arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱

جزئیات امضای قرارداد 4 میلیارد دلاری گاز در خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تشریح جزئیات امضای یک قرارداد جدید 4 میلیارد دلاری گازی در خلیج فارس، اعلام کرد: با توسعه میدان گازی فرزاد A روزانه یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز افزوده می‌شود.

به گزارش انتخاب ، محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان گازی فرزاد A گفت: در شرایط فعلی یکی از سیاست‌های کلان شرکت ملی نفت ایران توسعه میادین نفت و گاز مشترک با اولویت ویژه است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه سال گذشته قرارداد اولیه ای با پتروپارس برای توسعه این میدان گازی امضا شده بود، تصریح کرد: میدان گازی فرزاد A در مقایسه با سایر میادین گازی ایران در خلیج فارس تفاوت هایی دارد به طوری که فشار این میدان حدود 9600 پی.اس.آی (P.S.I) یعنی حدود 2 برابر فشار گازی میدان پارس جنوبی است.

این مقام مسئول میزان H2S موجود در گاز میدان فرزاد A را حدود 4.1 درصد و هشت برابر گازهای ترش و میزان گازهای خنثی را حدود 18 درصد پارس جنوبی عنوان کرد و افزود: توسعه این میدان با خصوصیات منحصر به فرد گازی به تکنولوژی و تاسیسات خاصی نیاز دارد.
 
نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه هم اکنون حفاری این میدان گازی دریایی در خلیج فارس آغاز شده است، اظهار داشت: با استقرار دکل حفاری سحر یک پیش‌بینی می‌شود در سالجاری عملیات حفاری این چاه گازی در خلیج فارس انجام شود.
 
وی با اشاره به انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی و پردازش عملیات لرزه نگاری سه بعدی میدان گازی فرزاد A، تبیین کرد: همچنین با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس زمین مناسبی در منطقه پارس شمالی برای ساخت و توسعه تاسیسات گازی این میدان پیش بینی شده است.
 
زیرکچیان زاده با اشاره به آغاز ساخت اولین پایه سکوی این میدان گازی در قشم، بیان کرد: در حال حاضر بخشی از کالا و تجهیزات ساخت این پایه سکو تامین و وارد سایت قشم شده است. سکوی سرچاهی در سالجاری تکمیل و نصب خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با ظرفیت نهایی تولید گاز در فاز اول توسعه میدان فرزاد A را یک میلیارد فوت مکعب در روز عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع هزینه سرمایه گذاری توسعه این میدان گازی دریایی حدود 4 میلیارد دلار برآورد می شود.
نظرات بینندگان