arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱

تولید پسته ایران در آمریکا به نام کرمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل مرغوب بودن پسته ایران با نام کرمان در آمریکا کشت می‌شود.

به گزارش فارس، جهانگیر پرهمت در جشنواره ملی پسته اظهار داشت: پیشرفت‌های خوبی در فناوری تولید پسته کشور صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورز افزود: علاوه بر معرفی ارقام مقاوم و پرمحصول محققان به تازگی دریافته‌اند که با کم کردن دو نوبت آبیاری در فصل سرد تولید محصول کاهش نمی‌یابد.

وی افزود: ارقام مصرف آب کم هم شناسایی شده و معرفی شده است. در صورتی که کشاورزان از این ارقام استفاده کنند، محصول تولید آنها افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

پرهمت همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه استان کرمان منطقه کم‌آب است، کشاورزان باید از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کنند، در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌های ویژه‌ای دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین عنوان کرد: پسته ایرانی در ایالت کالیفرنیای آمریکا با نام پسته ایرانی کشت می‌شود، بنابراین مسئولان بازار نیز باید تلاش کنند، این محصول در بازارهای دنیا با بسته‌بندی ایرانی و کیفیت مناسب به همین اندازه مشهور باشد.

وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر بی‌اثر بودن سموم گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تولید محصول سالم و حتی ارگانیک است و این با مصرف مناسب و به اندازه سموم موثر خواهد بود.

پرهمت گفت: اگر کسانی عنوان می‌کنند که سموم در اولین نوبت سمپاشی تاثیر صددرصدی ندارد، باید بدانند که در این صورت باید موثره آن بیش از اندازه باشد که در این حالت ایجاد باقیمانده سموم در محصول خواهد شد.

وی تاکید کرد که امروزه تولید محصول فراوان با مصرف سموم بیشتر مزیت نیست. باید استفاده از سموم در حد استاندارد باشد، تا محصول سالم تولید شود.

وی در پایان تصریح کرد: 100 مرکز ترویج کشاورزی در استان کرمان وجود دارد که به دنبال یافته‌های تحقیقاتی برای افزاری عملکرد در واحد سطح پسته هستند.

جشنواره ملی پسته 18 و 19 آبان در سیرجان استان کرمان با حضور مسئولان داخلی و سفرای 20 کشور برگزار می‌شود.

امروز در این جشنواره از تولیدکنندگان برتر پسته و فعالان تجارت، صادرات و فرآوری این صنعت تقدیر شد.
نظرات بینندگان