arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱

بخشنامه "محدودیت و ممنوعیت" صادراتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری "مهر" بخشنامه روز چهارشنبه سازمان توسعه تجارت مبنی بر لیست دوگانه "محدودیت و ممنوعیت" صادراتی را براساس تازه‌ترین تصمیمات دولت منتشر کرد. در این بخشنامه دو جدول شامل کالاهای مشمول ممنوعیت صادرات ( 39 قلم کالا) و کالاهای مشمول پرداخت عوارض صادراتی (34 قلم کالا) پیش بینی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با  مهر گفت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته در رابطه با محدودیت صادراتی که بر روی تعدادی از اقلام کالایی اعمال شده است، تغییراتی با مصوبه جدید هیئت وزیران صورت گرفته است که بر مبنای آن، امیدواریم بتوانیم وضعیت صادرات غیرنفتی را به بهترین شرایط تغییر دهیم.

حمید صافدل افزود: محدودیت‌هایی که پیش روی صادرات غیر نفتی قرار گرفته، در راستای مصوبه مهرماه سال جاری هیئت وزیران مبنی بر حمایت از صنایع پائین دستی و تولیدات داخلی با رویکرد توجه بیشتر به نیاز بازارهای داخلی اتخاذ شده و باید به نوعی گفت که این مصوبه به معنای ممنوعیت صادرات این کالاها به صورت عام نیست.

وی تصریح کرد: دولت کماکان حمایت بی شائبه خود را از صادرات غیر نفتی صورت می دهد و همین حمایتها سبب شده است تا در دولتهای نهم و دهم بالاترین رشد صادرات رقم خورده و رکورد توسعه صادرات غیر نفتی به ثبت برسد.

به گفته صافدل، در این راستا تاکید هیئت وزیران بر این است که کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و نیز تبدیل ماده اولیه این گروههای کالایی به محصولات تولید داخلی در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از نیاز داخلی کشور برطرف شده و مواد اولیه وارداتی به محصول مورد نیاز با ارزش افزوده بالا صادر شود.

وی افزود: برهمین اساس، گروهی از مواد اولیه که نیاز بازارهای داخلی است و در گروه کالایی که قبلا در مصوبه مردادماه هیئت وزیران مورد تاکید قرار گرفته، صادراتشان ممنوع شده است به این معنا که کالاهای اساسی که با ارز مرجع وارد کشور می شوند، اجازه صادرات ندارند و اگر بنا بر صدور فراورده های تولیدی از آنها باشد، صادر کننده باید طبق این مصوبه ارز را به سیستم بانکی کشور برگرداند.

صافدل ادامه داد: این مصوبه به تمامی گمرکات بخشنامه شده است و گروههای مدنظر در آن در مواردی همچون گندم، آرد، شکر، قند، گوشت قرمز، جو، ذرت و شیر خشک خلاصه می شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برخی از کالاهایی که در سایر اولویت‌های به غیر از یک و دو قرار می گیرد، در مصوبه مردادماه هیئت وزیران تعیین تکلیف شده بود.

لیست دوگانه "محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها"

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: در مورد گروه دیگری از کالاها و مواد اولیه در بخش پتروشیمی که به تازگی مشمول مصوبه ای شده بودند که صادرات آنها ممنوع شود نیز باید گفت چنانچه این کالاها هم اکنون در محوطه  گمرکات باقی مانده باشد، می توانند در راستای ماده 11 آئین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات مورد اقدام واقع شوند که در این راستا، بدیهی است بر اساس تاریخ اجرایی مصوبه جدید که به گمرکات اجرایی کشور اعلام شده است، کالاهای مذکور چنانچه تا قبل از 26 آبان ماه در گمرکات اجرایی کشور اظهار شده باشند، قابلیت طی تشریفات قانونی را برای صادرات خواهند داشت.

صافدل گفت: بدین ترتیب کل کالاها در دو گروه کالاهایی که شامل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها می شوند در دو لیست جداگانه A و B  قرار می گیرند که تلاش داریم با اطلاع رسانی هایی که از طریق دستگاههای مختلف از جمله معاونت بازرگانی داخلی ، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

وی ادامه داد: گروه دیگری از کالاها که مشمول عوارض صادراتی هستند و یا احیانا علاوه بر عوارض، نیاز به کسب مجوز صادرات دارند، در فهرست تحت عنوان فهرست B  شناسایی می شوند که برای اعمال مراحل قانونی لازم به گمرکات اطلاع رسانی خواهند شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: کالاهایی که در فهرست A قرار می گیرند نیز صادرات آنها با رعایت حقوق مکتسبه و با رعایت تاریخ‌های اجرای مصوبه با شروطی که در متن مصوبه جدید هیئت وزیران توضیح داده شده، قابلیت اجرا دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فهرست کالاهای مشمول عوارض و مجوزهای صادراتی از آنجایی که در این گروه از کالاها ترکیبی از کالاهای پتروشیمی و یا کالاهای مستحصل از مواد اولیه کالاهای اساسی قرار گرفته صادرات ، با درصدهای مشخص شده ای که به عنوان عوارض تعیین خواهد شد  مجاز خواهد بود.

تعیین تکلیف وضعیت کالاهای "بدون ستاره"، "یک ستاره" و "دو ستاره"

صافدل، کالاهای قرار گرفته در فهرست B را شامل کالاهای "بدون ستاره"، "یک ستاره" و "دو ستاره" دانست و اظهار داشت: کالاهایی که بدون ستاره هستند، صرفا با پرداخت عوارض صادراتی می توانند نسبت به طی تشریفات گمرکی با رویه های قبلی اقدام کرده و صادرات داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای صادراتی که در گروه B قرار می گیرند و یک ستاره هستند، پس از تامین نیاز داخلی و براساس مجوز کارگروه تنظیم بازار امکان صادرات خواهند داشت که به این ترتیب این کالاها از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به گمرکات ابلاغ می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بدیهی است صادرات کالاهای مذکور منوط به پرداخت عوارض تعیین شده، است. به گفته رئیس کل سازمان تجارت ایران، کالاهایی که در فهرست B قرار می گیرند و دو ستاره هستند، صادراتش موکول به اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی ادامه داد: به دلیل سهولت در اطلاع رسانی و به منظور جلوگیری از استنباط های مقاوت در حوزه های مختلف تمامی اطلاعات مربوط به محدودیت ، ممنوعیت و عوارض صادراتی که طی سالهای اخیر وضع شده و استمرار آنها در گمرکات کشور مورد توجه است، در فهرست های کالایی متمرکز شده و بر این اساس بدیهی است اگر در فهرست عوارض صادراتی تغییراتی حاصل شده باشد تا تاریخ 26 آبان ماه سال جاری کلیه عملیات صادراتی با احتساب مبنای عوارض صادراتی تعیین شده در مصوبات قبل ملاک عمل خواهد بود و پس از این تاریخ مبنای دریافت عوارض صادراتی بر اساس ابلاغیه جدید تعیین خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به منظور هماهنگی هر چه بیشتر در صدور بخشنامه ها و دستورالعملهای مربوط به صدور و ورود کالا ، از گمرکات اجرایی و تمامی دستگاه‌های فعال در حوزه های اقتصادی درخواست می شود در اجرای تبصره ذیل ماده 4 قانون مقررات واردات و صادرات که مقرر می دارد تمامی بخشنامه ها و دستورالعمل های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمانهای اجرایی ذیربط اعلام شود، به طور جدی مورد رعایت قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهارداشت: نگاه دولت این است که کالاهای مواد اولیه پایه صنعتی در بخش فلزات ، پتروشیمی و مواد غذایی را به نحوی برنامه ریزی کند که ماده اولیه این سه گروه تبدیل به محصول نهایی شده و محصول نهایی آن صادر شود.

وی تصریح کرد: به این ترتیب هم از تولید داخلی حمایت خواهد شد و هم از صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر ارزآوری بیشتری نصیب دولت خواهد شد.

صافدل اعلام کرد: به زودی کمیته حقوق مکتسب صادر کنندگان در سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور نمایندگان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، معاونت اقتصادی و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، گمرک جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان بخش خصوصی با محوریت اتاق‌های بازرگانی تشکیل خواهد شد تا اگر در اجرای این مصوبه نیاز به دقت نظر برای صیانت از حقوق صادر کنند گان وجود داشته باشد زمینه آن فراهم شود.

بخشنامه امروز "محدودیت و ممنوعیت" صادراتی

به گزارش مهر، در نامه امروز چهارشنبه سازمان توسعه تجارت ایران به گمرک ایران آمده است: "احترما، با عنایت به مصوبه شماره 134268/ت 47898 ه مورخ 1391.7.8 هیئت محترم وزیران و پیرو نامه شماره 91.210.4106 مورخ  1391.8.8 و حسب نظر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ، بدینوسیله اقلام مشمول ممنوعیت صادرات در قالب جدول A1 و کالاهای مشمول اخذ عوارض صادراتی در قالب جدول B1 بشرح زیر تعیین می گردد.

خواهشمند است با رعایت مفاد ماده (11) مکرر آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات واردات مراتب جهت اقلام لازم به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ گردد. لازم به یادآوری است که مابه التفاوت مربوط به استفاده از ارز مرجع به صورت عوارض ذکر گردیده است."

در بخش تبصره‌های مهم این نامه آمده است: کالاهای تک ستاره در فهرست B1 پس از تامین نیاز داخلی و بر اساس مجوز کارگروه تنظیم بازار که توسط سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ می گردد می توانند صادر شوند. بدیهی است صادرات کالاهای مذکور منوط به پرداخت عوارض مربوطه خواهد بود. همچنین صادرات کالاهای دوستاره موکول به اخذ مجوز واردات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

ضمنا رعایت موارد زیر نیز در این نامه مورد تاکید قرار گرفته است:

1- میزان عوارض صادراتی در مورد آن دسته از اقلام موضوع جدول B1که مشمول اخذ عوارض بوده اند تاریخ 1391.8.26  مطابق مصوبات قبلی خواهد بود.

2- کلیه ضوابط قانونی در خصوص ورود موقت و صادرات مجدد کماکان به قوت خود باقی است.

به گزارش مهر، متن کامل این نامه پنج صفحه ای سازمان توسعه تجارت ایران که با امضای سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات این سازمان به گمرک ایران - بخش صادرات در روز جاری (چهارشنبه) نوشته شده، به شرح ذیل است:

 


نظرات بینندگان