arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱

ظرفیت فردو تکمیل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایران هسته ای نوشت: خبرگزاری رویترز روز شنبه 6 آبان 1391 (27 اککتبر 2012) از قول منابع آگاه گزارش داه است که ایران 640 ماشین سانتریفیوژ جدید در تاسیسات فردو نصب کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش پیشین خود که در ماه اوت منتتشر شد، گزارش داده بود که ایران تعداد ماشین های خود در فردو را به 2140 عدد رسانده است.

با این حال، این نکته مهم است که تمامی ماشین های فردو اکنون غنی سازی نمی کند و فقط 700 ماشین (25 درصد ظرفیت تاسیسات) عملا در حال دریافت گاز و تولید اورانیوم غنی شده است.

به این ترتیب و بر مبنای این گزارش ها، اکنون تعداد ماشین های ایران درفردو به 2800 عدد می رسد و به این ترتیب عملا می توان گفت که ظرفیت فردو تکمیل شده است.

فردو دومین تاسیسات غنی سازی ایران است که در منطقه ای نزدیک قم و در تونل های زیرزمینی در دل کوه ساخته شده است تا از هرگونه حمله نظامی متعارف در امان باشد.

فردو مجموعا گنجایش 3000 ماشین سانتریفیوژ را دارد.

اطلاعات موجود نشان می دهد که تمامی ماشین های سانتریفیوژ نصب شده در فردو از نوع P-1 است ولی نسبت به ماشین های موجود در نطنز بهبود یافته تر هستند کارایی آنها بیشتر شده است.

ایران فعلا در فردو غنی سازی را تا سطح 20 درصد انجام می دهد.

کامل شدن ظرفیت فنی تاسیسات فردو از منظر راهبردی دارای معانی مهمی است که «ایران هسته ای» به زودی آنها را تحلیل خواهد کرد.
نظرات بینندگان