arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۱۷ آبان ۱۳۹۱

کسر قطعی 34 امتیاز از سهمیه‌های ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از تذکرات کنفدراسیون فوتبال آسیا به مسئولان ایرانی برای رفع نواقص و مشکلاتی که در ورزشگاه‌ها و کسب پروانه حرفه‌ای باشگاه‌ها وجود داشت، 34 امتیاز به طور قطعی از مجموع امتیازات ایران کسر شد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، در حالی که کشورهای صاحب فوتبال عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا برای افزایش سهمیه تعداد تیم های خود در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به دنبال جمع آوری حداکثر امتیازات آیتم هایی که AFCبر روی آن تاکید دارد هستند، فوتبال ایران به راحتی امتیازاتی را از دست می دهد که از قبل قابل پیش بینی بود و بارها کارشناسان و رسانه ها در خصوص آن هشدار داده بودند. 

اولین پروسه کسر امتیاز از فوتبال ایران با کسر حدود34 امتیاز به دلیل اخذ نشدن درجه A توسط 5 ورزشگاه اکباتان، دستگردی، تختی آبادان، تختی تهران و غدیر اهواز که 5 باشگاه لیگ برتری آنها را به عنوان ورزشگاه اصلی خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده اند، قطعی شده است.

این در حالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز در خصوص ورزشگاه هایی که 13 باشگاه دیگر لیگ برتری به عنوان ورزشگاه اول خود معرفی کرده اند پاسخی به فدراسیون فوتبال ایران نداده است.

عزیزمحمدی رئیس اتحادیه فوتبال باشگاه های ایران اما اعتقاد دارد که از 13 مورد باقی مانده که شامل ورزشگاه های فولاد شهر، آزادی، خلیج فارس، شهید باهنر کرمان، عضدی رشت، تختی انزلی، انقلاب کرج، یادگارامام قم و یادگار امام تبریز می شود و از سوی باشگاه های ذوب آهن، سپاهان، آلومینیوم هرمزگان، مس کرمان، سایپا، گهر، صبا، داماش، ملوان و تراکتورسازی به عنوان ورزشگاه های اصلی خود معرفی شده‌اند، ورزشگاه های حداقل 10 و حداکثر 12 باشگاه شرایط اخذ درجه A کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارند.

اگر در خوشبینانه ترین حالت و با احتساب اینکه ورزشگاه های معرفی شده 12 باشگاه موفق به کسب درجه A کنفدراسیون فوتبال آسیا بشوند، فوتبال ایران از 120 امتیازی که AFC برای آیتم ورزشگاه های درجه A باشگاه های یک کشور در نظر گرفته 40 امتیاز از دست خواهد داد. البته همانطور که اشاره شد کسر حدود 34 امتیاز به دلیل نواقص 5 ورزشگاه قطعی شده است و 6 امتیاز دیگر مربوط به یک ورزشگاه دیگر می شود که هنوز پاسخ آن از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نشده است.

در حال حاضر یکی دیگر از آیتم هایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا بر آن تاکید دارد اخذ پروانه حرفه ای برای باشگاه های حاضر در لیگ برتر یک کشور است که 100 امتیاز را نیز برای آن در نظر گرفته است.

در شرایط فعلی ورزشگاه های اکباتان، دستگردی، تختی آبادان، تختی تهران و غدیر اهواز موفق به کسب درجه A نشدند و با از دست دادن حدود 34 امتیاز این فرصت را از دست داده اند اما چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد این است که باشگاه های راه آهن، پیکان، فولاد، صنعت نفت آبادان و نفت تهران 10 روز وقت دارند که با معرفی ورزشگاه های جایگزین و یا اصلاح ورزشگاه های خود، این بار فرصت کسب امتیاز پروانه حرفه ای را از دست ندهند.

در این راستا تیم نفت تهران به دلیل حل نشدن مشکل نور ورزشگاه دستگردی با مسئولان ورزشگاه یادگار امام قم قراردادی امضا خواهد کرد. قرار است مشکل اسکوربرد ورزشگاه غدیر اهواز و همچنین نور و صندلی های ورزشگاه تختی آبادان نیز حل شود، ضمن اینکه باشگاه های راه آهن و پیکان تهران با همکاری شرکت توسعه و تجهیز برای حل مشکل اسکوربرد ورزشگاه تختی تهران وارد عمل شوند.

در صورتی که این باشگاه ها اقداماتی را که بدان اشاره شد طی 10 روز آینده انجام ندهند کسر حدود 28 امتیاز دیگر از فوتبال ایران قطعی خواهد شد.

هرچند که یک مقام اگاه در فدراسیون فوتبال به مهر، می گوید که سه باشگاه دیگر نیز برای اخذ پروانه حرفه ای مشکلاتی دارند که آنها نیز باید طی 10 روز آینده این مشکلات را حل کنند و اگر این کار را انجام ندهند شاهد کسر 17 امتیاز دیگر نیز خواهیم بود. بنابراین در مجموع خطر کسر حدود 45 امتیاز دیگر نیز بابت این آیتم مد نظر AFC، فوتبال ایران را همچنان تهدید می کند. که البته باید 6 امتیاز ورزشگاه باقی مانده را نیز به این جمع اضافه کرد.

این منبع آگاه با تاکید بر اینکه بی توجهی و غفلت خطر کسر امتیاز مجدد از فوتبال ایران در خصوص آیتم اخذ پروانه حرفه ای را به طور جدی تهدید می کند، گفت: این بار باشگاه های ایرانی قادر به سند سازی نیستند چون امکان دارد که کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون اطلاع قبلی نماینده ای را برای بازدید بفرستد که در صورت محرز شدن سند سازی تبعات سنگین تری برای فوتبال ایران خواهد داشت.    

در مجموع تاکنون از 220 امتیازی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دو آیتم اخذ پروانه حرفه ای باشگاه ها و کسب درجه A ورزشگاه های فوتبال یک کشور در نظر گرفته، فوتبال ایران 34 امتیاز آن را از دست داده و در آستانه از دست دادن 51 امتیاز دیگر قرار دارد.

نظرات بینندگان