arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱

معضل تامین آب آشامیدنی در هرمزگان/ دو ماه تا پایان ذخیره سد استقلال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سد استقلال که به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین آب شرب شهر بندرعباس به شمار می آید این روزها روزگار خوشی ندارد و به دلیل عدم بارندگی و فرهنگ صرفه جویی آخرین نفسهای این سد به گوش می رسد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، سال گذشته شاهد افزایش بارندگی در بسیاری از نقاط کشور بودیم اما هرمزگان همچنان با کمبود بارندگی مواجه بوده و بیش از 14 سال است که زمین آن تشنه است. با نگاهی به نمودارهای بارندگی هرمزگان در طول 20 سال گذشته در می یابیم میانگین بارندگی 20 ساله استان کمتر از 150 میلیمتر و میانگین بارندگی 10 ساله نیز کمتر از 110 میلیمتر بوده که نشان از ماندگاری پدیده خشکسالی در این استان دارد.

بر اساس آمارهای ارائه شده وزارت نیرو استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 90) تاکنون، استان های کم بارش کشور گزارش شده اند. بارش 73 میلیمتری هرمزگان در قیاس با سال آبی گذشته و دوره دراز مدت 42 ساله به ترتیب 40 و 59 درصد کاهش نشان می دهد.



از سوی دیگر "فقدان تدوین طرح جامع خشکسالی در هرمزگان" موضوعی است که از سوی متولیان امور آب استان بارها مطرح شده است و به  عنوان حلقه گمشده برنامه ریزی جهت تامین آب در شرایط اضطراری و بحرانی در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب مورد تاکید است اما متاسفانه علیرغم تکرار این موضوع هنوز اقدام موثری از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

در وضعیت فعلی خشکسالی و بارش کم باران 85 درصد چاههای آبشرب دچار بی آبی، کاهش آبدهی و یا شوری شده اند. همچنین از 164 حلقه چاه تامین آبشرب شهرها 24 حلقه خشک، 50 حلقه با کاهش آبدهی و 33 حلقه چاه نیز از مدار بهره برداری خارج شده اند.

کم آبی مشکلی است که از گذشته های دور با نام استان هرمزگان اجین شده و به علت کمبود بارندگی همواره ذخایر سدهای این استان با کمبود مواجه بوده است.

تنها دو ماه تا رسیدن به پایان ذخیره مفید سد استقلال باقی مانده است

"تنها دو ماه تا پایان ذخیره مفید سد استقلال باقی مانده است" جعفر زیرراهی مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای با بیان این مطلب حجم کل سد استقلال را 240 میلیون متر مکعب و حجم کنونی را 99.58 میلیون متر مکعب و حجم مفید سد استقلال را هم 79.17 میلیون متر مکعب بیان می کند.

نگاهی گذرا با این آمار و ارقام نشان از وضعیت بحرانی سد استقلال میناب دارد سدی که در ماههای اخیر مکانی برای جدال امام جمعه میناب و نماینده شرق هرمزگان در مجلس با مسئولان ارشد استان برای حفظ این آب در میناب و احیای اراضی کشاورزی مطرح می شود.

زیرراهی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود آب ذخیره در سد استقلال اظهار می کند: سد استقلال ماهیانه به طور متوسط 5.7 میلیون متر مکعب خروجی دارد، در صورتی که در ماه جاری بارندگی نداشته باشیم تا پایان آذرماه سد استقلال به حجم مرده می رسد و دیگر به روش های معمولی نمی توان آب سد را برداشت کرد.

وی که همچنان چشم امید به چاه های حفر شده در بستر رودخانه های میناب دارد، اضافه می کند: چنانچه در ماه های آتی شاهد باریدن نزولات جوی نباشیم و با چالش خشکسالی مواجه شویم، از سایر ظرفیت ها نظیر 15 حلقه چاه حفاری شده در دشت میناب جهت مصارف شرب، سیستم چاه قنات سد شمیل و 12 حلقه چاه در پایین دست سد شمیل جهت تامین آب کشاورزی دشت میناب و آب شرب شهر بندرعباس استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان خواستار آمادگی مردم با وضعیت پیش رو شد و گفت: مردم باید صرفه جویی بیشتر در مصارف آب را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

از سوی دیگر حجت الاسلام حسین معتمدی فر امام جمعه میناب کمبود آب و جیره بندی در برخی مناطق شهرستان میناب را از مشکلات عنوان می کند و با انتقاد از عملکرد متولیان امور آب استان بیان می کند: مسئولان؛ آب سد استقلال میناب را به بهانه تامین آب بندرعباس انتقال دادند اما در حال حاضر شاهد حفر چاه در بستر رودخانه میناب و برداشت غیر اصولی از منابع آب زیرزمینی میناب و انتقال آن به بندرعباس هستیم که این کار جز نابودی مردم میناب نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

مرداد ماه امسال کاهش شدید آب سد استقلال/ چاه های اضطراری وارد مدار شدند

مصطفی زارعی سرپرست امور منابع آب شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگیها در سال جاری آبی و تاثیر خشکسالیها، با کاهش شدید آب در پشت سد استقلال روبرو هستیم. بیان داشت: بر اساس دستورالعمل شرکت منابع آب کشور باید میزان هزار و 500 لیتر در ثانیه آب از میناب به بندرعباس منتقل شود که به دلیل کاهش منابع این مقدار به هزار لیتر در ثانیه کاهش یافته است. در پی عدم بارندگی مناسب از فصل بارنگی سال 89 تا کنون و با کاهش یافتن شدید آب سد استقلال انتقال آب به کشاورزان و صیفی کاران مینابی قطع و میزان 700لیتر در ثانیه آب برای باغداران از طریق شرکت میناب رود داده می شود.

وی با اظهار اینکه وضعیت کمی آب بندرعباس به واسطه کاهش شدید آب سد استقلال میناب ایده آل نیست، ادامه داد: برای جبران کسری آب بندر عباس با استفاده از آب 15حلقه چاه اضطراری موجود در بستر رودخانه میناب و با انتقال میزان 500 لیتر در ثانیه به بندرعباس نیاز آب شرب مرکز استان تامین می شود. طی سالهای اخیر با هدف تامین آب باغداران شهرستان تعداد 58حلقه چاه در میناب حفر شد که میزان هزار و 200 لیتر آب در ثانیه از منابع آب زیر زمینی برای مصارف کشاورزی برداشت می شود.

این مسئول در خصوص ظرفیت ذخیره سازی سد استقلال و وضعیت کنونی این سد گفت: سد استقلال میناب با ظرفیت ذخیره سازی 80 میلیون متر مکعب آب را در دریاچه خود دارد که بر اساس ارتفاع آب 38 میلیون متر مکعب آن قابل برداشت است، اما بدلیل عدم لایروبی و نامشخص بودن میزان لجن موجود در کف دریاچه گمانه زنی ها برای تشخیص صحیح میزان باقی مانده ذخیره آب این سد به حدس و گمان بستگی دارد. برای اندازه گیری لجن موجود در کف دریاچه به دستگاه هیدرو گرافی نیاز است که با شرکت مربوطه انعقاد قرارداد شده است و طی روزهای آتی عملیات تشخیص آغاز خواهد شد.

استیضاح وزیر نیرو به دلیل مدیریت ناصحیح منابع آب هرمزگان

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی که این روزها بارها کمبود آب در شرق استان را علیرغم وجود سدهای بزرگ غیرمنطقی عنوان می کند با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در استان هرمزگان گفت: در صورت ادامه بی توجهی ها به تذکرات در خصوص مدیریت ناصحیح منابع آب در استان وزیر مربوطه استیضاح خواهد شد.

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: منطقی آن است که منابع موجود در هر منطقه برای آبادانی و توسعه همان منطقه استفاده شود، البته سد استقلال میناب هم با هدف تامین آب شرب منطقه احداث شد اقدامی استراتژیک بود تا در زمان بحران، صرفا برای تامین آب شرب شهرهای همجوار استفاده شود.

هاشمی نخل ابراهیمی با نامطلوب خواندن وضعیت منابع آب در میناب اضافه کرد: استفاده آب منطقه ای استان از 16حلقه چاه استراری حفر شده در بستر رودخانه برای اتصال به خط انتقال آب به بندر عباس و همچنین اقدام به حفر چندین حلقه چاه دیگر در اراضی پایین دست سد استقلال بزرگترین ظلم به مردم منطقه است.

وی افزود: اصرار آب منطقه ای برای انتقال ذخائر آبی میناب به بندرعباس اقدامی غیرمنطقی و غیر علمی است، زیرا پائین آمدن سطح آبهای زیر زمینی در دشت میناب موجب فرسایش و نشست زمین شده و ایجاد گودال های عمیق در دشت میناب و حاشیه روستاهای این منطقه را در پی داشته است که جان مردم منطقه را تهدید می کند.
 
می توان این مطلب نماینده مردم شهرستانهای میناب، جاسک، رودان، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی که بیان کرد وقتی امکان جایگزینی منابع آب در استان وجود دارد چرا نباید به این سمت حرکت کرد. را باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهیم و با روی آوردن به شیرین سازی آب دریا می توان بخشی از نگرانی های تامین آب استان را برطرف کرد.

در حالی که احداث آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی در شرق شهر بندرعباس آغاز شده است اما انتقال بیش از نیمی از تولید آب آن به استان کرمان موجب اعتراض کارشناسان امور آب و نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شده است تاجائیکه امام جمعه استان هرمزگان در بیشتر خطبه های نماز جمعه خواستار توجه بیشتر مسئولان به تولید آب از دریا و تامین آب شرب روستاها و سایر شهرستانهای استان شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
1
بارندگي و منابع آبي در دبي امارات از اين هم کمتر است ، ولي مديريت شايسته منابع آبي و پروژه هاي عظيم آب شيرين کني آنها ، زمين تا آسمان با بندرعباس تفاوت دارد . مثل همه چيز هاي ديگرشان .
مهیار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
ما الان در بندرعباس در بهترین نقطه شهر (خیابان شهید کازرونی)نزدیک به دوماهه که از ساعت7صبح تا7شب آب قطع می باشد
نظرات بینندگان