arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱

انتقاد از سرکوب معترضان در آذربایجان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که پلیس آذربایجان طی روزهای اخیر ده‌ها جوان و فعال سیاسی را در مرکز باکو دستگیر کرده است که حداقل 13 تن آنان به حبس محکوم شده‌اند. این سازمان آزادی فوری زندانیان سیاسی در آذربایجان را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، 20 اکتبر 2012 فعالان جوان وابسته به احزاب سیاسی مخالف و گروه‌های مستقل تظاهراتی را در اعتراض به یک عضو پارلمان آذربایجان در مرکز باکو برگزار کردند.

اخیرا فیلمی ویدئویی در اینترنت پخش شده است که نشان می‌دهد یکی از اعضای پارلمان آذربایجان در ازای تضمین پیروزی یک نامزد انتخابات در سال 2005 یک و نیم میلیون دلار رشوه می‌گیرد.

پژوهشگر حوزه قفقاز جنوبی در دیده‌بان حقوق بشر گفت: بار دیگر دولت آذربایجان حقوق مردمش را مبنی بر برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز زیر پا گذاشت و مقامات این کشور باید فورا بازداشت‌شدگان را آزاد کنند و در مورد اتهام بدرفتاری علیه معترضان تحقیقات لازم را انجام دهند.

مسئولان شهر باکو درخواست فعالان برای گرفتن مجوز برگزاری این تظاهرات را رد کردند و پلیس نیز هشدار داد که هرگونه اعتراض در مرکز باکو با سرکوب مواجه خواهد بود.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که ممنوعیت آزادی تجمعات در باکو در واقع خلاف تعهدات بین‌المللی این کشور مبنی بر تحقق آزادی بیان و تجمعات آرام است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، بسیاری از بازداشت‌شدگان ساعاتی بعد در خارج از شهر آزاد شدند و بسیاری دیگر به بازداشتگاه‌های پلیس منتقل شدند.

حدود 50 معترض عصر همان روز به دادگاه رفتند که 13 تن از آنان بر اساس قانون حبس اداری به 7 تا 10 روز زندان محکوم شدند.

آذربایجان یکی از متعهدان به کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است که دولت این کشور را ملزم می‌کند حق برگزاری تجمعات را رعایت کند و همچنین مانع از هرگونه بدرفتاری علیه معترضان در هر شرایط شود.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه هشدار داد که دولت آذربایجان به طور نظام‌یافته در حال ممنوع کردن اعتراضات مسالمت‌آمیز در باکوست که شورای اروپا باید فورا آن را مورد بررسی قرار دهد.
نظرات بینندگان