arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

تنها راه فرار رامنی از اوباما، وعده بمباران ایران! / اقدام پس از تکمیل تحریمها؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه انگلیسی کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی از مناظرات انتخاباتی آمریکا سیاست های احتمالی رامنی در قبال ایران را سختگیرانه تر از اوباما نداسته و معتقد است محدودیت های قانونی اجازه سختگیری بیشتر به رامنی را نمی دهد.

به گزارش مشرق؛ روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" چاپ لندن در تحلیل خود از سیاست های احتمالی رامنی در برخورد با ایران نوشت: جدا از حمله یک‌جانبه نظامی و یا اعلام جنگ علیه جمهوری اسلامی، دولت رامنی با همان گزینه‌های قانون‌گذاری روبه‌روست که اوباما تا کنون به اجرا درآورده است.

درست پیش از مناظره هفته گذشته باراک اوباما و میت رامنی، بحث‌برانگیزترین موضوع سیاست خارجی نه افغانستان بوده، جایی که هنوز حدود 68 هزار سرباز آمریکایی برای جنگ با القاعده مستقر هستند، و نه تصمیم جنجالی دولت اوباما برای خارج کردن سربازان آمریکایی از عراق.

اوباما از همه ظرفیت ها آمریکا برای تحریم ایران استفاده کرد
میت رامنی در ماه آگوست در اجلاس جمهوریخواهان گفت "در حال حاضر تک تک مردم آمریکا احساس امنیت کمتری می‌کنند، زیرا [اوباما] نتوانسته از سرعت پیشروی خطر هسته‌ای ایران بکاهد."  این نامزد جمهوریخواهان ادعا می‌کند که اوباما در برخورد با ایران به اندازه کافی از خود سختگیری نشان نداده است. وی وعده داده است که تحریم‌های متفاوت و شدیدتری اعمال خواهد کرد که جمهوری اسلامی را بدون شک به زانو درخواهد آورد.
 
اما تحلیلگران، کارشناسان حقوقی و سیاستمداران متحد آمریکا می‌گویند که وقتی صحبت از تحریم‌ علیه ایران می‌شود، انتظار نمی‌رود که قوانین‌ آمریکا از یک دولت به دولت دیگر تغییر چندانی کند. جدا از حمله یک‌جانبه نظامی و یا اعلام جنگ علیه جمهوری اسلامی، دولت رامنی با همان گزینه‌های قانونی روبروست که رئیس جمهور اوباما تا کنون به اجرا درآورده است.
 
 
 
اوباما در برابر رامنی: سه تفاوت در برخورد با ایران 
جورج دبلیو بوش در دو سال آخر ریاستش اقدام به اجرای قوانینی برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران کرد. پس از انتخابات ریاست جمهوری 2008 میلادی، دولت اوباما با چنان سرعتی آن تحریم‌ها را اعمال کرد و گسترش داد که در حال حاضر سیاست کنونی تحریم‌های آمریکا علیه ایران سختگیرانه‌ترین سیاست در تاریخ معاصر است. همین امر گزینه‌های سیاسی انگشت‌شماری پیش پای دولت احتمالی رامنی باقی می‌گذارد.
 
 
تنها راه فرار رامنی از دست اوباما، وعده بمباران ایران است
کریم سجادپور، همکار ارشد مؤسسه صلح جهانی کارنگی می‌گوید: "تنها کاری که رامنی می‌تواند انجام دهد تا در رابطه با سیاست برخورد با ایران سختگیرانه‌تر عمل کرده باشد، این است که بگوید اگر انتخاب شود ایران را بمباران می‌کند، و یا نوعی سیاست تغییر رژیم را پیگیری می‌کند. با توجه به نگرانی‌های مردم آمریکا درمورد جنگ عراق، گمان نمی‌کنم با این حرف‌ها بتواند انتخاب شود."
 
از زمان روی کار آمدن اوباما در سال 2009 میلادی، دولت وی همواره از سیاست چماق و هویج در برخورد با جمهوری اسلامی استفاده کرده و نوعی سیاست روابط محدود و تشدید تحریم‌های مالی زمان بوش علیه تهران و اعمال تحریم‌های جدید و شدیدتر مالی را به کار برده است.
 
این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود مدعی شده است که اقتصاد ایران در طول دو سال آخر دور دوم ریاست جمهوری بوش کم کم آثار تحریم‌های جدید آمریکا و سازمان ملل را احساس کرده است. پس از روی کار آمدن اوباما، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های علیه ایران را افزایش دادند و به اجرایشان سرعت بخشیدند و از هم‌پیمانان آمریکا و شرکت های تجاری بین‌المللی تعهد گرفتند که آن‌ها نیز تحریم‌ها را رعایت کنند.
 

 

اوباما سیاست های تحریم دولت بوش را شدت بخشیده است
بنابر مصاحبه‌های سیاستمداران اروپای غربی، دولت اوباما در برخورد با هم‌پیمانان آمریکا، به خصوص هم‌پیمانان اروپایی، نیز سختگیری بیشتری داشته و برای جلب همکاری در رابطه با سیاست ایران اقدام به اعمال فشار مستقیم کرده و دیپلماسی سنتی را دور زده است.
 
اریش فراری، وکیل متخصص در زمینه قوانین خزانه‌داری آمریکا و نویسنده نخستین راهنمای جامع مقررات نقل و انتقالات آمریکا و ایران می‌گوید بیشتر آنچه که در قالب تحریم ها مشاهده می شود نتیجه قوانین مصوب کنگره است. کاری که اوباما کرد این بود که سیاست‌های دوران بوش را ادامه داد و به آن شدت بخشید."
 
سیاستمداران اروپای غربی بر این باورند که اوباما به نسبت بوش تمایل کمتری به "مذاکرات چندجانبه" با اروپا در رابطه با تحریم‌ها دارد، و در عوض به منظور جلب موافقت برخی از دولت‌ها و نیز موسسات خصوصی با اعمال قوانین تحریم یک‌جانبه واشنگتن، آن‌ها را تحت فشار مستقیم قرار داده است. در نتیجه، تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران- که در حال حاضر سخت‌ترین تحریم‌ها در تاریخ معاصر قلمداد می‌شود- در طول چهار سال گذشته با سرعت و شدت بیشتری با نظام بانکداری جهانی ادغام شده است.
 
اکنون آمریکا کشورهای خارجی که خرید نفت از ایران را به طور کامل قطع نکرده‌اند تحریم، و بانک‌هایی را که با جمهوری اسلامی ایران معاملات مالی انجام می‌دهند جریمه می‌کند.
 
کریستین ساینس مانیتور همچنین با وجود اعلام گزارش هایی مبنی بر افزایش صادرات نفتی ایران با وجود تحریم ها مدعی شده است که صادرات نفتی ایران از ماه ژوئیه بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، و تهران چاره‌ای جز کاهش تولید نفت خود در نتیجه کاهش تقاضا ندارد. بنا بر داده‌های ارائه‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، تابستان امسال، برای نخستین بار در طول 20 سال گذشته، تولید نفت عراق از ایران پیشی گرفت.

به گفته این نشریه، تحریم‌های بانکی آمریکا تهران را از دستیابی به ذخایر ارزی خارجی خود در کشورهای دیگر نیز بازداشته است و بانک مرکزی ایران قادر به حفظ ارزش واحد پول این کشور، که از سال گذشته حدوداً 80 درصد کاهش داشته، نبوده است.
 
هفته گذشته اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را علیه تهران تشدید کرد و رسماً هر گونه معامله و داد و ستد با بانک‌های ایرانی را (به جز آن دسته بانک‌هایی که اتحادیه اروپا اجازه مبادلات با آن‌ها را صادر کرده است) ممنوع و تحریم‌های علیه بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران، و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران را تشدید کرده است.

 

اقدامات خرابکارانه اسرائیل مکمل تحریم و فشار آمریکا
به گفته چند مقام اطلاعاتی ناشناس در گزارشی در مجله تایم، از ژانویه 2010 میلادی، آژانس جاسوسی اسرائیل -موساد-، دست به اجرای چند عملیات زده که منجر به ترور دست کم چهار دانشمند هسته‌ای ایران شده است. موجی از حملات سایبری مخرب نیز که سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران را هدف قرار داده‌اند از اواسط سال 2009 میلادی آغاز شده است.
 
"روبرتو توسکانو" سفیر پیشین ایتالیا در تهران که تا سال 2008 میلادی به مدت پنج سال در این سمت بود، می‌گوید "پس از این مرحله از تحریم‌ها، تنها اقدامی که باقی می‌ماند قطع تمامی ارتباطات با ایران است."
 

به جز حمله نظامی علیه ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل، که می‌تواند واشنگتن را به درون جنگی منطقه‌ای بکشاند، تنها گزینه باقیمانده پس از تحریم‌ها گزینه دیپلماسی است. توسکانو در ادامه می‌گوید "اگر فکر کرده‌ایم که تحریم‌ها به خودی خود موجب تسلیم ایران می‌شود، چنین اتفاقی قرار نیست بیفتد."

نظرات بینندگان