arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۱

مطهری: تصمیم هیات رئیسه در ماجرای سوال از رئیس جمهور قانونی بود/رهبری مخالف جنجال هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت:

علی مطهری در خصوص احتمال بررسی مجدد امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور گفت: به هرحال این کار خلاف آئین نامه و غیرقانونی و نوعی اتهام زدن به هیأت رئیسه است. اساسا پس گرفتن امضا بعد از مهلت یک هفته ای مقرر در آئین نامه که در تاریخ هفتم آبان به پایان می رسیده، یک عمل غیرقانونی بوده است و امضاهایی که در جلسه یکشنبه 14 آبان پس گرفته شد در واقع به قوت خود باقی است گرچه با فرض کاهش این امضاها نیز سوال از حد نصاب نیفتاد و با 76 امضا به رئیس جمهور ابلاغ شد و این در حالی است که باید با 86 امضا ابلاغ می شد.

نماینده تهران درباره نظر برخی نمایندگان مبنی بر اینکه رئیس مجلس می توانست از نفوذ خود در کاستن تعداد امضاها استفاده کند، به مهر گفت: کسانی که چنین اعتقادی دارند برای نماینده شخصیت مستقلی قائل نیستند و معتقدند همه چیز از بالا باید تصمیم گیری شود و مجلس هم یک دکور بیشتر نیست برای آنکه به دنیا نشان دهیم که ما هم مجلس داریم و سوال و استیضاح داریم و خلاصه ژست دموکراسی و تظاهر به دموکراسی و مردم سالاری کافی است.

مطهری افزود: آنها مجلس را برای تصویب لوایح و طرح های معمولی که به جایی برنمی خورد، می‌خواهند، مثل عضویت ایران در فلان کنوانسیون محیط زیست، اما نقشی برای مجلس در مسائل اساسی کشور قائل نیستند. این افراد به حال مجلس مضر هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح هیات رئیسه مجلس نیز خاطرنشان کرد:اگر ایرادی به هیات رئیسه وارد باشد این است که چرا پس از اتمام مهلت قانونی، کاهش امضاها را پذیرفته و سوال را بجای 86 امضا با 76 امضا به رئیس جمهور ابلاغ کرده است و الا اصل کار هیات رئیسه در قرائت سوال و ابلاغ آن به رئیس جمهور کاملا مطابق با آئین نامه داخلی مجلس بوده است.

مطهری با بیان اینکه رفتار برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان در جلسه روز یکشنبه رفتار قابل قبولی نبود، افزود: اینکه فراکسیون اقلیت بخواهد نظر خود را بر مجلس تحمیل کند آنهم با هزینه کردن رهبری، یک عمل غیرقابل پذیرش است. اکثریت مجلس نیز کار آنها را نپسندیدند. همه نمایندگان مجلس سخنان و رهنمودهای رهبری را می شنوند و تحلیل می کنند و استنباط و برداشت لازم را برای خود دارند و در تصمیمات خود دخالت می دهند.

وی گفت: معنی ندارد که چند نفر بگویند که استنباط ما از سخنان اخیر رهبری این بوده که سوال از رئیس جمهور انجام نشود و بقیه هم باید اطاعت کنند. توصیه آخر رهبر انقلاب به روسای سه قوه این بود که در روابط خود با هم مدارا کنند، این چه ربطی به وظیفه نمایندگان در سوال از رئیس جمهور دارد؟ سخنان ایشان در بجنورد هم هیچ ارتباطی با وظیفه نظارتی نمایندگان ندارد. رهبری مخالف جنجال هستند

نماینده تهران. افزود: مشکل اینجاست که برخی خود را رابط میان مجلس و رهبری می دانند و می خواهند نمایندگان حرف آنها را حرف رهبری تلقی کنند و این باطل و خطرناک است و فلسفه وجود مجلس را از بین می برد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال گذشته در کرمانشاه فرمودند «نمایندگان مجلس وظایفی دارند، رهبری نه در کار آنها دخالت می کند، نه حق دخالت دارد و نه چنین چیزی امکان پذیر است.» بنابراین بهتر است این دوستان روش خود را تغییر دهند و تشخیص مصالح کشور را به عهده خود نمایندگان بگذارند و خود را قیم آنها ندانند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
1
16
خدا پدرت را بیامرزد
نظرات بینندگان