arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۰۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱

نفس‌ کارون به شماره افتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جام جم آنلاین نوشت:

احداث سدهاي متعدد روي رودخانه‌هاي استان خوزستان از جمله كارون، كرخه و جراحي باعث كم‌آبي شديد اين رودخانه‌ها و ايجاد مشكل در تامين آب شرب و كشاورزي اين استان در سال‌هاي اخير شده است؛‌ مساله‌اي كه باعث حضور وزير نيرو در هفته گذشته به اين استان و بررسي راهكارهاي برون‌رفت از اين مشكل بويژه در‌مورد كارون شد.

وزير نيرو در اين جلسه كه با حضور مجمع نمايندگان اين استان در مجلس شوراي اسلامي، استاندار خوزستان و مديران عامل شركت‌هاي آب و برق و فاضلاب در محل استانداري خوزستان برگزار شد،‌ قول بررسي اين مساله طي هفته‌هاي آتي و اعلام نتايج آن را به مسوولان و مردم خوزستان داد؛‌ مساله‌اي كه برخي نمايندگان خوزستان خيلي هم به آن خوشبين نيستند.

نماينده خرمشهر در مجلس با بيان اين‌كه كارون اكنون در حال نابودي است، علت اين مساله را بستن ورودي‌هاي كارون عنوان مي‌كند و به جام‌جم مي‌گويد: با بستن سرشاخه‌هاي كارون و ايجاد سد روي اين رودخانه، آب كارون بسيار كم شده و آب اندكي هم كه اكنون در اين رود جاري است از يك سو به دليل ورود پسماندهاي صنايع، كارخانجات، بيمارستان‌ها و شركت نيشكر و آلودگي بيش از حد و از سوي ديگر به دليل شوري و وجود زه‌هاي زمين‌هاي كشاورزي قابل استفاده نيست.

عبدالله سامري با بيان اين‌كه تمام شهرهاي واقع شده در مسير كارون چه از نظر آب شرب و چه آب كشاورزي در وضع بسيار بدي به سر مي‌برند، مي‌افزايد: از اين ميان شهرهاي اهواز، سوسنگرد، دزفول، شادگان، خرمشهر و آبادان وضع بدتري دارند و زمين‌هاي آنها تبديل به شوره‌زار و كشاورزي‌شان نيز نابود شده است.

وي با بيان اين‌كه كشاورزي خوزستان بويژه خرمشهر زماني به واسطه همين كارون زنده بود، اما اكنون در حال نابودي است،‌ تصريح مي‌كند: اكنون كارون رو به نابودي و درحال مرگ است، اما هيچ كس پاسخگو نيست، اين در حالي است كه روزگاري نه‌چندان دور صادرات كشاورزي خرمشهر سر به فلك مي‌كشيد،‌ اما اكنون كشاورزي اين شهر كاملا نابود شده است.

سامري با بيان اين‌كه حدود دو ماه پيش نيز وزير نيرو براي بررسي اين مشكلات به استان آمد و وعده‌هايي مبني بر متوقف كردن انتقال آب سرشاخه‌هاي كارون داد كه عملا اجرا نشد، مي‌گويد: در جريان بازديد هفته گذشته وزير از استان و در نشستي كه با حضور نمايندگان و مسوولان استاني برگزار شد نيز بحث كم‌آبي كارون و حل اين مشكل مطرح شد كه ايشان دوباره قول‌هايي براي حل اين مشكل و جلوگيري از خشكي آن داد كه بعيد مي‌دانيم آنها اجرايي شود.

اين نماينده مجلس با اشاره به عواقب خشكي و نابودي كارون مي‌افزايد: در صورت ادامه اين روند،‌ خشكسالي به طور كامل خوزستان را فرا مي‌گيرد و كشاورزي استان نابود مي‌شود، اين در حالي است كه آب شرب مردم هم وضع مناسبي ندارد. با اين حال هرگاه به اين وضع اعتراض مي‌كنيم ، در جواب فقط مي‌گويند فعلا تعامل كنيد، كشور اوضاع مناسبي ندارد، اما نمي‌گويند كه كشور با بي‌تدبيري خودشان به اين وضع دچار شده است.

وي وضع آب شرب مردم خوزستان را نيز بسيار اسفبار عنوان مي‌كند و مي‌گويد: طبق گفته و قول رييس‌جمهور قرار بود آب شرب شهرهاي خرمشهر، آبادان، اهواز و... از سرشاخه‌هاي دز تامين شود كه اين اتفاق نيفتاد و به جاي آن آب كرخه را وارد شبكه‌هاي آب شرب اين شهرها كردند كه آلوده به انواع آلودگي‌ها و كثافات از جمله لاشه جانوران است و چنين آبي اكنون به خورد خوزستاني‌ها مي‌رود.

فقط كارون مشكل ندارد

نماينده مردم هنديجان،‌ اميديه و بندر ماهشهر نيز با بيان اين‌كه مشكل خوزستان فقط منحصر به كارون نيست و اكنون تمام رودخانه‌هاي اين استان از جمله جراحي و زهره نيز با كم‌آبي شديد روبه‌روست‌ به جام‌جم مي‌گويد: عواملي از جمله احداث سد روي اين رودخانه‌ها در بالادست و انتقال آب آنها به ديگر مناطق كشور و همچنين خشكسالي سال‌هاي اخير باعث كم‌آبي شديد اين منابع آبي استان و ايجاد مشكل براي كشاورزي و آب شرب استان شده است.

حبيب آقاجري به حوزه انتخابيه خود يعني شهرستان‌هاي هنديجان، ماهشهر و اميديه اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: اكنون آب شرب اين مناطق و تمام بخش‌ها و روستاهاي اطراف آنها به لحاظ كمي و كيفي مشكل دارد،‌ به طوري كه آب شبكه براي هيچ كس و به هيچ عنوان قابل استفاده نيست.

وي با اشاره به مشكل كمي و كيفي آب اين مناطق تصريح مي‌كند: به دليل فشار بسيار كم آب در لوله‌هاي شبكه آبرساني و فرسودگي لوله‌ها و براي دريافت همين آب كم، در تمام خانه‌ها پمپاژ نصب شده است.

اين در حالي است كه همين آب اندك هم بسيار بي‌كيفيت است، به طوري كه مردم براي تصفيه آن يا بايد از تصفيه‌خانه‌هاي خانگي كه 300 تا 400 هزار تومان قيمت دارد استفاده كنند يا آب شرب خود را از تصفيه‌خانه‌هاي محلي تهيه كنند يا در صورت برخورداري مالي آب معدني بخرند.

نماينده ماهشهر، اميديه و هنديجان وضع كشاورزي كل حوزه انتخابيه خود را نيز بسيار نگران‌كننده عنوان مي‌كند و مي‌گويد: در اين ميان وضع هنديجان و جراحي در ماهشهر بسيار وخيم‌تر است، چرا كه افزون بر كم‌آبي، همان ميزان آبي نيز كه به مزارع مي‌رسد به دليل شوري بيش از حد و زه زمين‌هاي كشاورزي بالادست، تمام زمين‌ها را به شوره‌زار تبديل كرده است.

آقاجري با بيان اين‌كه تصميمات خوبي در نشست با وزير نيرو براي رفع مشكلات آب شرب و كشاورزي استان گرفته شد،‌ مي‌افزايد: در صورت اجرايي شدن اين تصميمات و بويژه اجراي دو طرح غدير و كوثر كه مسوول تامين آب شرب استان هستند، مشكلات استان به حداقل خواهد رسيد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی خوزستانی
|
UNITED STATES
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
1
5
اين در حالي است كه روزگاري نه‌چندان دور صادرات كشاورزي خرمشهر سر به فلك مي‌كشيد،‌----استادسخن چه ادبيات غني دارنداين نماينده محترم - سربه فلک ميکشيد...............
ناشناس
|
CANADA
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
9
اینهم دلیل محکم دیگری بر رد درخواست افزایش جمعیت در کشور ، چطور ممکنه بدون داشتن منابع آبی کافی و پایدار انتظار داشته باشیم جمعیت 3 برابر بشه؟ کارون ، زاینده رود ، دریاچه ارومیه و دریاچه بختگان همگی نشانه های بسیار روشنی از نابودی منابع آبی در کشور به حساب میان. یعنی نه تنها منابع آبی اضافه نشده ، بلکه منابع موجود هم رو به نابودیه. اونوقت آقایون هی تئوری میدن که جمعیت باید زیاد بشه !
نظرات بینندگان