arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱

اسکناس هاي نو به جاي بانک توسط دلالان به فروش مي رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه خراسان نوشت : هر ساله همزمان با فرا رسيدن عيد غديرخم و يا نوروز بازار اسکناس نو براي هديه دادن به دوستان و آشنايان داغ مي شود و همين امر نيز معضلاتي در پي دارد؛ زيرا همزمان با اين ايام پول نو در بانک هاي شهر ناياب ولي در دست دلالان به وفور يافت مي شود و باعث به وجود آمدن بازار سياه «پول نو» مي شود.

پياده روي خيابان ارگ بسيار شلوغ است و تعداد زيادي مرد در کنار ديوار بانک و اطراف آن با بسته هاي اسکناس هاي نو که با باند بانک مرکزي بسته بندي شده مشغول معامله با خريداران هستند.انواع و اقسام اسکناس ها با مبالغ مختلف ۱۰۰ توماني، ۲۰۰ توماني، ۵۰۰ توماني، هزار توماني، ۲ هزاري، ۵ هزاري و ۱۰ هزار توماني نو و تا نخورده اي که هر ورقش مي تواند دست را خط بيندازد، در دست دلالان وجود دارد.جلو مي روم و از يکي از دلالان که بسته هاي پول نو را در دست دارد قيمت ها را سوال مي کنم مي گويد چه مبلغي مي خواهي مي گويم يک بسته ۱۰۰ توماني مي گويد هر بسته اسکناس چندتايي؟ نو ۱۰۰ توماني ۴۵ هزار تومان، مي گويم چرا اينقدر گران با عصبانيت جواب مي دهد همين را اکنون نخري فردا گران تر مي شود و شروع به معامله يک بسته ۱۰۰ توماني با فرد ديگري مي کند و در قبال گرفتن ۴۵ هزار تومان پول نقد، پول نقد ديگري را با ارزش کمتر فقط به دليل نو بودنش به خريدار تحويل مي دهد. بسته اي ۱۰۰ توماني «نو» که با نواري زرد رنگ و داخل پلاستيک بسته بندي شده است.

اين جا جايي است که پول مي فروشند درست روبه روي بانک ملي مرکزي مشهد در خيابان «ارگ سابق».براي تهيه پول نو براي «عيد غديرخم» وارد بانک ملي مرکزي مشهد مي شوم و به يکي از باجه ها مراجعه مي کنم و از مسئول باجه مي خواهم براي دريافت اسکناس نو راهنماييم کند، ولي در پاسخ مي گويد: ما پول نو نداريم به مقابل در خروجي برويد. فهرست بانک هايي را که سکه نو مي دهند براي اطلاع ثبت کرده اند.به مقابل در خروجي مي روم روي ۲ ستون ۲ کاغذ «A4» چسبانده شده و روي آن ها نام بانک هايي که اقدام به توزيع نيکل نو براي عيد غدير خواهند کرد نوشته شده است. تعداد زيادي مرد و زن، پير و جوان در حال خواندن فهرست هستند، از يکي از آن ها مي پرسم براي دريافت پول نو به بانک هم مراجعه کرده ايد مي گويد: به چند بانک مراجعه کرده ام اما مي گويند پول نو نداريم ولي مقابل بانک با قيمت هاي بالا خريد و فروش مي شود و نمي دانم اين پول هاي نو را از کجا آورده اند.

از تهران آورده ايم

از بانک ملي خارج مي شوم و در پياده رو شروع به قدم زدن مي کنم پياده رو پر است از مرداني که بسته هاي پول نو را در دست گرفته اند و مشتريان در حال خريد از آن ها هستند.

از يکي ديگر از دلالان مي پرسم بسته هاي اسکناس نو چند است؟ مي گويد: «بسته هاي» ۱۰۰ توماني ۴۵ هزار تومان، ۲۰۰ توماني ۵۰ هزار تومان، ۵۰۰ توماني ۷۵ هزار تومان و بسته هاي هزار توماني ۱۳۵ هزار تومان، از او سوال مي کنم اين پول هاي نو را از کجا تهيه مي کنيد که در پاسخ مي گويد: از تهران و بعد با عصبانيت مي گويد: مي خواهي بخر نمي خواهي رد شود و مزاحم نشو.

پيرمردي را در حال خريد يک بسته ۱۰۰ توماني مشاهده مي کنم. به او نزديک مي شوم و مي پرسم حاج آقا بسته اي چند خريده اي مي گويد: ۴۵ هزار تومان به او مي گويم چرا از بانک نمي گيريد و حاضريد براي يک بسته ۱۰۰ توماني که ۱۰ هزار تومان است ۳۵ هزار تومان اضافه تر پرداخت کنيد، مي گويد: بانک ندارد چند جايي مراجعه کردم و پول نو نداشتند به همين دليل مجبور شدم براي «عيد غدير» از دلالان خريداري مي کنم.

يکي ديگر از خريداران نيز مي افزايد: اين مشکل، مشکل امروز نيست، بلکه هر ساله همزمان با عيد نوروز و يا عيد غدير شاهد کمبود پول نو در بانک هاي شهر و خريد و فروش آن در دست دلالان هستيم و اين سوال هميشه در ذهن من بوده است که چگونه بسته هاي پول هاي نو با مبالغ مختلف در دست دلالان به فراواني پيدا مي شود ولي در جاي اصلي خود که بانک ها هستند يافت نمي شود؟يکي از مسئولان بانک ملي مرکزي مشهد مي گويد: ما هم نمي دانيم اين پول هاي نو را از کجا مي آورند.

از هر کسي سوال مي کنيم مي گويند از تهران آورده اند، حال چه رابطه اي دارند و چگونه تهيه مي کنند نمي دانيم.او مي گويد: باور کنيد خيلي تحت فشار هستيم از صبح ۱۰۰ها نفر براي تهيه پول نو به بانک مراجعه کرده اند ولي نداريم زيرا هنوز پول نو به دست ما نرسيده است و بانک مرکزي فقط به ما قول ارسال سکه نو را داده است که آن هم از طريق شعبات به مردم واگذار خواهد شد.حال سوال اين جاست، سوالي که هر ساله نزديک عيد غديرخم و عيد نوروز در ذهن بسياري از مردم نقش مي بندد و آن اين است که چرا پول نو در دست دلالان وجود دارد ولي در جايي که خود آن را توليد مي کند وجود ندارد؟!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
8
مدیریت جهانی!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
6
بابا خوب این کار هم یا دست یه آقازاده اس یا دست یکی از آشناهای اوتایی که توی بانک مرکزی هستن.خلاصه شده شهر هرت و محتسبی نیست ...همه خوابن یا خودشونو زدن به خواب...
نظرات بینندگان