arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

سریال ادامه دار ارائه آمارهای متناقض اقتصادی+ نمودار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نرخ تورم در سال ۱۳۸۶ براساس آمارهای بانک مرکزی ۸. ۱۴درصد و براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ۱. ۱۵درصد بوده است.

به گزارش نامه، با نگاهی کوتاه به تاریخ اقتصادی کشور، در می‌یابیم زمانی انتشار آمار رسمی به صورت محرمانه بود و دورانی نیز اعلام آمار عادی و به عقیده برخی کارشناسان غیر واقعی بوده است و طی ۵ سال گذشته، شاخص تورم به اختلافات دو مرجع آماری دامن زده و آمارهای اعلام شده متناقض و حتی از سوی کار‌شناسان غیر واقعی بیان شده‌اند.

مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سال گذشته را معادل 5.2 درصد اعلام می کند در حالی که که پیش‌تر و در تابستان سال گذشته نیز محمود بهمنی ـ رئیس بانک مرکزی ـ رشد اقتصادی نیمه اول سال 1390 را 4.2 درصد اعلام نموده بود. از سوی دیگر، چند هفته پبش پاریزی ـ معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ در نشستی خبری به رشد اقتصادی 5.8 درصدی کشور در سال 1390 اشاره کرده بود.

البته محمود احمدی‌نژاد در تیرماه سال 1390 در جلسه هیئت دولت این‌گونه گفت: «وقتی آمار افزایش تولیدات در همه بخش‌ها بیش از ۱۰ درصد است، بر چه مبنایی رشد اقتصادی کشور را ۴ درصد اعلام می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد که عده‌ای می‌ترسند اعلام کنند رشد اقتصادی ایران بالای ۱۰ درصد بوده در حالی که این اتفاق در واقعیت رخ داده است و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد.» این تاکیدات ریاست جمهوری در اواخر سال 1390 نیز ادامه پیدا کرد و البته شیب کمتری یافت.

احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی در حالی از رشد اقتصادی 7.3 درصدی سخن به میان آورد که چند ماه قبلش، داعیه رشد بالای 10 درصد را داشت. به هرحال اگر پذیرفته باشیم که او نیز آمار مطروح را قبول می‌کند، از رشد 7.3 درصدی اعلام شده او تا رشدی که رئیس مرکز آمار اعلام می‌کند فاصله قابل توجهی است. حتی اگر با نفت با بی نفت بودن اساس این رشد را نیز در نظر بگیریم باز هم آمارها تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند.

 

اما با نگاهی به آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، از سال ۹۰ تا ۹۱ نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام شده با رشدی تقریبا همزمان و همسان یعنی ۳. ۶ درصد بوده است.

نرخ تورم در سال ۱۳۸۶ براساس آمارهای بانک مرکزی ۸. ۱۴درصد و براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ۱. ۱۵درصد بوده است.

این درحالی است که نرخ تورم در سال ۸۸ و ۸۹ با کاهش قابل توجهی مواجه شد و از ۵. ۱۴ درصد نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی به ۱. ۹ درصد و از ۹. ۲۱ درصد اعلام شده از سوی مرکز آمار به ۸. ۷ درصد رسید.

در زیر، نمودار مربوط به نرخ رشد اقتصادی کشورمان را طی سالهای 1384 تا 1390 مشاهده می‌کنید:

اختلاف نظر بر سر مرجع رسمی آمارهای اقتصادی با ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه از سال گذشته بالا گرفت؛ چرا که مرجع رسمی انتشار آمار را مرکز آمار ایران دانسته است اما این اختلاف همچنان باقی مانده که آیا نهادهای دیگر به‌ویژه بانک مرکزی- که همواره نرخ تورم و سایر شاخص‌های کلیدی اقتصادی به‌ویژه آمارهای ناظر بر بازار پول را در طول تاریخ تهیه و منتشر کرده است- دیگر حق تهیه و انتشار آمار را نخواهد داشت؟

تفسیرهای گوناگون از مفاد قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص مرجع رسمی آمار کشور در سال گذشته باعث توقف انتشار آمارهای اقتصادی شد تا اینکه فشار رسانه‌ها و اصرار نمایندگان مجلس باعث شد تا گره آمارهای اقتصادی به‌صورت ناقص و موقت باز شود.

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده است مرکز آمار نرخ تورم را تهیه می‌کند و به‌صورت محرمانه برای مقامات می‌فرستد و از پایان امسال نرخ تورم را مرکز آمار اعلام می‌کند.

البته محمود بهمنی در پاسخ به این سئوال که مسئول رسمی اعلام آمار نرخ تورم بانک مرکزی است یا مرکز آمار، اعلام کرده است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه مسئول اعلام آمار نرخ تورم مرکز آمار ایران است.

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است بانک مرکزی بر اساس تکالیفی که از گذشته دارد نرخ تورم را اعلام می‌کند؛ به عنوان مثال برخی از مراکز بین المللی فقط آمار بانک مرکزی را قبول می‌کنند و به همین دلیل بانک مرکزی در سایت خودش نرخ تورم را به اطلاع عموم می‌رساند.

نظرات بینندگان