ایسنا: رئیس هیأت مدیرها انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران از بینظمی در سفر پس از لغو پروازها در هفتههای اخیر و همچنین افزایش ردِ درخواست ویزای توریستی ایرانیها از سفارتخانههای اروپایی پس از تحولات منطقهای اخیر خبر داد.
امیر پویان رفیعی شاد درباره وضعیت سفر و گردشگری در کشور، نخست به شرایط گردشگری ورودی اشاره کرد و افزود: وضعیت گردشگری ورودی ایران درحال حاضر تعریف چندانی ندارد. این بخشِ گردشگری تقریبا از سال ۱۳۹۸ مدام درگیر بحران است. تورهای ورودی در وضع موجود عملا به صفر رسیده است. از بازارهایی چون ترکیه، چین و روسیه با توجه به تعمالاتی که اخیرا آغاز شده بود، تعداد گردشگران ورودی انگشتشمار شده و یا برنامه سفرشان لغو شده است. با این شرایط برای آینده پیشبینی وجود ندارد. اگر وضع به همین منوال بماند و تدبیری نشود احتمالا تا اردیبهشت سال ۱۴۰۴ رکود در گردشگری ادامه داشته باشد.
رئیس هیأت مدیرها انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران ادامه داد: تعداد بنگاههای اقتصادی که در گردشگری ایجاد شده قابل توجه است. از طرفی، هر دولتی بر سر کار آمده شعار کاهش آمار بیکاری را داده است، درحالیکه با وضع موجود بسیاری از بنگاههای اقتصادی گردشگری ورشکسته شده یا در آستانه آن قرار گرفتهاند و ناچارند از این کار کنار بکشند یا نیروی انسانی متخصص خود را تعدیل کنند. آنها سرمایهگذارانی هستند که سالها وقت و سرمایه خود را در این راه گذشتهاند و علاوهبر این بحرانها، درگیر مالیات و عوارض هم هستند. یک دهه است ما به هر مسئولی که بر سرکار میآید، این مشکلات را تکرار میکنیم و همچنان درگیر آن هستیم و از تکرار این مشکلات که هیچ راهحلی برای آن درنظر گرفته نمیشود، خسته شدهایم.
او درباره وضعیت تورهای خروجی و سفرهای خارجی با توجه لغو پیدرپی پروازهای ایرلاینهای بینالمللی گفت: سفرهای خارجی همچون سفرهای ورودی از تحولات اخیر در منطقه تأثیر پذیرفته و سفارتخانههای اروپایی با شکل خاصی با درخواست ویزای توریستی شهروندان ایرانی برخورد میکنند و تعداد ریجکتی ویزاهای توریستی ایرانیها زیاد شده است.
رفیعی شاد در ادامه به وضعیت سفرهای داخلی پرداخت و اظهار کرد: تورها و سفرهای داخلی تحتتأثیر دو عامل تورم و تحولات منطقهای قرار گرفته است. مردم نه تنها کمتر با تور سفر میکنند که لغو شدن پروازها در روزهای اخیر، بسیاری را بر آن داشته است فقط در صورت ضرورت از هواپیما استفاده کنند و مسیرهای زمینی را ترجیح دهند. ضریب اشغال هتلها کاهش یافته و اقبال از سفرهای تفریحی کمتر شده است.
او اضافه کرد: آغاز این هفته با توجه به کنسلی پروازها، در سفرهای هوایی نا بهسامانی پیش آورد. با وجود آنکه تأخیر بیش از دو ساعت مشمول قانون ابطال است اما ایرلاینها ساعت جدید و یا زمان جایگزین به مسافر اعلام کردند، درصورتی که بسیاری از مسافران شرایط جایگزینی نداشتند، بنابراین یا از راه زمینی سفر خود را انجام دادند یا کلا از سفر انصراف دادند.
رئیس هیأت مدیرها انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران گفت: ما با یک بینظمی در سفرهای هوایی مواجهیم که الزامی است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سریعتر وارد عمل شود و سازمان هواپیمایی قویتر عمل کند و راهکاری برای مواقع مشابه بیندیشند و قوانین کاملتری را مصوب کنند، چون تا بخشنامه تنظیم و ابلاغ کنند زمان زیادی صرف خواهد شد و حقوق همه ضایع میشود.
رفیعی شاد با اشاره به چالشی که پس از لغو پروازها در هفتههای اخیر پیش آمد، اظهار کرد: این وضعیت به یک معضل و بحران تبدیل شد که آژانسهای مسافرتی را به دردسر انداخته است. ما با ایرلاین، هتل و مسافر طرف هستیم، درحالی که هزینه سفر را پرداختهایم اما نه هتل و نه ایرلاین حاضر به استرداد آن نیستند و از طرفی مسافر خواهان بازگشت پول خود است و فقط آژانس مسافرتی را طرف حساب خود میداند. در واقع، با آنکه تمام این بخشها باید پاسخگو باشند اما توپ فقط به زمین آژانسهای مسافرتی انداخته شده است.
او با اشاره به بخشنامههای سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی که شرایط اضطراری و استردادی را اعلام کرده بودند، گفت: استرداد هزینهها درحال انجام است اما روند آن طولانی شده است. معضل اصلی این است که ما با کارگزاران و هتلهای غیرایرانی مواجهیم که قوانین داخلی ما برای آنها کاربردی ندارد و قابل تمکین نیست. شنبه گذشته که پروازهای داخلی و خارجی برای سه چهار ساعت لغو شد، هنوز نتوانستهایم اوضاع کنسلیها را سر و سامان دهیم، وقتی زورمان به ایرلاینها داخلی نمیرسد، با کارگزاران خارجی میخواهیم چه کار کنیم!؟
رئیس هیأت مدیرها انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران با اشاره به تحریم تعدادی از ایرلاینهای ایرانی که به اروپا و کشورهای دیگر پرواز داشتند، اظهار کرد: درحال حاضر ایرلاینهای امارات و ترکیه کلاس پروازی نرخ پایین را به روی بازار ایران بستهاند و اگر قرار باشد شرایط تحریم ادامه داشته باشد ناچاریم یک شریک غیرایرانی در پروازها داشته باشیم. آنها باید تسهیلاتی بدهند، به هر حال برای آنها بازارسازی شده است و با این شرایط نباید آنها نرخهای خاص و بالا بدهند و یا خدماتشان را محدود کنند. باید مقامات در اینباره تدبیر کنند و راهحل داشته باشند.