arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
ادعای بلومبرگ:

نفتکش‌های ايرانی بدون اجازه تانزانيا از پرچم آن استفاده می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلومبرگ مدعی شد: نفتکش‌های ايرانی بدون اجازه تانزانيا از پرچم آن استفاده می‌کنند

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ بلومبرگ گزارش داده است که کشتی های ايرانی عمدا پرچم ايالت نيمه خودمختار زنگبار تانزانيا را به جای پرچم ايران بر عرشه کشتی ها نشان می دهند، در حالی که هيچ تانکر نفتی ايرانی در اين کشور آفريقای شرقی به ثبت نرسيده است.

اين گزارش می افزايد که داده های شرکت اطلاعات کشتيرانی «آی اچ اس» که مقر آن در ايالت کلرادوی آمريکا است، ۱۴ نفتکش ايرانی که قبلا در جزيره «توالو» در اقيانوس آرام به ثبت رسيده بودند، از ۲۴ سپتامبر تا ۱۳ اکتبر نام کشتی ها را تغيير داده و پرچم زنگبار تانزانيا را بر عرشه خود افراشته اند.

با اين حال، عبدالله کومبو، مدير برنامه ريزی، سياست و تحقيقات وزارت زيرساخت و ارتباطات تانزانيا ۱۵ اکتبر به بلومبرگ گفته است که «اين کار ايرانی ها بايد اشتباه باشد، چراکه سازمان ثبت کشتی ها در تانزانيا مجوز نصب پرجم اين کشور به نفتکش های ايرانی را نداده است».

زنگبار، ايالت نيمه خودمختار تانزانيا ۱۰ اکتبر اعلام کرده بود که ثبت کشتی های ايرانی را متوقف خواهد کرد و کشور توالو نيز شش روز بعد تصميم به اقدام مشابهی گرفت.

تغيير پرچم نفتکش، به ايران کمک می‌دهد در پوشش نام کشوری ديگر، تاحدی‌ تحريم‌های بيمه‌ای و فروش نفت را دور بزند. هم اکنون ۹۵ درصد از پوشش بيمه کشتيهای جهان توسط شرکتهای اروپايی انجام می گيرد.

بلومبرگ می نويسد که ۱۴ کشتی ياد شده در مالکيت شرکت ملی نفتکش ايران هستند.

اين گزارش می افزايد که مسير ۹ نفتکش ياد شده به کشورهای آسيايی است، يکی از آنها به طرف دريای مديترانه و مسير ترکيه در حال حرکت است و بقيه در حال وارد شدن به خليج فارس هستند.

بر اساس اين گزارش بدنه ۹ نفتکش از ميان آنها، تا حد زيادی در آب فرو رفته است که نشان می دهد حامل محموله نفتی است. ۱۱ نفتکش از نوع سوپرتانکر هستند که هر يک قابليت حمل دو ميليون بشکه را دارند.

داده های «آی اچ اس» نشان می دهد که قبل از اعمال دور جديد تحريم های اتحاديه اروپا، شرکت ملی نفتکش ايران حداقل ده نفتکش را در تانزانيا به ثبت رسانده بود.

کومبو به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که آن نفتکش ها ديگر در ثبت کشور تازانيا نيستند و کشتی جديدی از ايران نيز تاکنون به ثبت اين کشور نرسيده است.

بر اساس گزارش ها، صادرات نفت ايران در اثر تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا نسبت به سال گذشته که روزانه بالغ بر دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه بود، بيش از ۵۰ درصد کاهش يافته است.
نظرات بینندگان