arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

افزایش بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌‌ها با تغییر تعرفه‌های فرودگاهی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: از ابتدای مرداد که تعرفه جدید خدمات فرودگاهی مصوب شد، قطعاً هزینه‌های ایرلاین‌ها دو برابر شده و به دنبال آن بدهی‌های معوق ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌‌ها دو برابر رقم فعلی می‌شود.

سیدعبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه خدمات شرکت فرودگاه‌ها به ایرلاین‌‌ها ارزی است، اظهار داشت: از یک طرف تأکید بر این است که درآمد ایرلاین‌ها ثابت و نرخ‌ها تکلیفی باشد و از آن طرف هزینه‌ها را افزایش می‌دهیم.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور چندی پیش آیین‌نامه‌ای را به تصویب هیئت وزیران رساند که هزینه‌های فرودگاهی را 100 درصد افزایش می‌دهد؛ این افزایش هزینه خدمات فرودگاهی، مشکلات و عواقب بعدی برای ایرلاین‌ها خواهد داشت و این امر با نرخ‌های تکلیفی بلیت به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

موسوی با تأیید اینکه شرکت فرودگاه‌های کشور درآمدهزینه‌ای بوده و نیازمند تهیه هزینه‌های جاری خود است، اظهار داشت: در این شرایط قطعاً شرکت فرودگاه‌ها نیز نمی‌توانند هزینه‌های جاری خود را از محل درآمدهای خود پرداخت کنند و ما این اعتقاد را داریم که قطعاً باید فرودگاه‌های کشور هم بهسازی و فضای آنها ایمن شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس با تأکید بر اینکه فرودگاه‌ها باید از لحاظ ایمنی توسعه یابند، اضافه کرد: شرکت هواپیمایی هم در صورت عدم توسعه فرودگاه‌ها نخواهد توانست خدمات مناسبی به مسافران ارائه دهد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: البته این افزایش قیمت خدمات فرودگاهی بهتر بود با هماهنگی ایرلاین‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت فرودگا‌ه‌های کشور خدمات خود را به صورت ارزی به ایرلاین‌ها می‌فروشد، افزود: این در حالی است که ایرلاین‌ها مکلف هستند یک ساعت صندلی پرواز را به صورت ریالی به مسافران ارائه دهند.

موسوی با اشاره به اینکه نرخ یک ساعت صندلی پرواز در ایران تقریباً نصف قیمت جهانی آن است، گفت: با افزایش هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها، نوسانات نرخ دلار و مشکلات اتاق مبادلات ارزی، باید نرخ‌های بلیت واقعی شود تا ایرلاین‌ها بتوانند در شرایط رقابتی بهترین خدمات را به مسافران خود ارائه دهند. 

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها بابت خدمات فرودگاهی بدهی به شرکت فرودگاه‌ها دارند، تصریح کرد: در آن شرایط که نرخ خدمات فرودگاهی ارزان‌تر بوده است، ایرلاین‌ها قادر به پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه‌ها نبودند؛ حال ببینید از ابتدای مردادماه که تعرفه و صورت‌های جدید خدمات فرودگاهی صادر شده قطعاً هزینه‌های ایرلاین‌ها دو برابر شده و به دنبال آن بدهی‌های معوق ایرلاین‌ها دو برابر موجود خواهد شد.


نظرات بینندگان