arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱

فعالیت 22هزار مداح درکشور/12متولی دارند،از سپاه تا ارشاد و سازمان تبلیغات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور گفت: هر چند به صورت دقیق آماری از مداحان کشور نداریم، اما بر اساس آخرین نظام‌نامه و سازماندهی صورت گرفته 22 هزار مداح در کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی آهی ظهر امروز در نشست با جمعی از مداحان در اردبیل اظهار داشت: البته باید این نکته با اذعان کرد که برخی از مداحان ما غیر‌رسمی و به صورت فصلی فعالیت دارند که با احتساب آنها در سطح کشور 100 هزار مداح فعالیت دارند.

وی با انتقاد شدید از فعالیت مداحان غیر‌رسمی و آموزش ندیده در مساجد و تکایای مختلف کشور خاطرنشان کرد: این جای گلایه است که هر مسجدی در این کشور 15 تا 20 مداح دارد که شاید تنها چند نفری از آنها حایز شرایط هستند.

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در یک تعریف جامع مداح به کسی می‌گوییم که اشعار را از حفظ بخواند و از این طریق بتواند مفاهیم ارزشی و حسینی را منتقل کند.

آهی یادآور شد: مداحی که از روی کاغذ بخواند در تعریف ما جایگاهی ندارد چرا که مداح اهل بیت عصمت و طهارت باید اشعار را حفظ بوده و با سوز و گداز بتواند مفاهیم را منتقل کند.

این مسئول تاکید کرد: با این تعریف و معیار اگر تعداد مداحان را اعلام کنیم آمار آنها کمتر از 5 هزار مداح نیز نمی‌شود.

برای ساماندهی مداحان به مقام معظم رهبری نامه نوشتم

این شاعر، ذاکر و پیر‌غلام حسینی بیان داشت: همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) نامه‌ای را به محضر مقام معظم رهبری نوشتم و به صراحت اعلام کردم که مداحان کشور 12 متولی دارند.

آهی، با برشمردن تعدادی از این متولیان افزود: ما در ساماندهی مداحان دچار سرگیجه شدیم و نمی‌دانیم متولی اصلی این حوزه کدام یک از مجموعه‌هایی نظیر سپاه،‌ بسیج، رزمندگان سپاه، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، بعثه مقام معظم رهبری، اوقاف و یا کانون مداحان است.

وی ادامه داد: اگر در این حوزه متولی مشخصی برای ما معرفی نشود ما نمی‌توانیم در ساماندهی مداحان و ذاکران حسینی و رفع مشکلات آنها گام برداریم.

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور در پایان سخنان خود اذعان داشت: امیدواریم رهبری انقلاب با دستور صریحی که صادر می‌کنند در نهایت معلوم کنند که متولی مداحی در کشور چه نهادی است.

نظرات بینندگان