arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۱

لغو دو برنامه شاد به بهانه نزدیکی محرم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  عصریران نوشت:ابتدا این دو خبر را بخوانید:

خبر اول - 16 مهر 91 :

«کنسرت بهداد بابایی نوازنده صاحب سبک سه‌تار و ردیف‌دان که قرار بود 18 آبان در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شود، به رغم طی مراحل دریافت مجوز، با عدم همراهی مسئولان ارشاد تبریز لغو شد.
 بابایی ضمن اعلام این مطلب به ایسنا گفت: وقتی مدیر برنامه‌های این کنسرت به من اطلاع داد که برنامه لغو شده است، دچار حیرت شدم، چرا که فکر نمی‌کردم برای یک دونوازی ساده(سه تار و تنبک) هم مشکلاتی بوجود آید.
 
بابایی در پاسخ به این پرسش که دلیل لغو کنسرت چه بود، گفت: به صورت کتبی به ما چیزی ندادند اما گفتند، از آنجا که نزدیک ایام محرم هستیم، صلاح است که برنامه موسیقی در شهر تبریز نباشد.
 
بابایی با اشاره به اینکه نامه تقاضای برگزاری کنسرت را اداره ارشاد تبریز برای مرکز ارسال کرد و دفتر موسیقی ارشاد هم بلافاصله مجوز اجرا صادر کرد، گفت: متاسفانه مدیر این برنامه در تبریز برای این کنسرت پوستر چاپ کرد و حتی هزینه اجاره سالن هم پیش پرداخت شد و از این بابت زیان فراوانی تقبل کرد.»

خبر دوم - 17 مهر 91 :

«جشن بزرگ آبادان که قرار بود با حضور هنرمندان مطرح کشور برگزار شود، به‌دلیل نزدیکی به ماه محرم لغو شد.
به گزارش فارس ، جشن بزرگ شاد و مفرح این شهرستان که قرار بود هفدهم و هجدهم آبان‌ماه سال جاری در شهرستان آبادان برگزار شود، لغو شد.

این برنامه به‌دلیل نزدیک بودن به ماه محرم لغو شده و آن دسته از شهروندان که برای حضور در این جشن بلیط تهیه کرده بودند مجبور به بازگرفتن مبالغ خود هستند.»

این برای اولین بار نیست که جلوی برنامه هایی که می تواند شادی و تفریح را به میان مردم ببرد را می گیرند و هر بار هم به بهانه ای ؛ اما این بار ، بهانه ای که مطرح کرده اند ، بسیار عجیب و غریب است: نزدیک شدن به ماه محرم!

این که برخی افراد آنقدر قدرت داشته باشند که بتوانند به طور غیرقانونی جلوی برنامه هایی که مراحل قانونی شان طی شده را بگیرند یک موضوع است که پیشتر بدان پرداخته ایم - و البته گوش شنوایی نیافته ایم - ولی این که آقایان از ماه محرم مایه گذاشته اند ، موضوع جدیدی است که تأسف را مضاعف می کند.

این ها که کاتولیک تر از پاپ شده اند ، باید به ملت توضیح دهند که کدام آموزه دینی ، اخلاقی ، قانونی و حتی عرفی گفته است جلوی شادی مردم را به بهانه نزدیکی محرم بگیرند؟ چه کسی گفته از 10 روز مانده به محرم مردم باید عزادار شوند و برنامه های شاد و کنسرت ها به همین بهانه لغو شود؟! این طور که پیش می رود ، هیچ بعید نیست از سال بعد ، یک ماه قبل و یک ماه بعد از محرم و صفر نیز مردم را حتی از برپایی مراسم عقد و عروسی هم منع کنند!

آنهایی که با مردم این گونه توهین آمیز رفتار می کنند بفهمند که مردم ، دیندارتر و مقید تر از آنان هستند و البته مانند آنها اهل ریا و دغل هم نیستند.
10 روز دیگر که محرم بیاید ، خواهند دید همین مردمی که پیش پا افتاده ترین شادی ها از آنان دریغ می شود ، همانند سال ها و قرن های گذشته ، حماسه حسینی (ع) را پاس خواهند داشت و حرمت محرم را نگه خواهند داشت.

کسانی که به بهانه نزدیکی به محرم مردم را از شادی و تفریح بازمی دارند ، بدانند که با تحجر و حماقت خود ، بیشترین جفا را به دین و تشیع روا می دارند چرا که تصویری خشک و خشن و بی منطق از دین محمدی(ص) در نزد مردم و به ویژه جوانان ترسیم می کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که اکثر این اتفاقات در شهرهایی به غیر از تهران رخ می دهد و این ، حاکی از قدرت یابی گروه ها و اندیشه های تحجرگرایانه در استان هاست. مثلاً در حالی که این دو برنامه در دو شهر مختلف کشور لغو شده اند ، در تهران برنامه های مشابه ادامه دارد و البته در شهرهایی که متحجران هنوز نتوانسته اند حرف اول را بزنند.

اگر امروز ،شاهد آن هستیم که بین جوانان دین گریزی هایی وجود دارد ، یکی از علت های عمده اش همین سلفی گری هایی است که به جان جای جای کشور افتاده و چهره دین را تحریف کرده است. آیا زمان برخورد با سلفی هایی که به نام تشیع ، مردم را به دین بدبین می کنند فرا نرسیده است؟
نظرات بینندگان