arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱

شورای نگهبان مصوبه تعیین تکلیف مابه التفاوت قیمت ارز را تایید کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی از تایید مصوبه مجلس در مورد تعیین تکلیف مابه التفاوت قیمت ارز از سوی شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در جمع خبرنگاران درباره این دوره از نمایشگاه ما مستمرا در طول روز با رسانه ها ارتباط داریم از کارهایشان استفاده می کنیم چه رسانه های الکترونیک چه رسانه های تلویزیو.ن که صوت و تصویر است بنابراین ارتباط روزانه و ساعتی با رسانه‌ها داریم و حضورمان در اینجا برای گفتن خسته نباشید به اصحاب است که یک رکن مهم مردم سالاری است.

وی ادامه داد: برداشت ما این است که این رکن را باید هر چه بیشتر تقویت کرد زیرا باعث شفافیت در امور می شود و اطلاعات گردش خوبی پیدا می کند همچنین منجر به تقویت پایه های فکر سیاسی، دینی و فرهنگی می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه پس از انقلاب گام های خوبی در این حوزه برداشت شده، این نمایشگاه نشان می‌دهد پیشرفت های خوبی در زمینه رسانه ها وجود داشته و این مسیر را همچنان باید امتداد بخشید البته یک کار خوبی که می شود این است که رسانه های استانی هم در حال تقویت است که این کار ارزشمندی است خیلی از مسائل استانی باید در درون خودش حل شود و با ملاک های خاص خودش باید در این باره تصمیم گیری شود.

لاریجانی گفت: در زمینه سایت های خبری پیشرفت های خوبی انجام شده که برخی ها را در نمایشگاه دیدیم امیدواریم این حرکت کمک به رسانه ها باشد الان بخاطر گرانی کاغذ روی روزنامه ها فشار زیادی وارد است ظاهرا آقای حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد هم تلاش هایی در این زمینه می کنند که کاغذ بدست روزنامه‌ها برسد. باید به رسانه های مکتوب از این بابت کمک شود.

وی در خصوص برگزاری نشست های مختلف در نمایشگاه بین المللی مطبوعات و مطرح شدن موضوعات و مسائل دیگر نیز که سوال یکی از خبرنگاران بود، افزود: من خیلی در جریان نیستم اما برخی از آقایان که آمدند دیدم سایت ها مطالبی را زده است در کل این موضوع خوب است این از فوایدی است که نمایشگاه مطبوعات دارد.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس و نمایندگان برنامه ای برای تصویب قانونی در حمایت از مطبوعات دارند، ادامه داد: طرح جامع رسانه ها هم اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است.

لاریجانی اضافه کرد: قبلا قرار بود لایحه ای به مجلس هشتم در این رابطه ارائه شود، که نیامد هم اکنون کار مفصلی بر روی آن انجام می شود که در دستور مجلس قرار گیرد. مورد دیگر قانون طرح اداره صدا و سیما است که آن هم در دستور کار مجلس است. به نظر من قانون جامع رسانه ها کلیت کارهای مختلف رسانه ها را در بر می گیرد.

خبرنگاری که از جلسات مشترک دولت و مجلس برای پیدا کردن راهکار در مسائل اقتصادی جویا شد و پرسید، آیا بسته پیشنهادی مجلس به دولت آماده است؟، که وی در این خصوص افزود: بسته پیشنهادی در مجلس مطرح نبوده است، مسئولیت کار بر عهده دولت است. کاری که مجلس می کند قانون‌گذاری است باقی جنبه مشورتی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد مسائل اقتصادی هم مجلس نظر مشورتی خود را ارائه کرد تا جلوی این وضعیت نابسمانی ارز گرفته شود اما هدایت و مسئولیت کار با دولت است، الان مشکل قانونی نداریم.

لاریجانی گفت: کاری که در مجلس انجام شد دو چیز بود یکی اینکه منابع ارز که به فروش می رسد، کجا مصرف می شود و دیدم که روز گذشته شورای نگهبان آن را تایید کرده و اشکالی بر آن وارد نبوده است و یک نوع حمایت هایی از بخش صنعتی و تولیدی کشور در این طرح لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: یک طرح دیگر هم در کمیسیون مطرح است که قدم بعدی هدفمندی یارانه ها است و سوال این است که با توجه به شرایط کنونی آیا امسال وقت برداشتن مرحله دوم در این قانون است یا نه برداشت بسیاری از افرادی که در مجلس هستند این است که الان زمینه فراهم نیست و مردم آمادگی برای افزایش قیمت گاز و بنزین ندارند لذا گام بعدی باید زمانی برگزار شود که شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی در کشور محیا باشد.

لاریجانی افزود: کار مهم تر مسئله بودجه سال آینده است که با توجه به شرایط فعلی باید نوع سیاستگذاری ها در بودجه ریزی به نحوی باشد که به بودجه عمرانی لطمه ای وارد نشود. بنابراین باید از مکانیزم های بخش خصوصی استفاده کرد که هم اکنون مجلس روی آن کار می کند که ما چگونه می توانیم از منابع اندکی که برای جبران گذاشته می شود آن را با کمک بخش خصوصی بسط دهیم که بسیاری از پروژه های عمرانی توسط بخش خصوصی انجام شود و ما تسهیلاتی به آنها بدهیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سخنان اخیر مقام معظم رهبری و توصیه به مسئولان در عدم دامن زدن به اختلافات اظهار داشت: فکر می کنم مطلب ایشان کاملا روشن بود.

فرمودند اختلاف نظر یک امر طبیعی است و اشکالی ندارد که وجود داشته باشد لیکن کشاندن آن به صحنه رسانه ها و ایجاد کشمکش درست نیست چون خیلی از کارها به طریق دیگر هم انجام می شود.

لاریجانی گفت: فکر می کنم نه درباره سران سه قوه بلکه همه مسئولان، در شرایط فعلی تا آنجا که ممکن است با یک نگاه مثبت کارها را به جلو ببرند و اگر اختلاف نظری است اختلاف نظرها در جای خود مطرح شود و فوری رسانه ای نشود.

وی ادامه داد:کمی هم رسانه ای ها مسئولان ر ا در شرایطی قرار ندهند که اطلاعاتی از آنها بگیرند و جای دیگر جور دیگری شود و این خود به یک مسئله تبدیل گردد.
نظرات بینندگان