arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

پورمحمدی: نامه‌ای به رهبری ننوشته‌ام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اصلاً تئوری طرح وحدت ملی و ائتلاف را واقع‌بینانه نمی‌بینم، گفت: ماه‌هاست هاشمی رفسنجانی را ندیده‌ام و به دلیل مشغله کاری، حتی در جلسات مجمع هم شرکت‌ نکرده‌ام.

مصطفی پورمحمدی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد و رئیس سازمان بازرسی کل کشور موضوعاتی همچون حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات آتی و فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی را مورد بررسی قرار داد.

پورمحمدی همچنین مسئولیت‌هایی همچون دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد از سال 1358 ‪تا 1365، رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از سال 1369 تا 1378، ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی – اجتماعی» دفتر رهبری از سال 1381 تا کنون، معاون و جانشین وزیر اطلاعات از سال 1366 تا 1378 و ریاست هیأت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال 1375 تا کنون را در کارنامه خود دارد.

بخش دوم گفت‌وگوی فارس با پورمحمدی به شرح زیر است:

نامه‌ای درباره نامزدی‌ام در انتخابات به مقام معظم رهبری ننوشته‌ام

گفته می‌شود برای نامزدی‌تان در انتخابات به مقام معظم رهبری نامه نوشته‌اید، آیا این مسئله صحت دارد؟

پورمحمدی: هیچ نامه‌ای در این رابطه نوشته نشده است؛ مسئله نامه چیز دیگری است، نامه‌ای که تهیه شده نامه تعدادی از وزرای دولت نهم و دولت دهم بود که بنده هم جزء آنها بودم و درباره موارد عمومی، مباحث کشوری و یک سری تحلیل‌ها و پیشنهادات بود که ارائه شد؛ نامه دومی مطرح نیست و بحث انتخاباتی نیز به صورت جمعی یا فردی مطرح نشده بود.

روزانه درباره موضوعات مختلف به مقام‌معظم‌ رهبری و سران قوا نامه می‌دهم

گزارشی درباره وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به مقام معظم رهبری ارائه ندادید؟

پورمحمدی: بنده رئیس سازمان بازرسی هستم، هر روز درباره موضوعات مختلف کشور نامه تهیه می‌کنم و خدمت حضرت آقا، سران سه قوه و مسئولان مربوطه ارسال می‌کنم؛ این موارد را باید از یکدیگر تفکیک کرد.

درباره وضعیت سیاسی کشور، انتخابات و بیان راهکارها و پیشنهادات نامه‌ای نوشته نشد؟

پورمحمدی: خیر، نامه‌ای نوشته نشده است، فقط نامه جمعی از وزرا بود که تهیه شد و ارسال کردیم، نامه‌ای غیر از این در میان نیست.

آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری به مکانیزمی همانند 8+7 نیاز است؛ مباحث مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری در جامعه روحانیت مبارز به چه صورت پیگیری می‌شود؟

پورمحمدی: انتخابات موضوع مهمی است و مجموعه‌ای مثل جامعه روحانیت مبارز نمی‌تواند از آن بیگانه بوده و غفلت کند؛ در هر دوره‌ای مباحث انتخاباتی در جامعه روحانیت مطرح می‌شود و طبعاً موضوع ریاست‌جمهوری از مهمترین موارد آن است که به بحث گذاشته می‌شود.

تمایل جامعه روحانیت مبارز برای ایجاد مکانیزم مشترک بین اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده

در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری بحث‌ها در جامعه روحانیت مبارز آغاز شده و موضوعات مختلف نیز مباحثه می‌شود؛ طبعاً باید روی این مسئله در شورای سیاسی جامعه روحانیت کار کارشناسی صورت گیرد سپس در جمع شورای مرکزی مطرح شود که این مراحل در حال انجام است.

جامعه روحانیت مبارز تمایل دارد تا یک مکانیزم مشترک و هماهنگ را بین اصولگرایان برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری تدارک ببیند.

آقای مهدوی کنی نیز به صورت شخصی از شما در این زمینه، مسائلی را خواسته بودند؟

پورمحمدی: بنده به دلیل اینکه معاون سیاسی جامعه هستم طبعاً این بخش از اقدامات به حوزه دفتر سیاسی محول می‌شود تا کارهایش را انجام دهد.

با توجه به اینکه شما در معرض کاندیداتوری هستید ممکن است شائبه‌ای ایجاد شود.

پورمحمدی: یا رأی می‌دهند یا نمی‌دهند، بحث حقوقی اداری نیست که کسی بگوید حق به نفع چه کسی می‌شود.

در حال حاضر خلأیی که بین اصولگرایان وجود دارد این است که یک بستر مناسب برای فعالیت وجود داشته باشد، آیا این امر صورت می‌گیرد؟

پورمحمدی: جامعه روحانیت مبارز این نگاه را تعقیب می‌کند و مایل است که این اتفاق همگرایانه در حوزه اصولگرایی روی دهد، حال اینکه چقدر به نتیجه برسیم، بحث دیگری است.

جامعتین از ارکان اصولگرایی است

جامعه روحانیت مبارز با جامعه مدرسین نیز رایزنی داشته ‌است؟

پورمحمدی: جامعتین جزء ارکان اصولگرایی کشور است و اگر به یک توافق بخواهیم برسیم، نظر جامعه مدرسین نیز بسیار تعیین‌کننده و تأثیرگذار است.

سهم اخلال‌گران در نوسان بازار ارز کمتر از 10 درصد است

رئیس‌جمهور در کنفرانس اخیر خبری خود به یک مؤسسه مالی اشاره کرد که در نوسانات ارز و سکه دخیل بوده است، آیا این سخن آقای رئیس‌جمهور را تأیید می‌کنید؟

پورمحمدی: به رئیس‌جمهور توسط یک مرجع گزارش داده شده است که باید تحقیق کرد تا ثابت شود؛ ما گزارش ویژه‌ای در رابطه با آنچه که ادعا شده نداریم اما واقعیت این است که اخلال‌گری عوامل فعال در حوزه ارز، غیر از مکانیزم رسمی و دولتی است و آنچه تحت نفوذ و مدیریت دولت است کمتر از 10درصد است.

این 10 درصد چگونه شکل می‌گیرد؟

پورمحمدی: در تمام اتفاقاتی که می‌افتد مانند کم و زیاد کردن ارز 10 درصد نقش‌آفرین هستند و بقیه آن سیاست منابع مصارف ذخایر تحریم، سیاست‌های دولت‌های تحریم‌گر و فشارهای خارجی است که بخشی از اینها حتماً اثر دارد.

معتقدیم که می‌توان کنترل و مدیریت کرد اما دشمن از همه شگردها، ابزار و ظرفیت خود استفاده می‌کند و به یک اقدام ناجوانمردانه دست زده است.

آیا در آن 10 درصد دولت را متهم نمی‌کنید؟

پورمحمدی: دولت و نهادهای تصمیم‌گیر دولتی در آن دخیل و شریک هستند اما عوامل متعددی مثل تحریم و جنگ اقتصادی نیز در آن وجود دارد.

نقش این موارد تا چه اندازه است؟

پورمحمدی: این یک بحث کاملاً حرفه‌ای و محل مناقشه است، نمی‌توان خیلی درصدگیری کرد؛ اما واقعیت این است که سهم تدابیر، مؤسسات مالی داخل کشور، سیاست‌گذاران داخلی و پیگیری سیاست‌های ما، تحریم و کشورهای تحریم‌کننده سهم‌های بزرگی است و طبعاً هم آثار روانی در جامعه دارد چرا که عقبه سیاسی و تبلیغی دارد؛ آنها قدرت طراحی جنگ روانی دارند و می‌توانند این فضا را حاکم و تحمیل کنند.

دشمن به سخیف‌ترین روش مقابله روی آورده است/آب را بر روی ملت بسته است

دشمن در حال حاضر به زشت‌ترین و سخیف‌ترین روش مقابله روی آورده است و مثل این است که آب را بر روی یک جامعه بسته باشند؛ در جنگ صفین وقتی سپاه حضرت علی(ع) آب مسلط شدند اما حضرت علی(ع) فرمود این کار را نباید بکنید و این یک جنگ ناجوانمردانه است؛ اینکه تمام دنیا را تهدید کنید که ما با شما برخورد می‌کنیم و معامله نکنید و خرید و فروش نداشته باشید و حواله جابه جا نکنید فوق‌العاده جنگ ناجوانمردانه‌ای است و نشان از مستأصل بودن دشمن دارد و اینکه در تنگنای بسیار شدیدی قرار گرفته است.

البته این مسئله نشان از توانایی بسیار بالای ما داردکه دشمنبه جنگ ناجوانمردانه روی آورده است؛ از این رو همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید به تدابیر و توانایی خود بازگردیم و با مدل اقتصاد مقاومتی از این مرحله عبور کنیم؛ واقعیت این است که آنچه در بازار مالی کشور اتفاق می‌افتد عوامل بسیار متعدد و فراتر از مجموعه‌هایی است که می‌بینیم یا در ذهن ما وجود دارد.

شما در این حوزه به عنوان بازرس کل کشور به دولت کمک می‌کنید؟ در کمیته‌ها حضور دارید؟

پورمحمدی: حتما؛ً اما کمیته‌ها باید ما را دعوت کنند، در راهکارها، پیشنهادها و گزارش‌ها خود را موظف می‌دانیم که سیاست‌های مثبت را پیش ببریم؛ ما در سال 1390 نزدیک به 1900 بازرسی برنامه‌ای انجام دادیم، 4000 بازرسی مردمی، یعنی یا شکایت بوده یا بازرسی فوق‌العاده داشتیم که انجام شد که این مجموعه به بیش از 12 هزار پیشنهاد تبدیل شده است.

بخش اعظم این پیشنهادها اصلاحی و مثبت برای اصلاح امور نهادها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف است؛ بخشی از آن پیشنهادهای پیشگیرانه است؛ مثلاً چه اقداماتی صورت نگیرد تا مشکلی به وجود نیاید؛ حدود 7 درصد پرونده‌های تخلفاتی داریم، بیشتر عملیات سازمان بازرسی عملیات پیشنهاد اصلاحی است که در فرآیند کار حضور پیدا می‌کنیم.

فضای زود هنگام انتخاباتی بیشتر در حوزه رسانه اتفاق می‌افتد

این گزارش‌ها را به دولت ارائه می‌کنید؟

پورمحمدی: حداقل بیش از 80 درصد گزارشات ما به دستگاه دولتی است.

مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی به دو موضوع ثبات و امنیت در کشور و همچنین جلوگیری از ورود زودهنگام به به انتخابات تأکید کردند، به نظر شما در این زمینه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

پورمحمدی: موضوع انتخابات موضوع اساسی کشوری مثل ما است؛ کشوری که صادقانه می‌گوید می‌خواهم مردم‌سالارانه با حاکمیت اسلام مدیریت کنم، باید به مردم سالاری پایبند باشد؛ از زمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری پیوسته بر موضوع انتخابات، سلامت آن و مشارکت گسترده مردم به عنوان یک اصل و رکن اساسی تأکید شده است؛ مقام معظم رهبری بر این موضوع پیوسته حساسیت داشتند و در مقاطع مختلف رهنمودهای خود را ارائه کردند.

سلامت فضای انتخابات به ایجاد آرامش کمک می‌کند، سلامت انتخابات نیز با رعایت قانون میسر می‌شود؛ شفاف و آزاد بودن انتخابات طبق موازین قانونی اگر رعایت شود انتخابات سالم خواهد بود؛ برگزاری انتخابات سالم ایجاد آرامش می‌کند؛ از این رو باید به زیرساخت‌ها و بسترها توجه کنیم.

در خصوص فعالیت‌های زودهنگام نیز باید گفت، این اتفاقات زودهنگام در فضای رسانه‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

اما گفته می‌شود ستادهای استانی شماتشکیل شده است

پورمحمدی: ‌اینکه فردی جلسه گذاشته مشورت و برنامه‌ریزی کند یک امر واجب است؛ چراکه انتخابات یک شب یا یک ماهه روی نمی‌دهد حتی برای مطالعه نیز باید با تیم‌های مختلف مشورت و رایزنی‌ کرد.

یعنی در حال حاضر شروع کرده‌اید؟

پورمحمدی: رایزنی‌ها باید شروع شود، فرآیند تصمیم نیازمند رایزنی است؛ اینکه برای رایزنی در مرکز، استان‌ها و با افراد مختلف جلسه تشکیل و مقدمات ستاد کسی فراهم شود اشکالی ندارد؛ به بنده گفته‌اند فلانی ستاد راه انداخته است، یعنی گروه‌های خود را آماده کرده این مسئله هم موردی ندارد.

عملاً بروز و ظهور فعالیت انتخاباتی به شکل تعیین ستاد، تشکیل ستاد و دعوت افراد اشکالی ندارد اما شکل ‌گرفتن عملیات انتخاباتی مشکل دارد؛ برای یک تصمیم باید ماه‌ها برای تصمیم‌سازی تلاش شود تا بتوان به تصمیم رسید؛ هر حرکتی مقدماتی می‌خواهد نمی‌توان ظرف یک یا دو ماه مقدمات را فراهم کرد.

با آقای هاشمی رایزنی نکرده‌ام

رایزنی شما با آقای هاشمی هم در همین راستا بوده است؟

پورمحمدی: بنده با آقای هاشمی تاکنون رایزنی نکرده‌ و ماه‌ها است وی را ندیده‌ام؛ بنده در جلسات متعددی به مجمع تشخیص دعوت می‌شوم اما به دلیل کارهای زیاد مجمع هم نرفته‌ام.

تئوری وحدت ملی را واقع‌بینانه نمی‌دانم

نظر شما راجع به طرح وحدت ملی هاشمی چیست؟

پورمحمدی: بنده اصلاً تئوری طرح وحدت ملی و ائتلاف را واقع‌بینانه نمی‌بینم و این تداخل گرایش‌های سیاسی را خیلی مثبت ارزیابی نمی‌کنم؛ یکی از مشکلات سیاسی کشور ما غیر شناسنامه‌دار و نداشتن آدرس روشن فعالیت‌های سیاسی و گروه‌های سیاسی است و این هیچگاه به مصلحت کشور نیست.

مدیری که انتخاب می‌شود باید آگاه، هوشمند، دارای سعه‌صدر بوده و از همه ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کند و از تمام توانایی کشور در حد خود بیشترین برداشت را کند اما این به معنای اینکه تداخل سیاسی باشد، نیست.

بنده جزء پرسفرترین مدیران کشور طی بیست سال کشور هستم و بنده این مسئله را نیاز مدیریت می‌دانم؛ موفق بودن مدیریت بنده نیز در سرکشی‌ها، نظارت از نزدیک و حضور در صحنه بوده است.

بنده اطلاعات ریز کشور را دارم؛ بسیاری از نقاط کشور را می‌شناسم و مشکلاتی که در استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد را از نزدیک دیده‌ام؛ عمدتاً در بیش از بیست سال مدیریت ملی در موضوعات مختلف سرکشی‌های زیاد داشته‌ام.

سفر اقتضای بازرسی است

سفر اقتضای بازرسی است؛ بنده باید به تمام نقاط کشور بروم و با گروه‌های مختلف جلسه بگذارم، حال چون نزدیک به انتخابات است در رصد دوربینی شما قرار می‌گیرم؛ حتماً رئیس‌جمهور یک مملکت باید کشور را بشناسد و مسائل آن را بفهمد، با گروه‌ها و مناطق مختلف آشنا و بر مسائل و مشکلات کشور اشراف داشته باشد.

رئیس‌جمهور باید عرضه سرکشی، مدیریت و ساماندهی را داشته باشد؛ مردم، رئیس‌جمهور دارای فرش قرمز و اتاق تشریفاتی نمی‌خواهند بلکه رئیس‌جمهوری می‌خواهند که کار مردم را بلد باشد و بفهمد مشکلات کشور چیست.


نظرات بینندگان