arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات افتتاح شد

نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در حالی تا ساعتی دیگر کار خود را در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز می‌کند که رسانه‌هایی با بنیه مالی ضعیف، در برابر غرفه‌های پرهزینه، فضایی ارزان‌قیمت برای خود دست و پا کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از همان بدو ورود به مصلی، دو دستگاه خودروی ون کار جا به جایی غرفه‌داران به جلوی صحن اصلی (شبستان) را انجام می‌دهند. این خودروها از 3 روز قبل از شروع نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و بنا بر اعلام مسئولان اجرایی تا آغاز رسمی فعالیت نمایشگاه تعداد آنها افزایش و دست کم به 10 دستگاه خواهد رسید.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، نخستین قسمتی که بر پیشانی نمایشگاه و در ورودی آن توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، غرفه نسبتاً وسیع شهدای عرصه رسانه است. این غرفه که همچنان مراحل آماده‌سازی را طی می‌کند، سال گذشته در جلوی محراب قرار داشت.

امسال در این بخش (جلوی محراب) و متناسب با فضای آن، نشریات مذهبی جای داده شده‌اند. در این قسمت و به دلیل جسارت چندی پیش یکی از فیلمسازان غربی به ساحت پیامبر اسلام (ص)، غرفه‌ای نسبتاً بزرگ با عنوان «ستاد بزرگداشت پیامبر اعظم (ص)» برپا شده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، امسال غرفه‌های نشریات تخصصی در ورودی شبستان مستقر شده‌اند و تقریباً فضای شبستان را تا جلو محراب به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آنها، روزنامه‌های سراسری مستقر شده‌اند و درست رو به روی آنها خبرگزاری‌ها واقع شده‌اند که امسال تعدادشان هم بیشتر شده است.

نشریات استانی هم در قسمت انتهایی شبستان واقع شده‌اند و رو به روی آنها هم بخش کودک و نوجوان قرار دارد که البته تا لحظه مخابره این گزارش، فعالیت خاصی برای آماده‌سازی این بخش مشاهده نشده است.

برخلاف اعلام رئیس نمایشگاه مطبوعات در نشست خبری آن در هفته گذشته، چندان به نظر نمی‌رسد که از فضاهای پـِرت شبستان برای تخصیص 260 غرفه اضافه امسال استفاده شده باشد. چرا که همچنان فضاهای زیر بالکن بلااستفاده مانده است.

شاید دلیل این مسئله نفوذ آب از سقف بالکن طبقه دوم شبستان به قسمت‌های مورد اشاره است که به احتمال زیاد مسئولان طی ساعت آتی فکری برای آن و عایق‌گیری مقطعی در این بخش خواهند کرد.

در ورودی بالکن شبستان هم درست روبه‌رو غرفه کلینیک چاپ دایر شده است. این غرفه نسبتاً بزرگ با هدف آشنایی مخاطبان با روند چاپ یک روزنامه و مسائل فنی مربوط به آن در دستور کار مسئولان نمایشگاه نوزدهم قرار گرفته است.

در این قسمت قرار است 7 چاپخانه تخصصی اعم از چاپخانه‌های فعال در زمینه چاپ رول و نیز چاپ شیت، طی 8 روز برپایی نمایشگاه مطبوعات، کارگاه‌های آموزشی برای مردم و درباره روند چاپ روزنامه‌ها برگزار کنند.

گفته شده در یکی از روزهای نمایشگاه نیز مسئولان این چاپخانه‌ها قرار است مشکلات خود را با محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه در میان بگذارند.

بعد از این قسمت (کلینیک چاپ) هم غرفه‌های نشریات دانشجویی و در دو بخش نشریات علمی و نشریات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، برپا شده‌اند.

در ادامه فضای بالکن شبستان، بخش بین‌الملل قرار دارد. این قسمت از نمایشگاه مطبوعات نیز همانند پارسال دو روز بعد از آغاز نمایشگاه، کار خود را آغاز می‌کند.

با این حال کشورهای لبنان، عمان، سوریه، فلسطین، اردن، یمن، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، چن، ویتنام، ایتالیا، سوئیس، امارات متحده عربی، تونس، مصر، کویت، قطر، اوگاندا، نیجریه، سریلانکا، بنگلادش، ونزوئلا، ترکیه و کنیا، غرفه‌های خود را رزرو کرده‌اند.

در مجموع نکته‌ای که در غرفه‌آرایی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها - تقریباً مانند دوره‌های قبل آن ـ جلب توجه می‌کند، این است که نشریاتی که بنیه مالی کمتری دارند، عمدتاً در غرفه‌هایی با پارتیشن‌بندی ثابت مستقر شده‌اند، اما رسانه‌های متمول‌تر ظاهراً تمایلی به این نحوه حضور در نمایشگاه ندارند.

خیلی از این رسانه‌ها امسال هم مانند پارسال دست به ساخت غرفه‌های بزرگ با هزینه‌های آنچنانی زده‌اند؛ غرفه‌هایی که شاید از دور برای «عموم» خودنمایی کنند، اما مشخص نیست آیا نظر «افکار» عمومی را هم به خود جلب می‌کنند یا خیر؟

نظرات بینندگان