می گفتند. اما امروز، عملیات نظامی با بهپادها، یک مساله عادی و روزمره شده، یا حداقل می توان گفت که برای برخی مناطق خیلی عادی شده است.

بهار سال 2011، دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا، ایده ساخت فرماندهی نظامی سایبری را در زمان حکومت جرج بوش آغاز کرد. تقریبا در همان زمان در امریکا یک طرح جهانی در خصوص توسعه فضای سایبری منتشر شد. روشن شد که امریکا حوادث و جریانات قابل تحقق در فضای سایبری را از نقطه نظر کاربردی در جهت منافع خود بررسی می کرده است. صحبت فقط از یک تهدید خاص نیست. بلکه صحبت از این است که چطور بر فضای سایبری تاثیر بگذارد و اگر گسترش پیدا کرد، ضربه خود را وارد سازد. جنگ با استفاده از فضای سایبری ارزان تر از سایر انواع جنگ است. می توان ضربات را به نقاط اقتصادی و نظامی در هر زمان دلخواه وارد کرد. ضمن اینکه هیچ قربانی نیز به همراه ندارد. ظاهرا فعال شدن حملات به نقاط مختلف منطقه خاور میانه بیهوده نبوده است. این منطقه از مدت ها پیش برای اجرای طرح های نظامی مختلف غرب در نظر گرفته شده بوده و تفاوت فقط در این است که اکنون، آزمایش انواع جدید اسلحه به صورت مخفیانه صورت می گیرد. علاوه بر این، روشن است که آزمایش سلاح ها معمولا در شرایط مشابه با برنامه های تدوین شده انجام می گیرد. چن یک نفر کار را در منطقه آغاز کرده، پس ادامه پیدا خواهد کرد.

آیا نتیجه گیری آندره گروزین کمی با اغراق همراه نیست؟ یوگنی یرمالایف تحلیل گر رادیو صدای روسیه در پاسخ به این سوال می گوید: «در ماه می سال جاری، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که حملات سایبری یکی از ابزارهای مبارزه با تروریسم هستند. کلینتون با این سخن، به حملات هکرهای امریکایی بر سایت القاعده در جنوب شبه جزیه عربی اشاره داشت. وی اولین مقام بلند پایه امریکایی است که به واقعیت جنگ ایالات متحده امریکا در فضای سایبری اعتراف کرد. اما، این جنگ نه تنها علیه تروریست ها، که حتی علیه برخی کشورها می باشد. چندی پیش، دو شرکت معروف جهانی در امور حفاظت از امنیت اطلاعات با نام های «لابراتوار سایبری» و «سیمانتِک» به صورت مستقل از همدیگر به این نتیجه رسیدند که ایران هدف جنگ سایبری اعلام نشده قرار گرفته است. این حملات توسط برخی سازمان های دولتی حمایت می شود که قابل توصیف نیستند. نمی توان انکار کرد که حملات جدید و عجیب سایبری چندان دور از اذهان نیستند. و البته، این حملات می توانند برای هر کاری آماده باشند. »

به عبارت دیگر، در مقابل چشمان ما، مرحله جدیدی از جنگ تسلیحاتی به راه افتاده است که این بار در فضای کامپیوتری صورت می گیرد. و تمامی کسانی که از این امکان برخوردار هستند، در جنگ و رقابت مذکور حضور خواهند داشت. برای ساخت سیستم جمعی امنیت و توافقات بین المللی در این حوزه، جامعه بشری هنوز به بلوغ کافی نرسیده است
نظرات بینندگان