arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۱۵ آبان ۱۳۹۱

کشف 5 سکه‌ 1400 ساله در سیرجان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول موزه سیرجان گفت: 5 سکه ضرب سیرجان و دیوارنگاری در منزل تخریب شده قدیمی روستای محمودآباد این شهرستان کشف شد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، محسن اسدی از کشف پنج سکه ضرب سیرجان خبر داد و اظهار داشت: این سکه‌ها تحویل موزه واقع در دارالقرآن سیرجان شد تا این موزه گویای قدمت سیرجان به عنوان ایالت شرقی ایران باشد.

وی افزود: در موزه سیرجان بیش از یک‌هزار سکه از دوران‌های مختلف قاجاریه، صفویه و اشکانیان وجود دارد و با تحویل پنج سکه دیگر که مربوط به سال 37 هجری و نام سیرجان روی آن حک شده است، مشخص شد یک‌هزار و 400 سال پیش سکه در این شهر ضرب می‌شده و یکی از ولایت‌های مهم ایران بوده است.

اسدی با بیان اینکه این سکه‌ها هم مربوط به قبل از اسلام و هم مربوط به بعد از اسلام است، تصریح کرد: همچنین دیروز در خانه‌ای قدیمی که در روستای محمودآباد سادات سیرجان وجود دارد در آن دیوارنگاری مربوط به 200 سال پیش دوران قاجاریه کشف شد.

مسئول موزه سیرجان گفت: این خانه که تخریب شده است، منزل مسکونی فردی تاجر در منطقه بوده که نقاش این دیوار فردی به نام علی‌اکبر است و در نقوش دیوارنگاری مضامین رزمی و بزمی است.

اسدی افزود: روستای محمود‌آباد سادات در سیرجان قدمت 400 ساله دارد و در آن بادگیرها و یخدان‌هایی است که اخیرا میراث فرهنگی استان اقدام به مرمت و تعمیر بادگیر قدیمی آن کرده است.

نظرات بینندگان