arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

نقش فولاد در افزايش قيمت خودروچقدر بوده است؟

اين درحالي است كه بنابر گزارشات رسيده، ميانگين افزايش قيمت فولاد با رشد دو برابري نسبت به قبل از هر كيلو 660 تومان در سال 88 به 1410 تومان در سال 91 رسيده است كه با احتساب ترانزيت آن به تهران، در اين بخش ميتوان از آمار بالاي هزينه هاي خريد فولاد توسط خودروسازان اطلاع پيدا كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فولاد در خودرو از اهميت بسيار بالائي بر خوردار است بطوريكه خودروسازان بواسطه نياز به حجم عظيم فولاد در اين صنعت بطور روزانه اين ماده را دريافت و براي توليد، دراختيارخطوط توليد خود و شركتهاي قطعه ساز كه تامين قطعات خودرو را بر عهده دارند قرارمي دهند و خواه نا خواه اين ماده نقش تعيين كننده اي در قيمت و كيفيت خودروها ايفا مي كند.

به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب" ، به گفته منابع موثق فقط هزينه لجستيك و بارگيري اين مواد از كارخانه هاي توليدي به يك خودروساز روزانه بالغ بر 400 ميليون ريال هزينه در بر دارد و اين درحالي است كه با توجه به ترانزيت هر روزه فولاد به خودروسازان بيشتر از ده ميليارد ريال در ماه فقط صرف ترانزيت فولاد از واحدهاي توليدي داخل كشور مي شود و اين هزينه ها بطور معمول از اذهان افكار عمومي جامعه مخفي مي ماند.

استفاده در حجم عظيم در خودرو تاثير مستقيمي در قيمت تمام شده خودروهاي داخلي دارد بطوريكه اگر فولاد در مقطعي با افزايش قيمت مواجه شود با توجه به استفاده 100 الي 120 تني روزانه خودروسازان با حتي يك تومان افزايش در قيمت اين ماده چيزي در حدود 30 ميليون ريال افزايش در قيمت ماهانه خريدفولاد حاصل خواهدشد.

اين درحالي است كه بنابر گزارشات رسيده، ميانگين افزايش قيمت فولاد با رشد دو برابري نسبت به قبل از  هر كيلو 660 تومان در سال 88  به 1410 تومان در سال 91 رسيده  است كه با احتساب ترانزيت آن به تهران، در اين بخش ميتوان از آمار بالاي هزينه هاي خريد فولاد توسط خودروسازان اطلاع پيدا كرد و اين امر طبيعاً باعث افزايش قيمت تمام شده خودروها و در نتيجه كاهش سود خودروسازان خواهدشد.
 


با وجود اين، بخش ديگري از نيازفولاد خودروسازان از طريق واردات تامين مي شود كه نرخ ارز نقش تاثيرگذاري هم در خريد و هم در ترانزيت فولاد در واردات به كشورايفا مي كند و با توجه به عدم ثبات نرخ ارز در چند سال گذشته خودروسازان را در تامين واردات فولاد دچارمشكلات متعددي كرده است.
 


بايد در نظر داشت با توجه به جداول بالا كه صرفاً ميانگين قيمت ها بوده و دور از ذهن نيست كه  در مقاطعي حتي خودروسازان با قيمت هايي بيشتر از قيمت هاي مندرج  در جدوال فوق اقدام به تهيه  فولاد كرده اند  اظهار نظرات برخي از خودروسازان كه اذعان بر ضررده شدن خودروها داشته اند را تا حدودي به واقعيت نزديك مي كند.

محور اين يادداشت صرفاً در خصوص نقش هزينه هاي فولاد در صنعت خودرو است ولي اگر بخواهيم جزئي تر به بررسي افزايش قيمت خودروها بپردازيم شاهد آن خواهيم بود كه مشكلات اين بخش در بسياري از قطعات ديگر خودرو نيز مشهود بوده و با اين وجود خودروسازان اجازه افزايش خودسر قيمت محصولات خود را نداشته و فقط دولت در اين خصوص مجاز به افزايش قيمت خودروها است و كسي پاسخگوي عدم پوشش سود دهي اين بحش نيست.

اما سوال اينجاست چرا صنعت فولاد كه از جمله صنايع غيرخصوصي بوده و بواسطه وجود معادن سرشار داخلي بي نياز از واردات است، مي تواند قيمت محصولات خود را افزايش دهد اما صنعت خودرو كه رابطه مستقيمي در خريد از اين بخش ها( كه دائماً درحال تغيير قيمت هستند ) دارد  علاوه بر اين به واردات فولاد و ديگر مواد موارد از كشورهاي ديگرنيز احتياج داشته و مشكلات مربوط به واردات را بر مشكلات ديگر خود مضاعف مي بينند، با افزايش محدود قيمت با انتقادات فراواني روبرو مي شوند؟

در قبال اين مساله تنها اقدام مفيد در خصوص عدم  افزايش دوباره قيمت محصولات خودروسازان حمايت ويژه دولت از اين صنعت است كه متاسفانه در سالهاي گذشته حمايت هاي صورت گرفته محدود به تعرفه واردات بوده و اين حمايتها پاسخگوي نياز اين بخش مهم اقتصادي كه بستر اشتغال بسياري را بطور مستقيم و غيرمستقيم درخود جاي داده نيست.

نظرات بینندگان