arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۲۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱

کاهش 50 درصدی صادرات نفت ایران به ترکیه

بنا بر این گزارش عراق با صادرات روزانه 115 هزار و 447 بشکه در ماه گذشته، برای نخستین بار جايگاه ايران را به عنوان بزرگترين تامين کننده نفت ترکيه به خود اختصاص داده است.اين در حالی است که پیشتر ايران با صادرات روزانه 180 هزار بشکه نفت خام به ترکيه، بزرگترين منبع خريد نفت برای ترکيه بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واردات نفت ترکیه از ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ، به نصف کاهش یافته و به رقم 110هزار و 308 بشکه در روز رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب" ،  خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است : آمار رسمی دولت ترکيه نشان می دهد پالايشگاه دولتی "توپراش"، تنها وارد کننده نفت ايران در اين کشور، طی ماه گذشته ميلادی ضمن کاهش واردات از ایران ، واردات نفت از ديگر کشورهای صادرکننده نفت خام را افزايش داده و به 426 هزار و 805 بشکه در روز رسانده است.

بنا بر این گزارش عراق با صادرات روزانه 115 هزار و 447 بشکه در ماه گذشته، برای نخستین بار جايگاه ايران را به عنوان بزرگترين تامين کننده نفت ترکيه به خود اختصاص داده است.

اين در حالی است که پیشتر ايران با صادرات روزانه 180 هزار بشکه نفت خام به ترکيه، بزرگترين منبع خريد نفت ترکيه بود و به تنهایی نيمی از واردات نفت ترکيه را به عهده داشت.

کشورهای عربستان سعودی، روسيه، آذربايجان و ليبی نيز صادرات نفت به ترکيه را افزايش داده اند.

ترکيه در اول ماه فوريه گذشته اعلام کرد که واردات نفت از ايران را تا 20 درصد کاهش خواهد داد. در پی اين اعلام، آنکارا از تحريم های جديد آمريکا عليه بانک مرکزی ايران معاف شد.

تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی ایران، آخرین اقدامی بود که آمریکا و اتحادیه اروپا به منظور مقابله با ایران انجام دادند و بر این اساس ممنوعیت واردات نفت از ایران کلید خورد.

غرب مدعی است ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی است و  ایران می گوید که برنامه اتمی خود را با اهداف صلح آمیز دنبال می کند.

تانير ييلديز، وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه، اخيرا اعلام کرد که اين کشور از آمريکا انتظار دارد که شامل معافيت خريد نفت از ايران پس از ماه دسامبر نيز باشد.

خبرگزاری رويترز نوشته است که که ترکيه از اول ژوئيه قادر به پوشش بيمه ای نفتکش های خود برای خريد و انتقال نفت ايران نيست.

۱۲ اکتبر ( 21 مهرماه) سال جاری، آژانس جهانی انرژی طی گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت ايران در ماه سپتامبر به 860 هزار بشکه در روز رسيده است، در حالی که اين رقم در سال گذشته دو ميليون و 400 هزار بشکه گزارش شده بود.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک نيز، توليد نفت ايران که سال گذشته به سه و نيم ميليون بشکه در روز می رسيد، هم اکنون به دو ميليون و 630 هزار بشکه سقوط کرده است.

همچنین یکی از نمایندگان مجلس در گفتگو با ایسنا اعلام کرده طرحی در دست تهیه است که بر اساس آن ایران صادرات نفت خود را به دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد . سیدمهدی موسوی‌نژاد با اشاره به اظهارات اخیر رستم قاسمی وزیر نفت مبنی بر توقف صادرات نفت ایران در صورت افزایش تحریم‌ها، گفت: این از استراتژی‌های نظام است و ما نیز در مجلس مترصد این هستیم که طرحی را برای کاهش صادرات نفت به میزان دو میلیون بشکه به دولت ارائه دهیم.

وی افزود: این طرح اولیه فعلا در مرحله کارشناسی و مطالعه است تا بتوانیم طرحی جامع و موثر را ارائه دهیم که در وهله اول دولت را ملزم به کاهش صادرات نفت می‌کند ودر صورت تشدید تحریم‌ها، توقف صادرات نفت را پیش‌بینی کرده است.

نماینده مرشدم دشتستان در مجلس یادآور شد که این طرح پس از طی مراحل کارشناسی و مطالعه در اولین فرصت به مجلس ارائه خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
2
34
"ما نیز در مجلس مترصد این هستیم که طرحی را برای کاهش صادرات نفت به میزان دو میلیون بشکه به دولت ارائه دهیم."
زحمت نکشید داداشم الان خیلی کمتره که ها!!!! میگن ن ن ن !!!!!!!!!
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
8
28
فدای سرم
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
فدای سرتون
asad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
2
46
اخه وقتي نمي خرند چه معني داره مي گين نمي فروشيم؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
1
31
دیگه خودزنی چرا؟ از یک طرف التماس می کنیم یکی نفت ما را بخرد و از یک طرف هم می گوییم اصلا نفت نمی فروشیم، الکی کل کل می کنند و تنها چیزی هم که این وسط اهمیت ندارد وضعیت معیشتی مردم است که هر روز بدتر می شود.
ram
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
2
24
جایگزینی درامدهای مالیاتی با نفت .
داره کم کم شرایط ان اماده میشه و تبریک به ملت همیشه در صحنه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
2
30
حالا هی برید پولتون رو بریزید تو عراق تا لوله های نفت و گازشونو به سمت ترکیه و اروپا بکشن و جای ما رو بگیرن. به خدا تو همین درو همسایه انسانهای محتاج زیادی هست که اگه کمک کنیم از هزار بار زیارت و حج بهتره.
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
به مولا راست میگه
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
7
8
باید تا عراق زیاد رشد نکرده که کامل جای مارو بگیره خودمونو تحمیل کنیم با بستن قراردادهای خوب هنوز ترکیه به نفت و گاز ایران خیلی نیاز داره مخصوصا گاز منافع کشورهای این منطقه نباید کوچیکترین اهمیتی برای ما داشته باشه باید فرصت شناس بود و طراحی کرد وقتی همه ضد منافع ما هستند نباید رحمی داشت
نظرات بینندگان