arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱

دو عنصر جدید به جدول مندلیف اضافه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از دو دهه فعالیت پژوهشی با مشارکت دانشمندان روس و آمریکایی، دو عنصر جدید کشف و به جدول ˈمندلیفˈ افزوده شد

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، روزنامه رسمی ˈراسیسکایا گازتاˈ روز جمعه در گزارش خود نوشت: مراسم نامگذاری رسمی این دو عنصر در مسکو برگزار شد و در آن ˈکاتسوکی تاموتسیˈ رییس اتحادیه بین المللی شیمی تئوری و تجربی شرکت داشت.

بر پایه این گزارش، عنصر 114 ˈفلروفیمˈ با حروف اختصاری Fi و عنصر 116 هم ˈلیورموریمˈ با حروف اختصاری Lv نامگذاری شدند.

این دو عنصر در آزمایشگاه واکنش‌های هسته‌ای ˈفلروفˈ روسیه وابسته به موسسه پژوهش‌های هسته‌ای این کشور کشف شد و ریاست گروه دانشمندان را ˈیوری اوهانسیانˈ عضو آکادمی روسیه برعهده داشت.

گروه دانشمندان روس با مشارکت دانشمندان مرکز پژوهش‌های ملی ˈلیورمورˈ آمریکا این دو عنصر را با استفاده از دستگاه‌های سانتریفوژ ویژه (شتاب دهنده‌ها) کشف کردند.

اتحادیه بین المللی شیمی تئوری و تجربی ماه می گذشته به کاشفان این دو عنصر اجازه نامگذاری آنها را داد.

دانشمندان مرکز لیورمور آمریکا دو دهه با دانشمندان مرکز پژوهش‌های هسته‌ای روسیه در شهر ˈدوبناˈ (در حومه مسکو) برای به دست آوردن عناصر جدید و فوق العاده سنگین همکاری داشتند.

ˈیوری اوهانسیانˈ عضو آکادمی علوم روسیه گفت: هدف آزمایش‌ها، به دست آوردن عناصر جدید نیست، بلکه اثبات وجود ˈجزیره باثباتˈ را به عنوان هدف دنبال می‌کنیم.

وی افزود: محیط پیرامون ما در جهان از 83 عنصر شیمیایی تشکیل یافته که سبک‌ترین آن هیدروژن با عدد اتمی یک و سنگین‌ترین عنصر اورانیوم با عدد اتمی 92 می‌باشد.

اوهانسیان گفت: اما زمانی در سیستم منظومه شمسی در هنگام شکل گیری زمین، عناصر شیمیایی بیشتری وجود داشت، ولی بسیاری از آنها تجزیه شدند.

دانشمند روس گفت: عناصری که تجزیه شدند سنگین وزن بودند و سال‌های طولانی یک تئوری علمی وجود داشت که می‌گفت همه عناصر دارای عدد اتمی بالای 100 ناپایدار هستند و در طول زمان بسیار کوتاهی حدود 20 ثانیه تجزیه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اما تئوری جدیدی به دست آمده که بر اساس آن در بین عناصر سنگین به اصطلاح ˈجزیره باثباتˈ وجود دارد و عناصر واقع در این محدوده می‌توانند مدت بسیار طولانی پایدار بمانند و در حال حاضر این موضوع برای دانشمندان بسیار مهم و جذاب است.

دانشمند روس خاطرنشان کرد: اتحادیه بین المللی شیمی تئوری و تجربی گروه کاری مشترکی را ایجاد کرده است که به تعیین اولویت برای به دست آوردن عناصر بی نام 113، 115، 117 و 118 جدول مندلیف می‌پردازد و این عناصر هم توسط دانشمندان روس سنتز شده‌اند.
نظرات بینندگان