arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱

نامه عربستان به بان کی مون: ایران به مرزهایمان تجاوز میکند؛ حق واکنش داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودی در نامه ای به بان کی مون مدعی شد ایران بارها مرزهای دریایی این کشور را نقض کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت ریاض ضمن اعتراض به اقدامات ایران در نقض حریم تاسیسات نفتی فراساحلی خود در خلیج فارس، حق واکنش و پاسخگویی را برای  حمایت از آب ها و تاسیسات نفتی اش، برای خود، محفوظ می داند.

عبدالله المعلمی ادامه داد: یک فروند بالگرد ایرانی در ماه گذشته میلادی چند مرتبه بر فراز تاسیسات در میدان نفتی الحصبه پرواز کرد؛ همچنین دو شناور نظامی ایران مانع از حرکت یک فروند کشتی متعلق به پیمانکار شرکت آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) در میدان نفتی العربیه شدند.

وی توضیح داد: براساس توافقنامه امضای شده میان تهران و ریاض در سال 1968، میدان نفتی الحصبه متعلق به عربستان سعودی است. براساس توافق 1968 دو کشور مرزهای دریایی خود را در میدان های نفتی فراساحلی تعیین کرده اند.

در این نامه اضافه شده است: دولت ریاض حق اتخاذ هر گونه اقدام مناسب برای حمایت از آب ها و تاسیسات نفتی اش را برای خود محفوظ می داند و مسؤولیت کامل همه عواقب احتمالی برعهده مقامات ایرانی است.

همچنین وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در این باره نامه ای را به وزارت خارجه ایران ارسال کرد و از تهران خواست چنین اتفاقاتی تکرار نشوند.

این خبر در حالی منتشر می شود که مقامات ایرانی در روزهای اخیر از توقیف یک فروند شناور عربستان سعودی به دلیل ورود غیرمجاز به آب های استان بوشهر در جنوب ایران خبر دادند.

ایران تمامی ساحل شمالی خلیج فارس و عربستان سعودی بخش عمده ساحل جنوبی این دریا را در اختیار دارند. عربستان سعودی بارها شناورهای ایرانی را به بهانه ورود غیرمجاز به آب های خود توقیف کرده بودند.
نظرات بینندگان