arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱

شیر همچنان غرش می کند/انتظار کاهش قیمت محصولات لبنی بیهوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قدس، سیدحبیب قاانی-در شرایطی با ابلاغ دستورالعمل اجرایی تأمین و توزیع شیرخام، محصولات لبنی و نهاده‌های دامی، قیمت شیر خام930 تومان و شیر نایلونی 1.5 درصد 900 گرم 1100 تومان تعیین شده و قیمت انواع لبنیات تا 15 فروردین 92 نیز تعیین شده که کارشناسان این حوزه معتقدند این امر به همین سادگی ها اتفاق نمی افتاد.

 در دستورالعملی که روز گذشته با امضای معاون توسعه بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، دبیر اتحادیه فراورده‌های لبنی و روسای سازمان‌های صنعت استانها ابلاغ شد،آمده است: در راستای اجرای مصوبات کارگروه کنترل بازار، جلسات تنظیم بازار داخلی و حسب هماهنگی و توافقات انجام شده با تشکلهای صنفی ذیربط (اتحادیه مرکزی دامداران ایران و انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران) مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی نسبت به تأمین و تحویل نهاده‌های دامی شامل: «کنجاله سویا هر کیلوگرم 9000 ریال، ذرت هر کیلوگرم 6000 ریال، جو هر کیلوگرم 5900 ریال و سبوس گندم هر کیلوگرم 2500 ریال (به اضافه هزینه‌‌های تبعی)» و قیمت شیرخام با 3.2% چربی بار میکروبی یک میلیون تحویل درب دامداری 7700 ریال و 3.2 درصد چربی با بار میکروبی کمتر از یکصد هزار تحویل درب دامداری 9300 ریال اقدام کند.

در ادامه تصریح شده است: بر همین اساس قیمت محصولات لبنی تعیین و طی نامه شماره 60.173713 مورخ 91.7.8 مقام عالی وزارت جهت اجرا ابلاغ گردید و نهاده‌های دامی نیز پس از انعقاد قرارداد خرید شیر خام فی مابین دامدار و کارخانه و تأیید اتحادیه دامداران از طریق شرکت پشتیبانی امور دام قابل تحویل خواهد بود و تشکلهای صنفی نامبرده متعهد به تأمین شیر خام و تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی با قیمتهای مصوب شدند.
در ادامه این ابلاغیه آمده است: در قرارداد منعقده باید قیمت هر کیلو شیر خام پایه با بار میکروبی کمتر از یک میلیون و 3.2% چربی درب دامداری 7700 ریال و با بار میکروبی کمتر از یکصد هزار و 3.2 % چربی درب دامداری 9300 ریال درج گردد.
در این دستورالعمل قیمت محصولات لبنی تا 15 فروردین سال بعد به شرح ذیل اعلام شده و تخلف از آن به هر نحو مستوجب برخورد جدی از سوی سازمان تعزیرات عنوان شده است.
* انتظار کاهش قیمت محصولات لبنی انتظار بیهوده است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به آزادسازی قیمت محصولات لبنی، گفت: با وجود مشکلاتی که در حوزه تولید تمامی محصولات لبنی ایجاد شده، آزادسازی قیمت محصولات لبنی اقدام مناسبی است، اما باید در کنار آن زمینه های تولید نیز فراهم شود.
ناصر صالحی نسب با بیان این که انتظار کاهش قیمت محصولات لبنی انتظار بیهوده و دور از ذهنی است، گفت: در ماههای اخیر قیمت نهاده های دامی روند صعودی شدیدی داشته و به همین نسبت قیمت تمام شده تولید شیر خام و به تبع آن قیمت فرآورده های لبنی افزایش یافته است.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از مسئولان اجرایی کشور عنوان می‌کنند که قیمت شیر و لبنیات در آینده به قیمت قبل کاهش خواهد یافت، گفت: با توجه به مشکلاتی که در راستای تولید شیر و محصولات لبنی وجود دارد، اینگونه اظهارات شعارگونه بوده و با این اوضاع نمی‌توان به کاهش و تثبیت قیمت ها امیدوار بود.
وی در واکنش به افزایش بی رویه قیمت محصولات لبنی طی ماه‌های اخیر و تصمیمات کارشناسی نشده دولت در خصوص ثبات قیمت این محصولات، گفت: ثبات قیمت محصولات لبنی و شیر باید بر اساس رضایت تولید کننده و مصرف کننده صورت گیرد.

این نماینده مجلس نهم، تأکید کرد: دولت باید از تمامی ظرفیت‌ها در جهت کوتاه کردن دست واسطه‌ها در خصوص تولید محصولات دامی و لبنی بهره گرفته و با آن‌ها به طور جدی برخورد کند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه افزود: یکی دیگر مشکلاتی که بر سر راه تولید شیر و محصولات لبنی وجود دارد، مشخص نبودن متولی پاسخگو در قبال این مشکلات بوده که با تصویب و اجرای دقیق طرح انتزاع از سوی دولت تا حدودی این معضلات کاسته شده و فقط یک وزارتخانه پاسخگو خواهد بود.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس، افزود: درحال حاضر دامداران و تولیدکنندگان محصولات لبنی در جبران هزینه ها با مشکل مواجه شده اند که به نظر می رسدهر گونه افزایش قیمت در محصولات لبنی در جهت حمایت از دامدار ضروری است، اما دولت باید سودهای بدست آمده از آن‌را مدیریت کرده و دست واسطه ها را در این زمینه کوتاه کند.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان یادآور شد: در قیمت تمامی محصولات کشاورزی و به خصوص شیر و لبنیات شاهد حضور واسطه ها و دلالان هستیم که این موضوع نشان‌دهنده ضعف مدیریتی دولت در کنترل قیمت ها بوده که این مسئله پس از تعطیلات مجلس در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت
* فقط قیمت ها افزایش می یابد، اما کیفیت تغییری نمی کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به وضعیت تولید شیر و محصولات لبنی در روهای اخیر و نیز افزایش بی رویه قیمت این محصولات در کنار افت کیفی آن ها، گفت: در حال حاضر وضعیت تولید شیر پاستوریزه و محصولات لبنی به گونه ای است که فقط قیمت ها افزایش می یابد، اما کیفیت تغییری نکرده که این روند باید اصلاح شود.
رحیم زارع افزود: در حال حاضر وضعیت تولید شیر به گونه ای است که با افزایش بی رویه قیمت ها در آینده مصرف این محصول از سبد غذایی خانوارها خارج شده و مصرف کننده دیگر تمایلی به مصرف این محصولات نخواهد داشت.
نماینده مردم خرم بید، آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت همواره در تنظیم بازار کالاهای اساسی به خصوص شیر و لبنیات شتاب‌زده عمل کرده و تصمیماتی را جهت تعدیل قیمت‌ها اتخاذ می‌کند که باید در این خصوص منافع تولید‌کننده و مصرف‌کننده رعایت شود.

وی در ادامه با توجه به مشکلات موجود در زمینه تولید شیر٬ محصولات لبنی و دغدغه‌های دامداران٬ تأکید کرد: به‌طور حتم حمایت دولت از این حوزه باید بیشتر شده و سیاست‌های حمایتی از کشاورزان بیشتر تقویت شود.
زارع با اشاره به موج گسترده مشکلاتی که پیش روی دامداری‌ها قرار گرفته است، گفت: متأسفانه در وزارت جهاد کشاورزی عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد.
این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: درحال حاضر دامداران و تولیدکنندگان محصولات لبنی در جبران هزینه ها با مشکل مواجه شده اند که به نظر می رسدهر گونه افزایش قیمت در محصولات لبنی در جهت حمایت از دامدار ضروری است، اما دولت باید سودهای بدست آمده از آن ‌را مدیریت کرده و دست واسطه ها را در این زمینه کوتاه کند.
نماینده مردم خرم بید، آباده و بوانات در مجلس تصریح کرد:مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور ما نصف سرانه مصرف در دنیاست و گرانی روز به روز این محصولات می تواند منجر به کاهش بیش از پیش مصرف آن در جامعه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان یادآور شد: با توجه به مشکلات موجود در زمینه تولید شیر و محصولات لبنی و دغدغه های دامداران در این خصوص، دولت باید بیشتر از آن ها حمایت کرده تا بتوانیم به تولید پایدار برسیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
1
2
سال سال هر سال دریغ از پارسال
نظرات بینندگان