arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

حمله برای تصرف یک فرودگاه استراتژیک / نشست مخالفان در دوحه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هم‌زمان با نشست امروز (یکشنبه) مخالفان سوریه در دوحه منابع وابسته به مخالفان این کشور از حمله ارتش آزاد سوریه به شماری از فرودگاه‌ها از جمله فرودگاه "تفتناز" و محاصره این فرودگاه خبر دادند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از الشرق الاوسط، منابع وابسته به گروه‌های مخالف سوریه اعلام کردند که نیروهای ارتش آزاد سوریه روز شنبه به شماری از فرودگاه‌های این کشور از جمله فرودگاه نظامی تفتناز واقع در جنوب غربی استان حلب حمله کردند.
 
بنا به گفته این منابع در این حمله پنج گروه از مخالفان سوری شرکت داشتند و نیروهای ارتش آزاد سوریه توانستند بر گردان دفاع هوایی منطقه الدویله در شهرک سلقین در ادلب سیطره یابند.
 
در همین حال خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور با حمله به نیروهای مسلح ارتش آزاد سوریه در فرودگاه نظامی تفتناز شمار زیادی از نیروهای مسلح را دستگیر کردند.
 
در حمله این نیروهای ارتش به نیروهای مسلحی که وارد فرودگاه تفتناز شده بودند، ده‌ها تن کشته شدند.
 
همچنین منابع خبری سوریه اعلام کردند که ارتش آزاد سوریه علاوه بر فرودگاه نظامی تفتناز به چند فرودگاه دیگر این کشور نیز حمله کردند و هدفشان از این حملات فلج کردن قدرت هوایی ارتش سوریه است.
 
اگر مخالفان دولت بتوانند فرودگاه تفتناز را تصرف کنند و آن را در کنترل خود نگه دارند، توان و ظرفیت بیشتری برای کنترل منطقه استراتژیک بین دو شهر بزرگ حلب و دمشق خواهند داشت.
 
همچنین شبکه خبری الجزیره نیز اعلام کرد که گروه‌های مخالف سوری امروز نشستی را در دوحه پایتخت قطر برگزار خواهند کرد.
 
گفتنی است، هدف از برگزاری این نشست، تشکیل کمیته رهبران جدید سیاسی است که دولت موقت سوریه را در تبعید اعلام کند.
 
پیش‌تر مخالفان سوریه نشستی را در امان پایتخت اردن برگزار کردند که پس از این نشست، اعلام کردند تا زمان برکناری بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از قدرت وارد مذاکره نخواهند شد.
 
در نشست اخیر مخالفان 25 تن از شخصیت‌های مخالف سوری از جمله ریاض حجاب، نخست‌وزیر برکنار شده سوریه و علی صدرالدین البیانونی، نماینده گروه اخوان‌المسلمین سوریه حضور داشتند.
 
همچنین اتحادیه عرب نیز اعلام کرد، نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه عصر امروز با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.
 
این اتحادیه همچنین اعلام کرد که در این نشست حاضران در درجه اول درخصوص وضعیت موجود در سوریه و نیز راه‌های دستیابی به دیدگاهی مشترک جهت حل و فصل نهایی بحران این کشور گفت‌وگو خواهند کرد.
 
همچنین یک منبع دیپلماتیک عربی نیز اعلام کرد که سفر لاوروف به قاهره با هدف اطلاع از مواضع اتحادیه عرب و مصر درخصوص بحران سوریه صورت گرفته است.
 
از سوی دیگر شوقی اسماعیل، معاون وزیر امور خارجه مصر نیز اعلام کرد در حال حاضر هیچ‌گونه مقدماتی برای نشست گروه چهارجانبه تماس صورت نگرفته است.
 
وی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر تعلیق عضویت عربستان در کمیته گروه چهارجانبه تماس را تکذیب کرد.
 
اسماعیل در ادامه تاکید کرد: گروه چهارجانبه تماس نشست‌های خود را به حالت تعلیق در نیاورده‌اند اما در حال حاضر هیچ‌گونه مقدماتی برای نشست اعضای این گروه فراهم نشده است.
 
گروه چهارجانبه تماس پیش‌تر با پیشنهاد محمد مرسی، رییس جمهور مصر و از مسوولان کشورهای عربستان، ایران، مصر و ترکیه و با هدف تلاش برای دستیابی به راهکاری درخصوص سوریه تشکیل شد.
 
همچنین سازمان همکاری‌های اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام سربازان ارتش سوریه و شکنجه آنان توسط نیروهای مسلح مخالف سوریه نسبت به این اقدام به شدت ابراز نگرانی کرد.
 
این سازمان در بیانیه مطبوعاتی‌اش که توسط خبرگزاری کویت (کونا) منتشر شد، آورده است: ما به شدت نسبت به اقدامات گروه‌های مسلح مبنی بر شکنجه و کشتار سربازان سوریه نگرانیم.
 
در بیانیه مذکور همچنین تاکید شده است که سازمان همکاری‌های اسلامی به شدت با شکنجه و کشتار اسیران مخالف است.
 
پیش‌تر نوار ویدیویی در یوتیوب منتشر شد که در آن گروه‌های مخالف مسلح سوری شماری از نظامیان وابسته به ارتش سوریه را پس از اسارتشان شکنجه کرده و به قتل رساندند.
 
در همین حال صندوق حمایت از کودکان جهان وابسته به سازمان ملل نیز نسبت به افزایش مرگ و میر کودکان در سوریه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است.
 
سخنگوی یونیسف در پی دیدارش از استان الرقه اعلام کرد شماری زیادی از کودکان سوری به خاطر نبود تجهیزات پزشکی لازم در بیمارستان‌های سوریه و همچنین خسارت‌های وارد شده به تاسیسات پزشکی این کشور جان خود را از دست می‌دهند.
نظرات بینندگان