arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

هر تخم‌مرغ 400 تومان / انفجار قیمت لوازم خانگی / جای یارانه جیره غذایی بدهید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باوجود اینکه دولت هیچگونه افزایش قیمتی را برای تخم‌مرغ مصوب نکرده است، اما برخی از فروشندگان با تخلف در بازار، از عرضه این کالا به بهانه گران شدن در روزهای آینده خودداری می‌کنند، به همین دلیل قیمت هم اکنون به ۴۰۰ تومان برای هر عدد تخم‌مرغ خودنمایی می‌کند.

به گزارش مهر، مرغ و تخم‌مرغ در یک گوی رقابتی هر از چند گاهی ترجیح می‌دهند که افزایش قیمت را در بازار پیش روی مردم قرار دهند، یک روز مرغ گران می‌شود و تولیدکنندگان از وضعیت فعلی و شیوه حمایت‌های دولت نالان هستند و روز دیگر تخم‌مرغ. گویا سریال‌‎های قیمتی مرغ و تخم‌مرغ در بازار تمامی ندارد.

این در شرایطی است که چند هفته‌ای قیمت مرغ به اندازه‌‎ای نوسان داشت که قیمت این کالا به تیتر یک هر روز برخی از رسانه‌ها تبدیل شده بود و کار حتی به مجلس و دولت هم کشیده شد که چرا قیمت این کالا این طور نوسان دارد. حال هم نوبت به تخم‌مرغ رسیده است.قیمت تخم‌مرغ هم در روزهای گذشته افزایش را تجربه کرده است و علیرغم اینکه دولت هیچگونه افزایش قیمتی را برای تخم‌مرغ مصوب نکرده است، اما برخی فروشندگان به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند و قیمت هر عدد تخم‌مرغ به ۴۰۰ تومان هم رسیده است.

گزارش‌‎های میدانی مهر حکایت از این دارد که هم اکنون برخی از فروشندگان نه تنها از عرضه تخم‌مرغ به بهانه افزایش قیمت در روزهای آینده خودداری می‌کنند، بلکه کار به جایی رسیده است که حتی این محصول در برخی از مغازه‌ها، تنها به مشتریان همیشگی مغازه‌داران که پای ثابت خرید از مغازه آنها هستند، ارایه می‌شود.

یکی از مشتریانی که برای خرید تخم‌مرغ به بازار مراجعه کرده بود، گفت: وقتی از فروشندگان درخواست یک شانه تخم‌مرغ کردم، با این جمله مغازه‌داری که همواره از او خریدهای روزانه‌ام را انجام می‌دهم مواجه شدم که قیمت قرار است افزایش یابد و من چند شانه‌ای تنها به مشتریان خاص خود عرضه می‌کنم. قیمت هر شانه ۲۰ عددی هم حدود ۸ هزار تومان تمام می‌شود.

او افزود: این در شرایطی است که برخی از مغازه‌داران حتی تخم‌مرغ را با همین قیمت به مشتریان ارایه نمی‌کنند و از ارایه آن سر باز می‌زنند. البته هنوز میادین میوه و تره‌بار به عرضه تخم‌مرغ می‌پردازند؛ اما معمولا در ساعات ابتدایی تمام می‌شود.

این در شرایطی است که تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ همواره با کوچکترین نوساناتی در قیمت، اقدام به دپوی کالا و عدم عرضه آن به بازار می‌کنند، به بهانه اینکه شاید بتوانند سود بیشتری نصیب خود کنند؛ در حالی که یک بار برای همیشه به اصلاح سیستم تولید خود نمی‌پردازند و البته وزارتخانه متولی تولید نیز چنین عزمی را برای حل مشکل مرغ و تخم‌مرغ به نظر می‌رسد که نداشته باشد.

به هرحال بالا رفتن قیمت تخم‌مرغ در کشور به نظر می‌رسد که به صورت خودسرانه از سوی برخی عرضه‌کنندگان و عمده‌فروشان بالا رفته است و البته خبرها حکایت از این دارد که تولیدکنندگان نیز در این موضوع بی‌تقصیر نبوده‎‌اند، چراکه مطابق قانون، سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کالاها مشخص است و چنانچه عرضه‌کننده‌ای کالا را با نرخی بیش از سودهای تعیین شده عرضه کند، حتما متخلف شناخته خواهد شد، بنابراین زمانی که افزایش قیمت به صورت فراگیر در بازار رخ می‌دهد، به طور قطع تولیدکننده با مشکلاتی مواجه است و قیمت را بالا برده است.

این در شرایطی است که برخی تولیدکنندگان نیز خود اقدام به این افزایش خودسرانه قیمت کرده‌اند و این گونه است که بازار به دلیل همین افزایش قیمت، متشنج شده است. در حالیکه در میادین میوه و تره بار که بر روی آن نظارت مستقیم صورت می‌گیرد، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. البته در این میان شاید بازرسی‌ها را نیز باید قویتر کرد تا متخلفان جرات چنین افزایش‌های خودسرانه قیمتی را نداشته باشند.بررسی‌های میدانی مهر از میادین میوه و تره‌بار حکایت از آن دارد که هم اکنون بسته ۶ عددی تخم‌مرغ ۲۰۰۰ تومان، بسته ۹ عدد ۲۸۰۰ تومان، بسته ۱۲ عددی ۳۳۰۰ تومان و بسته ۱۵ عددی ۳۷۰۰ تومان است. در حالیکه هم اکنون هر عدد تخم‌مرغ از سوی برخی از فروشندگان در سطح شهر حتی به قیمت ۴۰۰ تومان هم عرضه می‌شود که باید برای این بازار فکری کرد.

 

 

ماشین لباس شویی در ایران 600 هزار تومان، در دوبی 60 هزار تومان!
رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل و نوسان نرخ ارز را دو عامل اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار دانست و گفت: دولت باید خیلی پیشتر جلوی صادرات برخی از مواد اولیه صنایع را می‌گرفت.

به گزارش ایسنا، محمد طحان‌پور، با اشاره به این‌که افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار نسبت به برخی کالاهای دیگر کمتر بوده است، گفت: به غیر از بحث نوسان نرخ ارز، بالا‌ رفتن قیمت مواد اولیه تاثیر زیادی روی بازار لوازم خانگی داشته است. به عنوان مثال در تولید آبگرمکن به میزان زیادی از مس استفاده می‌شود که این ماده را شرکت مس باهنر کرمان تولید می‌کند و این شرکت نیز قیمت خود را بالا برده است.

وی افزود: شرکتهایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و قائد بصیر نیز که مواد اولیه‌ تولید لوازم خانگی را تولید می‌کنند، قیمتهای خود را بالا‌ برده‌اند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به برخی از سوء‌استفاده‌های رخ‌ داده در بازار لوازم خانگی اضافه کرد: افزایش قیمت مواد پتروشیمی مانند رنگ و حتی افزایش قیمت مواد بسته‌بندی نیز در بالا‌ رفتن قیمت لوازم خانگی در بازار موثر بوده است.

طحان‌پور با بیان این‌که تنوع مدل در بازار لوازم خانگی به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: به عنوان مثال در بازار تلویزیون تعداد تنوع محصول کاهش یافته است و تولید‌کنندگان فروشندگان را مجبور می‌کنند که تنها از یک جنس محدود خریداری کنند.

او با اشاره به پایین‌ بودن رقابت‌پذیری تولید‌ کنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: به عنوان مثال لباسشویی دوقلوی تولید داخل هم‌اکنون حدود 600 هزار تومان قیمت دارد، در حالی که قیمت این محصول در دوبی تنها 60 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم ممنوعیت واردات کالاهای لوکس نیز گفت: تعریف مشخصی درباره کالاهای لوکس وجود ندارد. حتی تلویزیونهای بالای 46 اینچ و یخچال ساید‌ بای ساید بالای شش میلیون تومان هم در بازار مشتریان خاص خود را دارد. بهتر است به جای این اظهارات جلوی مصرف ارز در بخشهایی گرفته شود که کشور واقعا نیازی به آنها ندارد.

به گفته‌ی وی لباسشویی تولید داخل فناوری پایین‌تری از مشابه وارداتی دارد و قیمت آن نیز بیشتر است.

طحان‌پور همچنین با انتقاد از صادرات مواد اولیه صنایع در شرایط کنونی گفت: دولت باید خیلی پیشتر جلوی صادرات برخی از مواداولیه‌ تولید داخل را می‌گرفت، چرا که سود ناشی از صادرات این مواد تنها به جیب عده‌ای کارخانه‌دار می‌رود و این در حالی است که مردم تحت فشار قرار می‌گیرند و صنعت لطمه می‌بیند.

 

 

محمد خوش‌چهره: یارانه‌نقدی را حذف کنید، جیره غذایی بدهید
افزایش قیمت‌های کالاها و روند رو به رشد تورم، سفره بسیاری از مردم را تهدید می‌کند.  دکتر محمد خوش‌چهره ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با «قانون» افزود: در حال حاضر یارانه به عنوان کمک خرجی مردم برای تامین نیازهای اولیه آنها پرداخت می‌شود اما نکته اینجاست که افزایش نرخ تورم سبب شده است قدرت خرید این پولی که هر ماه به مردم پرداخت می‌شود روز به روز کاهش یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: افزایش مداوم قیمت‌ها سبب شده است هدفی که در موضوع پرداخت یارانه دنبال می‌کردیم برآورده نشود و همین امر می‌تواند مشکلاتی را برای کشور به وجود بیاورد. 

وی با اشاره به اینکه بهتر است روند تزریق نقدینگی و پرداخت پول نقد متوقف شده و به جای آن دولت با قیمت‌های بسیار پایین به مردم جیره غذایی بدهد، گفت: وقتی فردی بداند هر ماه مقداری گوشت و مرغ و برنج و سایر کالاهای اساسی را دریافت می‌کند در حقیقت خیالش از بابت معیشت حداقلی راحت می‌شود این در حالی است که همین حالا قدرت خرید یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود نمی‌تواند خیال مردم را راحت کند که هر ماه مبلغی را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به این که درشرایط تورمی کنونی بهتر است دولت روی کالاهای اساسی و تغذیه مردم حساسیت به خرج دهد، گفت: اینکه هر روز قیمت شیر و لبنیات و مایحتاج عمومی افزایش می‌یابد امر خطرناکی است. باید روی چیزهایی که مرز تغذیه و سوء تغذیه هستند حساس بود. مثلا اگر نوشابه صد برابر این هم گران شود مشکلی نیست و گرانی این کالا تهدیدی برای سلامت مردم محسوب نمی‌شود اما نمی توان به سادگی از کنار افزایش قیمت شیر و لبنیات و ... گذشت.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: گوشت نباید مشمول افزایش دائمی قیمت‌ها باشد. دولت این پولی را که هر ماه تزریق می‌کند می‌تواند به صورت کالایی اختصاص دهد تا مشکلات مردم کاهش یابد.


شیوه فعلی ناکارآمد است
وی در توضیح این مطلب افزود: هدف دولت از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کمک به کاهش شکاف طبقاتی در کشور بود اما در عمل شیوه فعلی ناکارآمدی خود را نشان داده است و باید این روند را تصحیح کرد. 

او گفت: اعطای پول به مردم کمکی نمی‌کند، خود شما به عنوان یکی از خیل افراد طبقه متوسط ایرانی ترجیح نمی‌دادید که پول یارانه‌ها را دریافت نمی‌کردید اما به قیمت یک سال و نیم پیش یا دو سال قبل گوشت و برنج و ... را خریداری می‌کردید.

وی در پاسخ به این پرسش که با این وجود ثمره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها چه بود و آیا اجرا نشدن این طرح به نفع کشور نبود، گفت: خوب به هر حال وقتی طرحی ناکارآمدی خودش را نشان می‌دهد بهتر است روش اجرای اصلاح شود .   پیش از این نیز برخی کارشناسان با اشاره به وضعیت کنونی قیمت‌ها و روند رو به رشد بهای کالاهای مورد نیاز مردم ضرورت بازگشت کوپن به اقتصاد را مورد اشاره قرار داده‌اند . احمد توکلی خواستار آن شده است که کوپن به اقتصاد ایران بازگردد تا مردم بدانند هر ماه حداقل بخشی از کالاهای مورد نیازشان را دریافت می‌کنند.

خوش‌چهره در پاسخ به این پرسش که آیا تخصیص مواد غذایی ارزان قیمت خود فساد آفرین نیست، گفت: بالاخره باید نظارت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. دولت می‌تواند با هدایت پولی که اکنون به عنوان یارانه پرداخت می‌کند به بخش‌های تولیدی ، امکان افزایش تولید مواد غذایی را در دستور کار قرار دهد و به این ترتیب بخش مهمی از مشکلات را برطرف کند.


باید به سوءتغذیه حساس بود
این استاد اقتصاد ادامه داد: مسئله مهم در فضای فعلی سوء تغذیه است که باید برای جلوگیری از آن برنامه‌ریزی کرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که با شرایط فعلی نظرتان درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست، گفت: من اصلا علاقه‌ای به صحبت درباره موضوع یارانه‌ها ندارم. ما پیش از این هشدارهای فراوانی داده بودیم و عواقب اجرای کار به این صورت را گوشزد کردیم . همان زمان گفتند تزریق نقدینگی چه عواقب زیان باری در پیش دارد اما متاسفانه کسی به هشدارهای داده شده گوش نکرد و طرح به این صورت اجرایی شد.

وی گفت: آنچه پیشنهاد من است توقف روند فعلی و پرداخت جیره غذایی به ازای هر نفر به مردم است هر چند ممکن است باز هم کسی تمایلی به استفاده از نظرات کارشناسی نداشته باشد.  خوش چهره گفت: 95 درصد درآمد خانوار صرف خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت، حمل و نقل و اگر چیزی بماند تفریح می‌شود. اگر می‌خواهیم با پرداخت یارانه کمکی به مردم بکنیم بهتر است یکی از این موارد را تقبل کنیم. مهم ترین موضوع چیست؟ طبیعتا غذا.  بگذارید تورم قیمت نوشابه و سایر اقلامی از این دست را صد برابر کند اما نباید وضعیت طوری شود که افراد نتوانند گوشت و شیر و ... بخورند . با اعطای سبد غذایی به مردم می‌شود جلوی سوء تغذیه ناشی از تورم در گروه‌های بسیاری از مردم را گرفت. 

 

وی گفت: با توسعه تولید 7- 8 قلم کالا مانند برنج و گوشت و لبنیات و ... می‌توان به مردم کمک کرد . افراد بدانند هر ماه به این میزان کالا دریافت می کنند و اتفاقا این کار شکاف طبقاتی را نیز کاهش می‌دهد چون مردم به حداقلی ازغذا که مورد نیازشان است دسترسی خواهند  داشت.


وی گفت: ادامه این روند و اعطای پول هیچ تاثیری بر وضعیت زندگی مردم ندارد و روز به روز بیشتر به رشد تورم دامن می‌زند.

طرح هدفمندی یارانه‌ها از 18 آذر ماه سال 1389 به مرحله اجرا درآمد. هر چند مسئولان اجرای این طرح وعده دادند که سال اول هدفمندی یارانه‌ها سخت ترین سال است و در سال‌های آتی اجرای این طرح حتی به کاهش قیمت‌ها و افزایش رقابت در میان تولیدکنندگان ایرانی منجر می‌شود اما در عمل این اتفاق رخ نداد و تزریق ماهانه نقدینگی به خانوارها به رشد قابل توجه تورم منجر شده است و وزیر صنعت، معدن و تجارت خود نیز بر افزایش قابل توجه هزینه تولید کالاها و مساله گرانی در کنار گرانفروشی تاکید دارد.

بر اساس این گزارش اخباری مبنی بر توقف فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها منتشر شده است و مجلس نیز طرحی در این خصوص را به تصویب رسانده است اما نکته اینجاست که هنوز اخباری مستند و قطعی از سوی مجریان طرح هدفمندی مبنی بر توقف فاز دوم و اتخاذ تصمیمات تازه در این خصوص منتشر نشده است.

نظرات بینندگان