arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱

با گران ترین خودروی ایران آشنا شوید/ تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سال 2007 که گرن توریسمو برای نخستین بار راهی بازارهای جهانی شد؛ همه هوادارانش انتظار تقابل آنرا با سایر سوپر اسپرت ها می کشیدند درحالیکه به اعتقاد برخی هدف مازراتی از ساخت چنین خودرویی، عرضه یک سوپر اسپرت تمام عیار نبود.

به گزارش انتخاب به نقل از باشگاه خبرنگاران، سال 2007 که گرن توریسمو برای نخستین بار راهی بازارهای جهانی شد؛ همه هوادارانش انتظار تقابل آنرا با سایر سوپر اسپرت ها می کشیدند درحالیکه به اعتقاد برخی هدف مازراتی از ساخت چنین خودرویی، عرضه یک سوپر اسپرت تمام عیار نبود.
نگاهی منتقدانه به مدل های سابق مازراتی نشان می دهد که از اواسط دهه هشتاد میلادی تا سال 2004، مدل های این شرکت با آنکه به لحاظ فنی کم و بیش تفاوتی با سایر خودروهای اسپرت مطرح جهان نداشتند اما با لحاظ ظاهری اکثرا از یک چیز رنج می بردند و آن هم بلا تکلیفی ظاهرشان بود.
نداشتن روح ایتالیایی در خودروها یا نزدیکتر شدن زبان طراحی آنها (به ویژه در دهه نود) به خودروهای آلمانی شاید دو نکته مهمی باشند که مازراتی در سال های آغازین هزاره سوم میلادی برای برطرف کردن آن اصرار و پافشاری زیادی داشت.
با آمدن نسل پنجم کواتروپرورته در سال 2003 دیگر همه چیز برای یک تحول انقلابی آماده بود؛ پنین فارینا رگ خواب مازراتی را به خوبی پیدا کرد؛ او بود که سال 1948 نخستین اسپایدر مازراتی یعنی مدل A6GCS را طراحی کرد پس بهتر از هر کسی می دانست که مازراتی بدنبال چه چیزی است.
جالب است که از آن سال پنین فارینا در طراحی هیچ کدام از مدل های مازراتی دستی نداشت تا 55 سال بعد که طراحی کواتروپورته نسل پنجم را برعهده گرفت. با استقبال از کواتروپورته، مازراتی به دنبال سومین همکاری خود با پنین فارینا رفت که نهایتا این همکاری در سال 2007 به ثمر نشست و گرن توریسمو به تولید رسید؛ خودرویی که نسبت به مدل های سابق مازراتی بی نهایت زیبا بود و طراحی بی نظیرش همه را به تحسین واداشت.
شتاب صفرتاصد گرن توریسمو معادل 5.2 ثانیه و حداکثر سرعتش 285 کیلومتر برساعت است که اگر مدل گرن توریسموS باشد این اعداد به ترتیب 4.8 ثانیه و 300 کیلومتر برساعت خواهند بود.
اولین خودرو مازراتی گرن توریسمو کروک مدل ۲۰۱۳ با قیمت یک میلیارد و دویست میلیون تومان از گمرک تهران ترخیص شده است.

نظرات بینندگان