arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱

احمدی مقدم: سالانه 2000 قتل در ایران رخ می دهد

فرمانده ناجا در خصوص آمارهای موجود در مورد درصد احساس امنیت در کشور، با بیان اینکه در هفت سال گذشته میزان احساس امنیت در کشور مورد پیمایش قرار گرفته است، گفت: از 39 درصد احساس امنیت به 59 درصد در مقوله احساس امنیت رسیده‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فرمانده ناجا با بیان اینکه امنیت مطلق نداریم، گفت: سالانه به صورت میانگین 2000 فقره قتل در ایران رخ می‌دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در اولین همایش ملی امنیت محله‌محور که به ابتکار فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه امنیت یکی از نیازهای جامعه برای پیشرفت محسوب می‌شود، گفت: امام‌علی (ع) نیز سه مقوله امنیت، عدالت و آبادانی را از وظایف دولت‌ها که باید در راستای تحقق این امر فعالیت‌ کنند، برشمرده است.

وی با بیان اینکه امنیت مقدمه برقراری عدالت و امنیت و عدالت مقدمه آبادانی هستند، گفت: امنیت یک مقوله تک بعدی و پلیسی نیست، بلکه بنیان‌های فرهنگی، اقتصادی و ... در برقراری امنیت نقش بسزایی دارند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه برای برقراری امنیت در یک جامعه باید به بنیان‌های فرهنگی، اقتصادی و ... توجه ویژه داشت و آنان را دنبال کرد، گفت: امنیت را نمی‌توان تنها با جزمه و شرطه برقرار کرد.

وی با بیان اینکه ناامنی در یک جامعه عجیب نیست و باید به فکر علاج آن باشیم، گفت: چرا که انسان‌ها در یک مسیر خطی حرکت نمی‌کنند و انسان‌ها نیز می‌توانند در مسیر حرکت خود کج‌روی‌ها و انحرافاتی داشته باشند و به حقوق دیگران تعرض کنند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه انسان ممکن‌الخطاست، گفت: امنیت مطلق نداریم، چرا که خطا و گناه برای انسان‌ها امکان‌پذیر است.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت رسانه‌ها و سرعت ارتباطات در دنیا، گفت: امروز رسانه‌ها و سرعت ارتباطات موجب غلبه ذهنی امنیت در بعد عینی آن شده‌اند.

وی با بیان اینکه سالانه به صورت میانگین 2000 فقره قتل در ایران رخ می‌دهد، گفت: امسال با کاهش 10 درصدی این جرم در کشور روبرو بودیم و اگر این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، شاهد 1900 قتل در کشور هستیم که شاید جنبه عینی این نوع جرایم در کشور بهبود یافته، اما از نظر ذهنی تاثیر بیشتری بر مردم می‌گذارد.

احمدی‌مقدم با اشاره به حوادثی همچون قتل پهلوانان، حادثه میدان کاج و ... گفت: باید بپذیریم که امنیت دارای ابعاد ذهنی و عینی است و امروزه جنبه ذهنی امنیت بر جنبه عینی آن غلبه پیدا کرده و واقعیت این است که با افزایش رسانه‌ها و سرعت انتشار اخبار، اگر توان امنیتی کاهش یابد، به سرعت مغلوب می‌شویم، حتی اگر در آمارها روند رو به بهبودی را شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا، فرمانده ناجا با بیان اینکه باید برقراری امنیت از طریق ساز و کارهای اجتماعی باشد، گفت: تلاش کنیم امنیت را از طریق معقوله‌های اجتماعی برقرار کنیم نه این که به سرعت آن را امنیتی کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از خانواده، محله یکی از کانون‌های مدنی کوچک است، گفت: تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که حدود 60 الی 70 درصد جرایم در هر استانی متعلق به مرکز استان است و رابطه مستقیمی بین افزایش جرم و سکونتگاه‌های بزرگ وجود دارد، به گونه‌ای که تهران با 13 میلیون جمعیت حدود 40 درصد جرایم ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

فرمانده ناجا با اشاره به نقش تاثیرگذار روحانیت و مسجد در برقراری طرح‌های امنیت محله‌محور، گفت: یک نگاه جدید محله‌محور در همه موضوعات نیاز است و چرا باید این‌گونه باشد که فردی در یک منطقه زندگی کند و مدرسه یا محل کارش در جای دیگری باشد و این نیاز به برنامه‌ریزی دارد و باید واحدهای تجاری، ورزشی و ... در یک محل وجود داشته باشد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در کنار سازمان‌های مدرن باید سازمان‌های قدیمی فرهنگی همچون مساجد را حفظ کنیم، گفت: همه تصور می‌کردند با مدرن شدن نقش روحانیت ضعیف می‌شود، اما این گونه نشد.

وی با اشاره به مسئله حفظ مسئولیت اجتماعی در میان مردم، گفت: به عنوان مثال در حادثه میدان کاج، تعداد زیادی نظاره‌گر بودند و حتی با گوشی‌های تلفن همراه از صحنه چاقوکشی فردی فیلم می‌گرفتند، اما فردی دخالت نمی‌کرد یا در یک صحنه تصادف هنگامی که فردی تصادف کرده است، همه کارشناس می‌شوند، اما یک نفر نیز کمک نمی‌کند که این نشان می‌دهد باید حس مسئولیت اجتماعی تقویت شود.

فرمانده ناجا با اشاره به اهمیت ارتقای نیروی انتظامی در فرآیند اجتماعی شدن، گفت: نیروی انتظامی با توجه به شعار هفته ناجا که همان «سرمایه اجتماعی، اساس اقتدار ما» است، قابلیت برقراری ارتباط را به دست آورد، چرا که در خیلی از جاها مدارا کردن با مردم از عصبانیت و خشونت بیشتر کاربرد دارد.

احمدی‌مقدم با اشاره به اهمیت آموزش در بحث اجرای طرح‌های محله‌محور، گفت: همکاری پلیس با مراکز علمی و تحقیقاتی در راستای تسریع این عمل کمک‌کننده است و این ارتباط موجب افزایش مشارکت و مشروعیت می‌شود.

به گفته وی، یکی دیگر از گام‌های مهمی که در اجرای طرح‌های امنیت محله‌محور باید مد نظر گرفت، آماده‌سازی بسترهای قانونی و حقوقی این امر است، چرا که در بسیاری از موارد افراد در قالب نیروهای مردمی به پلیس کمک می‌کنند، اما در صورت بروز حادثه و خسارت، فردی جوابگو نیست.

شرایط کنونی اقتصادی موجب پیشی گرفتن تقاضا در عرضه خودرو شده است

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر محله تعریف مشخص و واحدی ندارد، گفت: علاوه بر این مشکل، سازمان‌های دخیل نیز اتحاد و انسجامی ندارند، به گونه‌ای که در خود حوزه نیروی انتظامی قسمتی از یک محله در حوزه استحفاظی یک کلانتری و قسمت دیگر محله در حوزه یک کلانتری دیگر است که اساسا یک آشفتگی را در نظام محله‌محوری در کلانشهرها ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به نقش محوری مسجد و روحانیت در برقراری امنیت در محلات، گفت: با پررنگ شدن نقش مسجد و روحانیت و حفظ این دو می‌توان شاهد موفقیت و امنیت در یک محله بود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه اولویت‌ها و دغدغه‌ها در محلات متفاوت است، گفت: ممکن است در یک محله قتل و نزاع مسئله اصلی باشد، اما در یک محله دیگر این مسئله موضوعیت نداشته باشد و نمی‌شود طرح واحدی برای محلات اجرایی شود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه نیازهای امنیتی مردم در محلات متفاوت است، گفت: باید نیازهای هر دسته از مردم در محلات به درستی ارزیابی شود و متناسب با هر محله طرحی تدوین شود که با این نگاه برقراری و اجرای طرح‌های سراسری کمتر می‌شود، اما انرژی پلیس بی‌دلیل و جهت صرف نمی‌شود.

فرمانده ناجا در خصوص آمارهای موجود در مورد درصد احساس امنیت در کشور، با بیان اینکه در هفت سال گذشته میزان احساس امنیت در کشور مورد پیمایش قرار گرفته است، گفت: از 39 درصد احساس امنیت به 59 درصد در مقوله احساس امنیت رسیده‌ایم.

احمدی‌مقدم در مورد وضعیت سرقت خودرو نیز با بیان اینکه در بحث سرقت خودرو امنیت خودرو در بروز سرقت و سوانح در حال بررسی است، گفت: استانداردها گام‌ به گام پیش‌ می‌روند و حتی اگر فرض کنیم که همه خودروسازان ایرانی در خط استاندارد هستند مطمئنا سال بعد با ارتقای استانداردها این خودروسازان از مقوله عقب می‌مانند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شرایط کنونی اقتصادی موجب شده تقاضای بازار در عرضه در بحث خودرو پیشی بگیرد، گفت: ممکن است این مسئله موجب کاهش کیفیت شود که علاوه بر پلیس، سازمان‌های دخیل دیگر همچون وزارت صنایع و ... باید وظایف خود را در راستای کنترل و نظارت تعقیب کند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه با پیشی گرفتن بازار تقاضا در عرضه، خودروسازان کمتر به سلیقه و نیاز خریداران توجه می‌کنند، گفت: مسیر دنبال کردن استانداردها کند است، اما ادامه دارد.
نظرات بینندگان