arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

قطع بلوتوث ها در مترو از خبر تا تکذیب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«بلوتوث تلفن‌های همراه شهروندان تهرانی در ایستگاه‌های مترو قطع می‌شود» این خبری بود که صبح شنبه روی سایت یک خبرگزاری قرار گرفت. خبری که البته بلافاصله توسط مسئولان مترو تکذیب شد.

به گزارش مهر شاید اگر «هارولد بلوتوث» پادشاه دانمارکی می دانست که نامش را برروی یک فناوری ارتباطی با تلفن همراه گذاشته اند که یکی از ویژگیهایش انتقال محتوای بلوتوث های غیراخلاقی در فضای زیرزمینی متروی تهران است، شاید هرگز به فکر  ارتباط میان دانمارک و نروژ نمی افتاد که به افتخارش نام و نشان بلوتوث را از نام او بگیرند. اما حالابلوتوث یکی از راههای انتقال محتوایی است که پلیس نامش را «محتوای مجرمانه» گذاشته است.

پدیده نگران کننده ای که انگار راهش را در تونل های تاریک مترو راحت تر پیدا می کند. اتفاقی که چندسالی می شود مسئولان و مدیران مترو و نیروی انتظامی را به تکاپو برای مقابله با آن واداشته است. یک  بار با وعده پیگرد قضایی متخلفان و پیداکردن آنها و یک بار با مقابله به مثل فرهنگی و بدون پیگرد. یعنی فرستادن بلوتوث های مفید و جایگزین روی گوشی های مسافران مترو. حالا اما صحبت از راهی دیگر به میان آمده. راهی که البته به سرعت تکذیب شد، اما می تواند یکی از راه حل های احتمالی مدیران با  این پدیده نگران کننده باشد.

پارازیت روی بلوتوث

قطع بلوتوث تلفن های همراه مسافران مترو، آن طور که یک خبرگزاری نوشت،با اختلال در فرکانس‌های مربوط به بلوتوث گوشی‌‌ها اتفاق می افتد.آن هم با همکاری یک شرکت خصوصی. گفته می شد این پروژه قرار است در فاز اول در چند ایستگاه پرتردد متروی تهران مورد استفاده قرار گیرد و سپس به تدریج در سایر ایستگاه ها اجرا شود.

اما کمتر از یک ساعت پس از انتشار این خبر، مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری متروی تهران به آن واکنش نشان داد و  با تکذیب اخباری مبنی بر قطع بلوتوث مسافران مترو گفت: «برنامه‌ای برای قطع بلوتوث مسافران را در ایستگاههای مترو نداریم.»

احسان مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی اخبار رسانه ها مبنی براختلال در فرکانس‌های مربوط به بلوتوث گوشی‌‌های همراه در واگنها و ایستگاه های مترو، به راه حل جایگزین مدیران مترو برای مقابله با انتشار بلوتوث های غیراخلاقی در مترو هم اشاره کرده و گفته: «معاونت فرهنگی اجتماعی شرکت بهره برداری بلوتوث هایی را با محتوی اخلاقی، دینی ،اجتماعی و اعتقادی برای مسافر ان مترو ارسال می کند.» 

کشیدن دندان آبی یا ...

موضوع بلوتوث های غیراخلاقی مترو البته سابقه ای بیش از این ها دارد. تاکنون گزارش های متعدد و نگران کننده ای از این پدیده زشت منتشر شده بود. پلیس امنیت اخلاقی ناجا نیز نسبت به این پدیده هشدار داده و خواستار مقابله با تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی بلوتوث ها شده بود. قلی ها مدیرعامل متروی تهران هم  اعلام کرده بود با جایگزینی بلوتوث های مفید در متروی تهران از میزان بلوتوث های غیر اخلاقی کاسته شده است.

23 فروردین امسال مدیرعامل مترو در گفتگو با پایگاه اینترنتی پلیس گفته بود:«با برنامه ریزی های فرهنگی، جایگزینی بلوتوث های مفید و... به شدت شاهد کاهش تبادل بلوتوث های غیر اخلاقی در مترو هستیم.»

به نظر می رسد راه حل های مدیران مترو و نیروی انتظامی با پدیده بلوتوث های غیراخلاقی باید رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. شاید با مقابله به مثل و تولید بلوتوث های فرهنگی و اموزشی و حتی سرگرم کننده، شاید هم با راهی که بی شباهت به مبارزه پلیس با نصب تجهیزات ماهواره در خانه ها نباشد. یعنی فرستادن امواج مختل کننده روی بلوتوث ها در قطارهای مترو. به ویژه حالا که با روشن کردن بلوتوث تلفن همراه می شود لیستی بلند بالا از  مسافران سردرگریبان و محتوایی که به اشتراک می گذارند دید. محتوایی که کاملا زیرزمینی است و البته فعلا غیر قابل ردگیری.

آیا نشانگرهای بلوتوث گوشی های تلفن همراه در تونل های تاریک مترو همچنان روشن خواهند ماند؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
4
بلوتوث ملی هم سر و کله اش پیدا شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
4
اینفرارد هم فیلتر می کنیم .. ایران رو به پیشرفت در راه است خودرو ملی اینترنت ملی و اینک بلوتوث ملی در راه است -
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
4
طرح جدید ایرانسل: بلوتوث فقط هر مگابایت 150 ریال و شب ها نصف قیمت 75 ریال و با طرح سرخابی ایرانسل می توانید با پرداخت 100000 هزار ریال به طور نا محدود بلوتوث رد و بدل کنید .
نظرات بینندگان