arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

عباسی وزیر ورزش است یا وزیر فوتبال؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فردا، بی توجهی وزارت ورزش به رشته های ورزشی غیر فوتبالی و عدم برگزاری انتخابات برخی فدراسیون های ورزشی همچون فدراسیون کشتی سبب شده تا برخی از مسئولان انتصابی در این رشته ها با اقدامات خودسرانه خود، ورزش ایران را تا مرز نابودی پیش ببرند.
 
همین چند وقت پیش بود که محمد عباسی از پله های تریبون مجلس شورای اسلامی بالا رفت و در جایگاه استیضاح قرار گرفت. اما گویا عدم استیضاح وزیر ورزش در مجلس و کشاندن وی به جمع نمایندگان هم سبب نشد تا عباسی فکری به حال اوضاع این روزهای رشته های ورزشی غیر فوتبالی کند.
 
از سوی دیگر شنیده می شود باتوجه به نامه‌ ارسالی از طرف کمیته بین‌المللی المپیک به کمیته المپیک کشورمان،  در صورت جدی شدن موضوع این نامه، وزیر ورزش دوباره استیضاح خواهد شد. البته هر چند هنوز اطلاعات کاملی از نامه ارسالی از سوی IOC  در دسترس نیست اما برخی نمایندگان مجلس منتظر عواقب بعدی این نامه هستند تا عباسی را به صحن علنی کشانده و از او وی در خصوص مفاد این نامه و علت اخطار ارسال شده از سوی کمیته بین المللی المپیک سوال کنند.
 
در این بین وضعیت نامساعد برخی رشته های ورزشی سبب شده تا ورزشکاران این رشته ها از تبعیضی که گاه و بیگاه بین فوتبال و این ورزش ها رخ می دهد ابزار نارضایتی کنند. رفتارهای عباسی و توجه بیش از اندازه وی به حاشیه های فوتبال نیز از سوی دیگر باعث شده تا شکل و شمایل وزیر ورزش بیشتر به وزیر فوتبالی شباهت داشته باشد. در ادامه به برخی حاشیه های ورزش های غیر فوتبالی اشاره شده که این روزها از سوی وزارت ورزش مورد بی توجهی واقع شده اند.  
 
فدراسيون بوکس از خـواب بيـدار مي‌شود!

«تيم ملي بوكس را به كريمي و چند مربي خوب و جوان ايراني سپرديم.» اين جمله‌اي است كه منوچهر مقصودي نايب رييس فدراسيون آن را به كار مي‌برد تا به نوعي به يك داستان سرايي كه در راه جذب مربي خارجي به راه افتاده بود خاتمه بدهد. از چند ماه پيش بود كه فدراسيون بوكس همه چيز را تعطيل كرده بود تا بلكه يك مربي خوب خارجي را بياورد. موضوعي كه از همان ابتدا هم معلوم بود يك بازي است اما همين بازي باعث شد تا چند ماه برنامه‌هاي تيم ملي تعطيل شود و در نهايت پس از اين همه معطلي و از دست دادن زمان در نهايت فدراسيون به بهانه اينكه ارز گران شده و بودجه كافي براي جذب مربي خارجي نداريم رفت سراغ مربيان ايراني تا هدايت تيم را به يك ايراني با تجربه بسپارد.
غلامرضا كريمي مربي با تجربه تيم ملي بوكس و عليرضا استكي، كساني بودند كه فدراسيون هدايت تيم ملي را برعهده آنها گذاشت. كريمي فرد با تجربه‌اي است ومدت‌ها در تيم ملي فعاليت كرده و در گذشته هم عملكرد بدي نداشته است. كريمي در سال 2007 و بعد از بازي‌هاي آسيايي دوحه به همراه علي استكي هدايت تيم ملي را برعهده گرفت. تيم ملي بوكس با هدايت استكي و كريمي توانست در بازي‌هاي المپيك 2008 پكن يك حضور تقريبا درخشان داشته باشد. اين تيم با اتكا به مرتضي سپهوند توانست در رقابت‌هاي جهاني شيكاگو نخستين سهميه حضور در بازي‌هاي پكن را كسب كند. البته بعد از سپهوند، قرباني و مظاهري هم سهميه گرفتند اما اين سپهوند بود كه در المپيك 2008 پكن خوش درخشيد و تا يكقدمي كسب مدال هم پيش رفت. سال بعد از المپيك تيمي كه كريمي و استكي ساخته بودند در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در مغولستان هم خوش درخشيد و صاحب يك طلا و چهار برنز شد. در حالي كه اين مربيان ايراني بد هم كار نمي‌كردند فدراسيون، تيم ملي را به ولاديمر دورتسوف سپرد كه اين مربي اوكرايني در بازي‌هاي آسيايي گوانگ ژو بدون اينكه تيمش به مدال طلا برسد به كار خود پايان داد تا دوباره فدراسيون به سراغ مربيان ايراني برود. بوكس ايران اگر كمي با برنامه‌تر در لندن حاضر مي‌شد قطعا مي‌توانست به يك مدال خوب هم برسد اما بعضي از ناهماهنگي‌ها به تيم ضربه زد و در نهايت بازهم دست ما بي مدال ماند. فدراسيون بازهم دنبال اين بود كه به سراغ مربي خارجي برود كه البته حالا اين اتفاق به اجبار رخ نمي‌دهد و ما اين را به فال نيك مي‌گيريم. فدراسيون با اين تصميم خود هم سود اقتصادي مي‌كند هم از سرمايه‌هاي ايراني به خوبي استفاده مي‌كند و هم اينكه از دور ريختن پول خود به بهانه جذب مربي خارجي خودداري مي‌كند. در گذشته هم مربيان ايراني نشان داده‌اند كه اگر به آنها اعتماد شود حتما مي‌توانند به يك نتيجه خوب برسند. حالا نوبت مربيان ايراني است كه كمي به خود بيايند و قدر اين فرصت را بدانند.  
 
همه جا به مدال‌آوران جهاني رسيدگي مي‌كنند به جز پايتخت!

سعید سیار ورزشکار خوش استیل ایرانی سال گذشته در رقابت‌هاي جهاني جوانان در دسته 105 كيلوگرم خوش درخشيد و در حالي كه خيلي وزنه‌بردار شناخته شده و نام آشنايي در عرصه بين‌المللي به شمار نمي‌رفت آنقدر روي تخته‌هاي جهاني خوش درخشيد كه بعد از سال‌ها دوباره با كسب نشان نقره‌اي رنگ دنيا هم تهران را صاحب يك ستاره جوان و با آتيه كرد و هم كادر فني تيم ملي وزنه‌برداري ايران را به پشتوانه‌اي توانمند در دسته 105 كيلوگرم اميدوار كرد.
 سعيد سيار وزنه‌بردار خوش تكنيك و قدرتمندي است كه بي‌ترديد اگر از او خوب حمايت شود و مثل خيلي از استعدادهاي ناب وزنه‌برداري به حال خود رها نشود، بعد از نواب نصيرشلال (نايب قهرمان بازي‌هاي المپيك 2012 لندن) مي‌توانيم روي درخشش و قدرتنمايي اين جوان پايتخت‌نشين در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي، خصوصا رقابت‌هاي جهاني و بازي‌هاي المپيك 2016 ريودوژانيرو حساب ويژه‌اي باز كنيم.
 سيار اما بعد از دشت نشان نقره‌اي رنگ دنيا در پيكارهاي جهاني، دلش از بي‌توجهي و بدقولي مسوولان ورزش استان تهران خيلي پر است. قهرمان وزنه‌برداري جهان آنقدر از ناملايمات يك سال اخير ناراحت و دلخور است كه در لابلاي گفتگوهایش اشاره کرده که آرزو مي‌كند كه اي كاش او بچه تهران نبود و در پايتخت سكونت نداشت! زيرا تا به امروز از پايتخت‌نشيني تنها اسمش را يدك كشيده و هيچ قدرداني از او براي افتخاري كه سال 2011 براي ورزش استان تهران در دنيا به دست آورد نشده است.
 
ادامه كناره‌گيري قديمي‌ها از فدراسيون خطيب

عزیزا... اطاعتی، نایب‌رييس انستیتو بین‌المللی کشتی ایران هم هفته گذشته رسما از سمت خود استعفا کرد تا فدراسون کشتی همچنان با ریزش هفتگی نیروهای باتجربه و قدیمی خود روبه‌رو باشد! سه روز قبل از این استعفا هم مهدي خالدي مسئول كميته روابط بین‌الملل فدراسيون براي چندمين بار استعغا داد. اطاعتي، ناب‌رييس کنفدراسیون کشتی غرب آسیا، رييس اسبق کمیته داوران و مسئوول اسبق کمیته رسانه‌های فدراسیون در حالی از سمت خود استعفا داد که دفتر انستیتو بین‌المللی کشتی چندی پیش با نظر رسول خادم از ساختمان فدراسیون به خانه کشتی انتقال یافت. فعالیت عزیزا... اطاعتی به عنوان نائب‌رييس در انستیتو بین‌المللی کشتی از زمانی آغاز شد که سیدجواد رفوگر نیز از سوی محمدرضا یزدانی‌خرم رييس قبلی فدراسیون، ریاست این انستیتو را بر عهده گرفت و با توجه به تجربه و توان اطاعتی در امور برنامه‌ریزی و بین‌المللی از او دعوت به همکاری کرد. به گفته اطاعتی همکاری او با کمیته آموزش مربیان همچنان ادامه دارد، اما و از این پس هیچ مسئوولیتی به عنوان نائب‌رييس انستیتو کشتی نخواهد داشت. 

از زمان حضور خطیب به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی تاکنون، شاهد استعفا و قطع همکاری بسیاری از گوش شکسته‌های قدیمی و باتجربه بودیم که از آن جمله می‌توان به استعفای محمدعلی صنعتکاران عضو هیات‌رييسه و نائب‌رييس فدراسیون، اسدا... رضا، مشاور اجرایی فدراسیون، مهدی خالدی رييس کمیته امور بین‌الملل، عبدالرسول ممتازان رييس هیات کشتی استان خوزستان، علی اکبرنژاد رييس هیات کشتی تهران و همچنین عزیزا... اطاعتی نائب‌رييس انستیتو بین‌المللی کشتی اشاره کرد.
نظرات بینندگان